Hva synes egentlig motebransjen om Oslo Runway?

I morgen starter Oslo Runway, og i anledningen har vi stilt et knippe motebransje tre spørsmål.

HVILKE VISNINGER gleder motebransjen seg til å se? Hva synes motebransjen egentlig om Oslo Runway? Og hvilke fem ting går de neppe uten? Vi lar motebransjen representeres av stylist og blogger Nathalie Helgerud, moteskribent og fotograf Fredrik Austad, stylist Storm Pedersen, 8392-partner Jostein Wålengen, Vixen-redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir, Høyers PR-ansvarlige Marianne Theodorsen, Side3-moteansvarlig Daniel Bratterud og stylistene Pontus Jonsson og Jens Carlos Schwartz.

Nathalie Helgerud er blogger og stylist (foto: Privat.)

Nathalie Helgerud
Blogger for Elle og stylist

Hvilke er dine favoritter under Oslo Runway?
– Denne gangen gleder jeg meg ekstremt til å se Tom Wood sitt første runway-show noensinne. Det tror jeg kommer til å bli veldig bra! Ellers likte jeg godt forrige visningen til Elisabeth Stray Pedersen, jeg har stor tro på henne som designer!

Hva synes du om Oslo Runway?
– Jeg syns det er helt fantastisk hva de bak Oslo Runway har fått til på så kort tid og hvor proft alt sammen er. Det eneste jeg må si er litt synd er at nabolandene våre fremdeles ikke ser på norsk design som noe de prioriterer høyt i magasinene sine. Jeg tror det er viktig for skandinavisk design at vi alle heier på hverandre! 

Hvilke fem ting har du alltid med deg under moteuken?
– Iphone, lader, Nikon-kameraet mitt, solbriller og en kul it-veske.

Fredrik Austad er blant annet skribent og fotograf for Published. (Foto: Torjus H. Berglid.)

Fredrik Austad
Jobber med markedsføring for SoFI og frilans som skribent og fotograf

Hvilke er dine favoritter under Oslo Runway?
– Det jeg gleder meg til å se under Oslo Runway er Anne Karine Thorbjørnsen, Cathrine Hammel, Avenue, og Madeleine Holth x Aúma.

Hva synes du om Oslo Runway?
– Oslo Runway er en kjempeflott arena for å promotere norske designere, og jeg er takknemlig for at noen ønsker å gjennomføre et slikt initiativ. Internasjonal oppmerksomhet er prima, men det er også viktig å fokusere på vårt eget hjemland. Motebransjen i Norge har enda ikke blitt hundre prosent godtatt som en seriøs industri, både når det kommer til politikere og mannen i gata. Det er viktig at vi fortsetter å jobbe mot dette, parallelt med at vi prøver å nå ut til internasjonale aktører. Jeg synes også kanskje det det kan bli litt mye fokus på moteuken som en personlig promoterings arena, fremfor at flere retter øynene mot hva som vises på catwalken.

5 ting du alltid har med deg på moteuken
– Jeg har alltid med meg kamera, telefonen og mac’n min. Hvis jeg skal nevne noen ”mote-ting” må det bli en caps, så jeg ikke tenker på at sveisen er dust og et par digge sneakers.

Jostein Wålengen drev butikken Nr. 9 på Frogner og jobber blant annet som stylist. (Foto: Anne Valeur)

Jostein Wålengen
Partner i 8392 og frilans stylist og skribent

Hvilke er dine favoritter blant designerne under Oslo Runway?
– Jeg synes det er interessant å følge alle designerne som viser. Jeg styler Elisabeth Stray Pedersen sin visning, så det blir jo ekstra spennende. 

Hva synes du om Oslo Runway?
– Oslo Runway er et godt initiativ som forener og profesjonaliserer norsk moteindustri. Det gir både små og store aktører en nødvendig arena for å presentere arbeider. Jeg opplever det som velfungerende, både for designere og publikum.Likevel kan man stille spørsmål ved hvor relevant en tradisjonell, lokal moteuke er i 2017. Klesindustrien blir stadig mer globalisert og digitalisert. Stadig flere merker dropper det «gamle» systemet hvor designere presenterer 2 eller 4 ganger i året. Butikkene gjør innkjøp seks måneder fram i tid. Sånn sett er det generelt viktig for norske designere og Oslo Runway å være nytenkende.

Hvilke fem ting har du alltid med deg på moteuken?
– Jeg har ikke noe særlig med «moteuke»-items, men har vel alltid med meg 1) mobil, 2) nøkler, 3) sigg, 4) bankkort og 5) et lurt smil.

Ida Elise Eide Einarsdottir er redaktør for Vixen. (Foto: Privat.)

Ida Elise Eide Einasdottir
Redaktør for Vixen

Hvilke er dine favoritter blant designerne under Oslo Runway?
– Denne gangen gleder jeg meg aller mest til å se Bik Bok Runway Award-vinner Anne Karine Thorbjørnsen som har æren av å åpne showet på Munchmuseet. Det blir også spennende å se hva Admir Batlak har å by på denne sesongen. Han er en av mine favorittdesignere – en kunstner av rang som på mange måter stiller i en helt egen klasse. Holzweiler vet å overraske, og setter nå punktum for sin Artist Space-triologi på Museet for samtidskunst. Jeg har dessuten hørt spennende rykter om Christina Ledang, og ser frem til både Tom Woods Oslo Runway-debut og Madeleine Holth og Aùmas samarbeidskolleksjon som jeg tror vil sette en ny standard for designersamarbeid. Også Moods er interessant – om ikke kolleksjonen i seg selv, så i alle fall måten den vises på, nemlig in season slik også internasjonale designere og motehus gjør i stadig større grad for å lukke gapet mellom runway og retail – en interessant trend som i stadig større grad kommer til å bli regelen, snarere enn unntaket slik det er nå. 

Hva synes du om Oslo Runway?
– Oslo Runway har klart mesterstykket å bli en samlende, norsk moteuke som både innkjøpere, presse, designere og influencere – ja, hele mote-Norge (og også internasjonalt i stadig større grad) kan stille seg bak. Mange har prøvd.og feilet – men initiativtakerne bak Oslo Runway har virkelig fått det til. Nå gjenstår støtten – den bør komme fra den offentlige så vel som det private, noe den også gjør denne sesongen blant annet med hjelp fra Aker Brygge og Steen & Strøm som hovedsponsorer. Jeg forventer å se representanter fra politikken på første rad. Det er på tide at mote blir anerkjent som en bærekraftig næring i Norge – et satsningsområde for fremtiden. Det forutsetter arenaer som Oslo Runway, som for å ha livets rett igjen er avhengig av støtte. Det er mange grunner til at Oslo Runway har blitt en så stor suksess som det er, blant dem en gjennomprofesjonalisering som tidligere norske moteinitiativer i stor grad har manglet. I tillegg et sterkt program – som etterhvert bestod ikke bare av etablerte navn, men også mer up and coming-designere i tillegg til egne designpriser som fjorårets Bik Bok Runway Award. Det viser at arrangørene tar til seg kritikk, et svært godt tegn på et seriøst opplegg og folk som vet at det ikke er noe som heter «å hvile på laurbærene». Denne gangen tror jeg dessuten vi vil se mer internasjonal tilstedeværelse – og da tenker jeg ikke først og fremst på streetstyle-fotografene, men motejournalistene. Apropos, la oss også ta til oss ønsket om konstruktiv motekritikk med substans – noe designerne selv har etterspurt. Det er kanskje ikke clickbait, men det er noe både designerne og ikke minst leserne fortjener, for ikke å snakke om noe den norske motejournalistikken trenger. 

Fem ting du alltid har med deg på moteuken?
– Moteukene er hektisk med visninger stort sett i ett kjør, samtidig som saker skal produseres, publiseres og distribueres. Mobilen klarer jeg meg ikke uten, med den kan jeg både notere, ta bilder, video og ta opp lyd både fra catwalken, backstage og mellom visningene – og naturlig nok da også en nødlader eller to med eksta strøm. Elers har jeg alltid med meg Mac’en min, i tillegg til en flaske med vann, en ansiktsspray og under Oslo Runway denne gangen – inspirert og/eller indignert (neida) av Melk & Honning’s do’s and don’ts på motevisning-liste som gjør at jeg ikke tør å skifte til et nytt antrekk mellom hver visning – en stor statement-jakke er viktig siden det er spådd -11C på onsdag. 

Marianne Theodorsen er PR- og Digitale medier-ansvarlig hos Høyer og DJ. (Foto: Privat.)

Marianne Theodorsen
PR- og Digitale medier-ansvarlig for Høyer og DJ

Hvilke er dine favoritter blant designerne under Oslo Runway?
– Oh! Det er vanskelig å svare på, synes de fleste som viser nå er sterke brands. Jeg gleder meg veldig til å se hva mine gode venner i Tom Wood har kokt sammen ettersom det er deres runway-debut. Admir Batlak og Anne Karine Thorbjørnsen gleder jeg meg også til. Nei pokker – gleder meg til alle, jeg. Det er helt sant!

Hva synes du om Oslo Runway?
– Jeg synes det er utrolig deilig å endelig ha en motearena vi kan være skikkelig stolte av. Hele opplegget har vært utrolig proft fra første sesong.Jeg er veldig spent på å følge de veien videre, og synes jentene bak fortjener all heder og ære. Jeg tror mange ikke innser hvor mye som faktisk ligger bak (who run the world? Girls!).  Om jeg skal peke ut noe dårlig synes jeg godt de kunne servert mer sprit og snacks under visningene. I Køben flekker de opp første vodkadrink klokka 10 på morran, liksom.

Hvilke fem ting har du alltid med deg på moteuken?
– Ekstra batteri til telefonen min er det abolutte mustet! Gnagsårplaster om jeg for én gangs skyld har bestemt meg for vonde sko – men lite sannsynlig at jeg husker å ta det med. Burde skrive muslibar og en flaske vann ettersom jeg alltid sulter og tørster i hjæl, men nei…glemmer alltid det også. Så får vel bli med det batteriet da – får i det minste tatt noen fæbbe bilder til Instagram.

Daniel Bratterud er moteansvarlig hos Side3 (Foto: Privat)

Daniel Bratterud
Moteansvarlig for Side3

Hvilke er dine favoritter blant designerne under Oslo Runway?
– Jeg syns alle er spennende på sin måte, og har sine forskjellige styrker. Tom Wood og Holzweiler leverer alltid, og jeg gleder meg stort til å se herreplaggene deres. Jeg var i København forrige uke og fikk en sneak peak på både Elisabeth Stray Pedersen og Iben, som begge var av svært høy kvalitet. 

Hva synes du om Oslo Runway?
– Det jeg syns er bra er at arrangørene i ThisIs PR og resten klarer å opprettholde en norsk motearena på lik linje med andre skandinaviske land. Jeg skulle selvsagt sett enda flere designere på plakaten, spesielt unge og nye, men det er noe jeg tror og håper vil komme.

Hvilke fem ting har du alltid med deg på moteuken?
– Under moteukene er det lett å glemme å spise, så selv om det er klisjé er det lurt å ha med en energibar. Mobilen er noe av det viktigste, for bilder og notater. Mobiltelefon, nødlader, vannflaske, energibar og fete sko.

Storm Pedersen er stylist og blogger. (Foto: Privat)

Storm Pedersen
Stylist og blogger

Hvilke er dine favoritter blant designerne under Oslo Runway?
– Jeg liker ikke å sette noe favorittstempel på noen av våre egne designere. I et så lite miljø som det er i Norge, liker jeg heller å fokusere på at Oslo Runway har klart å samle norsk design, og at vi som motenasjon er på tur framover. 

Hva synes du om Oslo Runway?
– Oslo Runway har som sagt evnet å samle de norske designerne under ETT visningsvindu igjen. Jeg tror de har påvirket designerne positivt til å ikke sitte på hver sin tue og skotte bort på konkurrentene sine, men heller mot kollegaene sine. De har gjort dette visningsvinduet interressant internasjonalt, som er av stor verdi for designerne og merkevarene sine samt norsk motebransje generellt. Dette kan bidra til innovasjon og påvirkning, blant annet med vår egen kunnskap om ull og miljøvennlig produksjon.

Hvilke fem ting har du alltid med deg på moteuken?
– Mobil: Check, sko: check, bukse: check, jakke: check, et eller annet under jakken: check…det var 5?! Men jo, det er én ting til…en powerbank til mobilen.

Pontus Jonsson & Jens Carlos Schwartz er stylistene til Thomas Hayes og Tarjei Sandvik Moe (<3)

Pontus Jonsson og Jens Carlos Schwartz («P&J»)
Stylist-duo

Hvilke er deres favoritter blant designerne under Oslo Runway?
– Våre favoritter er Veronica B. Vallenes, Admir Batlak og Holzweiler. 

Hva synes dere om Oslo Runway?
– Vi synes det er bra at bransjen kan samles for å hedre både nyetablerte og designere med lang fartstid to ganger i året. Både for inspirasjon og for å støtte.

5 ting dere alltd har med på moteuken
– 1. Mobil. 2. En flaske vann. 3. Godt humør. 4. Et antrekk som gjenspeiler humøret den dagen. 5. Powerbank til mobilen.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.