Vernissageguiden: Utstillingsåpningene du ikke vil gå glipp av denne uka

Foto: Nasjonalmuseet
Foto: Nasjonalmuseet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Torsdag og fredag forblir vernissagedagene. Denne uka kan du få med deg både maleri, film, arkitektur og piknikktepper av ødelagte eurosedler.

Ny uke, ny kunst. Kunstlivet i Oslo myldrer jo over av åpninger! Som vanlig har vi laget en guide til deg som sliter litt med å velge hvilke du skal dra på.

Bertil Greging åpner sin første utstilling på galleri Rod Bianco. (Foto: Rod Bianco)

«No More No Less» av Bertil Greging på galleri Rod Bianco
(Waldemar Thranes Gate 84c, åpning fredag fra kl. 18.00 til 20.00)

Kunstner Bertil Greging arbeider med både maleri, tegning, collage og installasjon, og er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, stortinget og Norsk Kulturråd. Han driver en aktiv dialog med kunsthistorien, utstillingsrommet og sin egen historie. Gjennom å benytte ulike stilarter, vri på kjente ord og utsagn plasserer han seg selv i en større kontekst.

I sin nye utstilling presenterer han maleri og collage. Impulsen til å skape orden i kaoset på atelieret ligger under. Verkene komponeres inn i utstillingsrommet sammenlignbart med det å arbeide på et utvidet lerret. Gallerirommet blir et kunstverk der de mange individuelle delene danner en romlig enhet.

Annonse

Utstillingen holder ellers åpent fra 27. januar til 25. februar. Mer info på Facebook HER.

Filmen “Øyde til øyde” vises på Schloss fredag og søndag. (Foto: Schloss)

«Øyde til øyde» av Leander Djønne på galleri Schloss
(Kirkegårdsgata 14, åpning fredag fra kl. 19.00 til 21.00)

Leander Djønne arbeider med skulptur, performance, tekst og film. Denne uken viser Schloss hans film “Øyde ti øyde” som varer i 40 minutter. Filmen inneholder montasjer av billedmateriale fra ulike lokasjoner – blant annet gamle vannledende tuneller til kraftstasjonen i Tyssedal i indre Hardanger og gruvedistrikt i Kiruna. Sentrale tema er økonomi, fysiske transformasjonsprosesser, maktstrukturer, relasjoner mellom det informative, bilde og poesi.

Filmen vises på fredag kl. 19.30 og på søndag kl. 18.00. Mer info på Facebook HER.

“Casa de Vidro” presenterer Lina Bo Bardis’ glasshus. (Foto: Nasjonalmuseet)

«Casa de Vidro» og «Det norske glasshuset» på Nasjonalmuseet – Arkitektur
(Bankplassen 3, åpning torsdag fra kl. 17.00 til 19.00)

To arkitekturutstillinger åpnes på Nasjonalmuseet. “Casa de Vidro” presenterer Lina Bo Bardis glasshus i São Paulo i Sverre Fehns glasspaviljong, samt verk av den tyske kunstneren Veronika Kellndorfer. Sistnevnte har brukt motiver fra Casa de Vidro for å utforske glassveggenes refleks og transparens.Utstillingen åpner for refleksjoner om paraleller mellom de to arkitektenes arbeider.

“Det norske glasshuset” tar for seg hvordan de norske arkitektene Ove Bang, Sverre Fehn og Wenche Selmer ekspirimenterte med ideer om glasshuset.

Utstillingene står fra 27. januar til 14. mai. Mer info på Facebook HER.

Jochen Schmith på VI, VII. (Foto: VI, VII)

«Enjoy the Sun» av Jochen Schmith på galleri VI, VII
(Tordenskiolds gate 12, åpning torsdag kl. 19.00 til 21.00)

Kunstneren Jochen Schmith har sin andre soloutstilling på galleriet VI, VII. Schmith er basert i Hamburg, og presenterer piknikktepper nøye sammensatt av ødelagte eurosedler som han fant utenfor en bank i Bergenz i Tyskland. Hvert verk representerer en offentlig park som enten nylig eller for lenge siden har blitt privatisert. Titlene på verkene er resultater på en undersøkelse om fritid, utført av en arkitektorganisasjon og representerer hvordan de spurte foretrekker å bruke sin fritid.

Utstillingen holder ellers åpent fra 26. januar til 4. mars. Mer info på Facebook HER.

«These are Situationist Times: A Symposium» – seminar på Kunsthall Oslo

For deg som er ekstra interessert er det verdt å nevne at Kunsthall Oslo holder seminar om “The Situationist Times” med mange spennende foredragsholdere. Dessverre står det på Facebook at seminaret er fullbooket. HER kan du se hva vi går glipp av.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar