American Apparel legges ned og blir historien om hvordan sex ikke solgte

Etter haugevis av klager om seksuell trakassering, sparket de først sin egen grunnlegger Dov Charney. Det førte også til at American Apparel nå erklæres konkurs, etter at Charney-anklagene førte til et drastisk fall på aksjemarkedet. Like greit?

Merket – som gjennom årene har vært mest kjent for sine progressive kampanjer, provoserende reklamer og «all American»-produksjon – har solgt sine siste plagg, i følge Dazed. I slutten av forrige uke ble det nemlig klart at American Apparel stenger alle butikkene sine i USA og hovedkvarteret i Los Angeles etter en lang nedgangsperiode.

DRISTIG: Sex, kropp og provokasjon går igjen i de fleste Americal Apparel-kampanjene som legger lite igjen til fantasien.

FORFULGT AV SKANDALER
I sin storhetstid ble American Apparel forbundet med 2000-tallets hipstere som holdt merkets velkjente statement t-skjorter, enkle gensere og provoserende snitt, med en «old school»-vri, gående.

Men de siste årene har plaggene gått fra å flagre på flittige tilhengere til salgsstativer rundt omkring i USA, delvis takket være butikker fra fortiden og delvis grunnet altfor høye priser for amerikanerne, som et resultat av at produksjonen har holdt seg kun i USA – et konsept merket har levd på siden det ble grunnlagt i 1989.

Til tross for at deres liberale verdier, og Dov Charneys ønske om å drive lokal produksjon og opprettholde rettferdige lønnsforhold, har American Apparel takket være Charney selv blitt forfulgt av skandaler fremfor hyllest.

Det hele startet med hans provoserende og seksuelle oppførsel og en rekke seksuelle anklager rettet mot han av hans egne ansatte – for ikke å glemme at han faktisk onanerte foran en reporter under et intervju. Charneys upopulære stil fikk ham sparket, og merkets omdømme gikk kun en vei: Ned. Siden har American Apparel gjennomgått en rekke nedbemanninger og stengt flere av sine mest kjente butikker, før det måtte si stopp.

Ingen medier har enda lykkes med å få en kommentar fra merket selv, da deres PR-sjef fredag forrige uke sa opp sin stilling uten å etterlate kontaktinformasjon for pressehenvendelser.

Se noen av de mest provoserende kampanjebildene under:

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.

Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com