Murakamis markedsplass, museet

Takashi Murakami ønsker å utforske forholdet mellom kunst og kapitalisme, men som kunst-entreprenør gjør han det heller bare umulig å se på kunsten hans uten å bli utsatt for reklame.

Det er duket for pressekonferanse på Astrup Fearnley Museet på Tjuvholmen i Oslo, med et større medieoppmøte enn på lenge, etter Subjekts minne. Rundt femti journalister er samlet foran bordet, hvor kuratorene Therese Möllenhoff og Gunnar B. Kvaran sitter med Takashi Murakami og hans nærmeste assistent og oversetter.

Murakami med følge. Foto: Danby Choi)

Murakami blir eskortert inn av minst to livvakter, som gjør det umulig for kunstkritiker Lars Elton å gå til angrep. Tre stylister følger etter, som står bak kunstnerens outfit for dagen: En glinsende silkedress og et knallrosa slips toppet med en halv, men gigantisk, fargerik, glisende solsikke på hodet.

But why, tho … Kanskje fordi at produktet er til salgs, under hans egne merkevare. Et slikt tilfelle som gjør det vanskelig å definere om Takashi Murakami egentlig er en kunstner eller en designer, med et hovedformål om å selge masseproduserte blomstertrykk av forskjellige tilfeller. Murakami-hårprodukter, Murakami-puter, Murakami-kaffe og Murakami-what not. Svaret er nok begge deler, som en reaksjonsvekker av en kunstner og entreprenør. Men det er ingen tvil om at hans store, seksuelle manga-figurer som spruter sæd også fungerer som reklame for hans masseproduserte dingser etter «sex selger»-prinsippet.

Superstjernen har satt seg ned og begynt å prate når en ansatt fra museumsbaren Vingen kommer med vann til dem alle, og kaffe til Murakami. Den fargerike solsikken takker beskjedent.

Kurator Gunnar B. Kvaran snakker om utstillingen og gir oss et innblikk i hvordan Murakami arbeider og hvilke temaer han ønsker å belyse. Selv om verkene ofte er preget av sprakende farger og smilende figurer er det en politisk motivasjon bak flere av dem:

– Blant annet ønsker Murakami å sette fokus på klimaproblemer, forteller B. Kvaran.

Når Takashi Murakami selv får ordet er han derimot rask med å avfeie seriøsiteten kuratoren legger i arbeidet.

– Han er så opptatt av dette politiske og seriøse, men som oftest bare jobber jeg og har det gøy, ler Murakami.

Fra venstre sitter kuratorene Therese Möllenhoff og Gunnar B. Kvaran, og Takashi Murakami med sin nærmeste assistent og oversetter. (Foto: Danby Choi)

FØRST I SKANDINAVIA
Astrup Fearnley er det første museet i Skandinavia som presenterer en soloutstilling med den verdensberømte japanske kunstneren.

En journalist i salen spør om Murakami synes det er noen forskjell på å arbeide med skandinaviske kuratorer, enn med for eksempel japanere eller amerikanere. Kunstneren tenker seg om og svarer at det ikke er noen forskjell. Han legger til at de har fått Fuglen kaffebar i Tokyo og masse skandinavisk design i Japan.

KUNST OG ENTREPRENØRSKAP
Takashi Murakami er mer enn bare kunstner. I 1996 startet han The Hipron Factory som ble forgjengeren til hans firma Kikai Kiki, et kunstproduksjonsfirma som driver med både promotering og management av kunstnere, organisering av en kunstfestival og produserer kunstrelatert merchandise og animasjon.

Murakami viser fram et hårprodukt med sitt design på flasken til en ivrig presse. (Foto: Live Drønen)

På firmaets nettside står det at det har 70 ansatte, men i pressekonferansen sier Murakami at det er hele 220.

– Hvor naturlig er det for deg å jobbe som både kunstner og kommersielt?

Helt naturlig. Jeg er japaner, sier han og går.

Livvakten skyver oss til side.

Murakami blir omtalt som kunstner, samler, gallerist, aktivist, miljøforkjemper og forretningsmann. Han har gjort arbeider med designere som Louis Vuitton, Marc Jacobs Issey Miyake og Vans, og produserer et mangfold av merchandise med print fra egne kunstverk.

Det er nesten vanskelig å se forskjell på utstillingen og museumsbutikken, som også for anledningen er pyntet med smilende blomster. Trappegangen som fører til museumsbutikken fra utstillingslokalet er prydet av Murakamis blomster-tapet. Kunst eller masseprodusert design er spørsmålet, og i Murakamis selvuttalte ønske om å utforske forholdet mellom kunst og kapitalisme, har Astrup Fearnley kuratert et konseptuelt skuddsikkert og tankevekkende trappegangsrom.

Et verk som utforsker skillet mellom kunst og kapitalisme? Bildet er fra museumsbutikken. (Foto: Live Drønen)

Utstillingen består i stor grad av Murakamis egne verk, samt en del med andres verk som han selv har kuratert. Sistnevnte er en imponerende samling eldre og nyere kunst, blant annet gammel japansk keramikk. I tillegg til dette vises en japansk tegnefilm på storskjerm. På slutten av pressekonferansen forlater Murakami med livvakter og stylister, og vi får vite at han har planlagt et storslått blekksprut-antrekk for kveldens åpningsfest.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.

Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com