I Django Reinhardts ånd

I kveld arrangeres verdens eldste Djangofestival for 38. gang

Django Reinhardt er opphavsmannen bak djangojazzen, som norske pådrivere har ført fram internasjonalt siden 70-tallet. (Foto: Wikimedia Commons.)
Django Reinhardt er opphavsmannen bak djangojazzen, som norske pådrivere har ført fram internasjonalt siden 70-tallet. (Foto: Wikimedia Commons.)
Av over 50 «Djangojazz»-festivaler verden over, er den norske den aller eldst. Det kan vi takke særlig én norsk jazzmusiker for.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Djangojazzfestivalen arrangeres for 38. gang.

Hot club, gypsy jazz, gypsy swing, string swing, swing jazz, jazz manouche og django.

Kjært barn har mange navn, og norske pådrivere av sjangeren har blitt ansett som sentrale skikkelser for videreføringen av djangomusikken internasjonalt. Norske Jon Larsen, kjent fra Hot Club de Norvége, startet den smittsomme festivaltradisjonen i 1980, og har formidlet Django Reinhardts musikkarv siden 70-tallet.

Robert Normann og Jon Larsen er de første som hentet inspirasjon fra de franske jazz manouche-miljøene, og står bak Oslofestivalen Djangofestivalen, som arrangeres på Cosmopolite for 38. gang i år. Nå er den eldst i verden, blant over 50 musikkfestivaler som utelukkende presenterer «djangjoazz».

Jon Larsen fra Hot Club de Norvége. (Foto: Cosmopolite.)

I Django Reinhardts ånd

Gitaristen Django Reinhardt døde 43 år gammel i Frankrike, men ble født i Belgia. Han blir ansett som en av jazzens mest innflytelsesrike artister og er en av jazzens første gitarsolister.

Annonse

– Jeg tror folk blir grepet av Django Reinhardts musikk, fordi den fungerer på så mange plan. Ved første møte blir man kanskje slått av den sorgmuntre tonen og de enkle rytmene, men samtidig byr Django på så mye mer enn bare det lettfattelige, sier Jon Larsen.

I dag arrangeres de største Django-festivalene i Paris og New York, men den norske vil for alltid være eldst, og Cosmopolite, på kulturslottet Soria Moria, har vært vertskap for Djangofestivalen siden 1992. Her spilte blant annet jazz manouche-ikonet Angelo Debarre i høst, som også har spilt på Cosmopolite under Djangofestivalens program tidligere.

Kveldens program består av Hot Club de Norvége fra Norge, Kourosh Kanani fra England, Brady Winterstein Trio & Martin Weiss fra Danmark, Remi Harris Trio & Giacomo Smith fra England og Touche fra Norge.

Vår favoritt forblir norske Hot Club de Norvége. Hør dem spille under.

Djangofestivalens historie: Se NRK-repotasje fra 1989

Festivalen er allerede godt i gang. I går spilte Oslo Stringswing Kollektiv fra Norge, Gustav Lindgren Trio & Antoine Boyer fra Sverige og Frankrike og Fiona Monbet, Pierre Cussac, Adrien Moignard og Diego Imbert fra Frankrike.


Antoine Boyer (FR) spilte på Djangofestivalen i går.

Subjekt anbefaler Djangofestivalen. For Glem ikke hva vi fikk av Django Reinhardt!, som «tanta til Beate» en gang sa, i følge Lillebjørn Nilsens låt fra 1986, «Tanta til Beate»:

Tanta til Beate snur sin gamle plate ennå en gang, og serverer te med melk (Lap-sang-sou-chong!). Så svinger hun en finger mens hun sier strengt: «Glem ikke hva vi fikk av Django Reinhardt!»

HER finner du Facebookarrangementet med mer info, link til billettsalg og mer.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar