Tre kjappe med Madeleine Holth fra Holth x Aúma

Hun takket nei til intervju fordi hun ikke hadde tid, men vi anket saken med «tre kjappe». Alle har tid til Subjekts «tre» kjappe.

MADELEINE HOLTH STUDERER motejournalistikk ved London College of Fashion og har skrevet for blant annet HighSnobiety og Nero Journal. Sammen med designeren Gloria Aúma utgjør de nå designerduoen, eller i det minste samarbeidet, Holth x Aúma. I dag viser de sin første kolleksjon på Sentralen under Oslo Runway.

1. – Vi hører rykter om stor pågang, og at bare 200 av 700 påmeldinger får sett visningen. Du skylder 500 en tekstlig kolleksjonsvisning!
– Ja, vi har fått sinnsykt mange requests på showet, ikke minst oppmerksomhet i den norske pressen. For de som ikke kan komme på showet vil jeg si at stikkordene for kolleksjonen er «workwear» og post-sovjetisk ungdomskolleksjon. Video kommer!

2. – Hvordan startet samarbeidet med Aúma, og ikke minst stonernes favorittprodukt ClearEyes, som er på alt av promoteringsmateriell?
– Samarbeidet med ClearEyes skjedde faktisk litt tilfeldig — kolleksjonen har noen røtter i ravekultur og hva trenger alle etter tolv timer i klubben?

2.1 – ClearEyes?
– *Blunk*

2.2 – Sorry, men så enkelt er det ikke. For å skyte inn tre kjappe i et av tre kjappe: Hva slags samarbeidspartner er de — støtter de økonomisk eller bare med en kul logo? Og hvordan hendte samarbeidet?
– ClearEyes har akkurat startet opp i Norge, og da jeg jobber tett med pressebyrået som representerer dem, ble det et lett og godt samarbeid. Jeg ønsket en utradisjonell samarbeidspartner – både økonomisk og kunstnerisk.

2.3 – Takk! Men vi har ikke glemt at vi spurte deg om hvordan samarbeidet med Gloria Aúma hendte, hehe.
– Vi har lenge hatt felles venner, gutta i F5, og via dem ble jeg kjent med Gloria og kjæresten, Magne, som utviklet seg til et samarbeid.

3 – Hvordan føles det å være deg akkurat nå, noen få timer før visningen?
– Jeg er svett, sulten og tørst. Nervene går i 100 kilometer per time, og jeg gleder meg til å vise alle hva som foregår i huet mitt!

Oslo Runway arrangeres av blant andre This is PR, og anses som Norges moteuke. Eller er det dette som er PR? Uansett kan det med andre ord beskrives som en festival for norsk mote, som 7., 8. og 11. februar i år viser 14 norske designeres høst/vinter-kolleksjon, blant andre Admir Batlak, Veronica B. Vallenes og Moods of Norway på syv venues/visningssteder, som Munch-museet, Sentralen og Oslovelo. I samme periode er det flere norske designere som velger å vise sine kolleksjoner helt utenom Oslo Runway. Deriblant designere som Mardou&Dean.