En god cover-historie: Bloomberg Businessweek oppsummerer amerikansk forretningsuke med banebrytende design

«Design er helt sentralt for en god business», sa redaktør Ellen Pollock i 2016. Det gjorde Bloomberg Businessweek til et av verdens ledende i design og kvalitetsmagasindrift.

Bloomberg Businessweek er et amerikansk forretningsmagasin utgitt av Bloomberg. Det ble utgitt for første gang i 1929. Siden har deres årlige rangeringer av blant annet verdens mest innflytelsesrike mennesker, kvalitetsuniversiteter og masterstudier blitt ansett som definerende.

En sentral skikkelse for magasinets designutvikling har vært Richard Turley. Han ledet en designstab på ti personer, som alle holder til i New York. Til The Atlantic har han uttalt at sjefsdesigneren og sjefsredaktøren har et tett forhold, så vel som de andre designerne og journalistene i redaksjonen. «Kontoret er satt sammen slik at vi ikke trenger å kalle inn til møter, vi bare slenger ut idéer over pultene til hverandre, designere og journalister». På den måten har Bloomberg Businessweek blitt et samarbeid som lager noen av verdens mest interessante covere. I dag har Robert Vargas tatt over stillingen som kreativ leder.

Forretningsuka oppsummert, med godt design
Det som taler best til oss, er visualiseringen. Som nettmagasin er vi lite interessert i amerikansk forretning, men vi blir det rask av Bloomberg Businessweeks visualisering av den. De klarer også å gjøre forretning til bedre design enn designmagasinene selv, med en forfriskende «rammeløshet». Det eneste faste ved deres covre er størrelsesformatet og (ofte) logoplasseringen. Forutenom det, er det meste overlatt til hver enkelte historie, som en overraskelse. Det gjør magasinets design stadig fremoverlent, nyskapende og banebrytende. Bloomberg Businessweeks designsans er også med på å gjøre selv tidsriktige temaer evig aktuelle, med gode komposisjoner og farger som gjør at magasinet heller ønskes i magasinhyllene for evig oppevaring i ettertid, enn i peisen.

De er også ganske rå online. Se nettside. Med skreddersydde og interaktive nettartikler, hvor de blant annet publiserer animerte versjoner av coverene sine.

Vi har samlet noen favoritter, som taler bedre for seg selv.

Sexy visualisering av usexy flyselskapsammenslåing. Cover fra februar 2012.
Cover fra desember 2016. Design av Carolina David.
«Why Google may be forced to pay fines in the billions, and make profound changes to its service in Europe.» Fra august 2015. Design av Robert Vargas.
Cover fra juli 2013.
Cover fra mai 2012.
Cover fra juni 2012.
Cover fra juni 2016.
Cover fra februar 2013.
Cover fra februar 2013.
Cover fra november 2013.
Cover fra mars 2016.
Animert cover for nett.
Animert cover for nett.
Kollasje. 
Cover fra juni 2014.
Cover fra august 2016.
Cover fra juli 2010.
Cover fra mars 2011.
Om norske asylsentre. Cover fra februar 2015.
Cover fra juli 2012.

Se også Bloombergs egne videointervju med kreativ leder Robert Vargas om hvordan et av coverene ble til.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.

Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com