Vetements’ høstkolleksjon er for alle

Som har råd til megatidsriktig mote. Men hvorfor ikke.

Vêtements betyr klær. Uten cirkumfleksen er det navnet på klesmerket som i disse dager blir diskutert som Paris’ mest radikale: Vetements. Og produktet de selger er nettopp det: Klær. «Som skal være for alle og enhver», skriver motejournalist Alexander Fury i The Independent.

Designeren og grunnleggeren av Vetements er Demna Gvasalia, med fartstid fra Margiela, Louis Vuitton og Balenciaga.

Og «klær» er det, desidert og som bare det: Uten tvil og med stil. Castingen — utvalget av modeller som rocker klærne i Vetements’ høst og vinter 2017-kolleksjonvisning — tilsier at Vetements skal være for alle. Men det er jo ikke det. Du skal selvfølgelig ha personlighet og god råd i tillegg.

Build the wall core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Business core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Hater å pynte seg, men skal i familieselskap core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)

Med designets hyppige referanser til det som kan sies å være ekstremt aktuelt: Nyhetsbildet og den etablerte gatemoten, kan Vetements neppe sies å være annet enn stadig ekstra sesongbasert. Det er også vanskelig å se bort fra at sammensetningene av modeller og styling ser ut til å være slags overdrevne og stilfulle versjoner av den typiske mannen og kvinnen i gata. Med andre ord kan du bruke 20 000 på ei sovepose-inspirert jakke fra Vetements, fremfor bare den funnede, slitne soveposen som uteliggeren — som inspirerte til moten — trolig fant gratis. Men videreutviklingen av estetikken er vanskelig å kritisere. Romantiseringen, eller «core-ifyingen» av soveposemannen, så vel som flyvertinnen, er skuddsikker.

En lett kobling er også til såkalt «anti-mote», som for så vidt på alle måter er kraftig mote. Overkleddhet, størrelsesbom og andre klassiske regelbrudd kan definere dette.

Straight outta Compton core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Airlines core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Matrix dijon core? (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
«Klær» på skrittet (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
«Oversized» er ikke for stort. (Foto: Skjermdump, Vetements Official)
Hemsedal 2020 (Foto: Skjermdump, Vetements Official)

Under Paris Fashion Week ble Vetements vist på Pompidou-sentret, men først nylig ble en offisiell film fra visningen lansert på Vetements’ egne Youtube-kanal.

Fra den har vi mye å lære.

  1. Den nye rulletrappregelen: Stå til høyre og gå til venstre, for Vetements skal ha plass i midten.
  2. Vetements er for alle tidsriktige, tross alder, størrelse, fasong og farge.
  3. Norsk mote har en lang vei å gå.

Vetements’ valg av modeller blir skrytt til værs av mange. Men de er langt fra først i noe sånt. Det de dog har klart med god stil, er å gi modellene en personlighet, under all den stylingen, og gjort mangfold til en kul greie. Et Subjekt-ivt poeng for det.

Digger du det? Bevis det:

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.