Murakamis markedsplass, museet

Takashi Murakami finner det naturlig å kombinere kunst og kommersielt design: – Jeg er japaner

Murakami kritiserer museumsdirektør Gunnar B. Kvaran på sin egen utstillingsåpning på Astrup Fearnley Museet [sic!]. – Han er så opptatt av dette politiske og seriøse, men som oftest bare jobber jeg og har det gøy, ler Murakami. (Foto: Danby Choi.)
Murakami kritiserer museumsdirektør Gunnar B. Kvaran på sin egen utstillingsåpning på Astrup Fearnley Museet [sic!]. – Han er så opptatt av dette politiske og seriøse, men som oftest bare jobber jeg og har det gøy, ler Murakami. (Foto: Danby Choi.)
Den verdensberømte japanske kunstneren vil utforske forholdet mellom kunst og kapitalisme, men gjør det egentlig bare umulig å se på kunsten hans uten å bli utsatt for reklame.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Astrup Fearnley-museet er det første i Skandinavia som presenterer en soloutstilling med den verdensberømte japanske kunstneren Takashi Murakami.

Det er duket for pressekonferanse på Astrup Fearnley Museet på Tjuvholmen i Oslo, og med et større medieoppmøte enn på lenge. Rundt 50 journalister er samlet foran langbordet hvor kuratorene Therese Möllenhoff og Gunnar B. Kvaran sitter med Takashi Murakami og hans nærmeste assistent og oversetter.

Murakami blir eskortert inn av minst to livvakter. Bra, for kunstkritiker Lars Elton hadde sikkert intensjoner om å gå til angrep. Tre stylister følger etter. De står bak kunstnerens outfit for dagen: En glinsende silkedress og et knallrosa slips toppet med en halv, men gigantisk, fargerik, glisende solsikke på hodet.

But why, tho …

Kanskje fordi at produktene han har på seg er til salgs, under hans egne merkevare. Et slikt tilfelle som gjør det vanskelig å definere om Takashi Murakami egentlig er en kunstner med mål om å utfordre folks estetiske bevissthet, eller en kommersiell designer et hovedformål om å selge masseproduserte blomstertrykk av forskjellige tilfeller «on popular demand». Murakami-hårprodukter, Murakami-puter, Murakami-kaffe og Murakami-what-not.

Annonse

Svaret er nok begge deler, som en reaksjonsvekker av en kunstner og entreprenør som han er. Men det er ingen tvil om at hans store, seksuelle manga-figurer som spruter sæd også fungerer som reklame for hans masseproduserte dingser etter «sex selger»-prinsippet. Er man da i bunn og grunn kapitalist? Er kunsten uforenlig med kapitalisme? Er museet Murakamis markedsplass?

Vi skal ikke gi deg svaret vi ikke har. Men la oss prøve å forstå oss på fyren, nå som vi har ham her.

Murakami med følge. (Foto: Danby Choi)

Setter direktøren på plass

Superstjernen har satt seg ned og begynt å prate når en ansatt fra museumsbaren Vingen kommer med vann til dem alle, og kaffe til Murakami. Den fargerike solsikken takker beskjedent.

Kurator Gunnar B. Kvaran snakker om utstillingen og gir oss et innblikk i hvordan Murakami arbeider og hvilke temaer han ønsker å belyse. Selv om verkene ofte er preget av sprakende farger og smilende figurer er det en politisk motivasjon bak flere av dem:

– Blant annet ønsker Murakami å sette fokus på klimaproblemer, sier B. Kvaran.

Når Takashi Murakami selv får ordet er han derimot rask med å avfeie alvoret kuratoren legger i arbeidet:

– Han er så opptatt av dette politiske og seriøse, men som oftest bare jobber jeg og har det gøy, ler Murakami.

Fra venstre sitter kuratorene Therese Möllenhoff og Gunnar B. Kvaran, og Takashi Murakami med sin nærmeste assistent og oversetter. (Foto: Danby Choi)

Mellom 70 og 220 ansatte

Astrup Fearnley-museet er det første i Skandinavia som presenterer en soloutstilling med den verdensberømte japanske kunstneren.

En journalist i salen spør om Murakami synes det er noen forskjell på å arbeide med skandinaviske kuratorer, enn med for eksempel japanere eller amerikanere. Kunstneren tenker seg om og svarer at det ikke er noen forskjell. Han legger til at de har fått Fuglen kaffebar i Tokyo og masse skandinavisk design i Japan. Ja vel.

Takashi Murakami er mer enn bare kunstner. I 1996 startet han The Hipron Factory som ble forgjengeren til hans firma Kikai Kiki, et kunstproduksjonsfirma som driver med både promotering og management av kunstnere, organisering av en kunstfestival og produserer kunstrelatert merchandise og animasjon.

På firmaets nettside står det at det har 70 ansatte, men i pressekonferansen sier Murakami at det er hele 220.

Murakami viser fram et hårprodukt med sitt design på flasken til en ivrig presse. (Foto: Live Drønen)

Kunst eller design?

– Hvor naturlig er det for deg å jobbe som både kunstner og som kommersiell designer?

Helt naturlig. Jeg er japaner, sier han og går.

Livvakten skyver oss til side.

Murakami blir omtalt som kunstner, samler, gallerist, aktivist, miljøforkjemper og forretningsmann. Han har gjort arbeider med designere som Louis Vuitton, Marc Jacobs Issey Miyake og Vans, og produserer et mangfold av merchandise med print fra egne kunstverk.

Det er nesten vanskelig å se forskjell på utstillingen og museumsbutikken, som også for anledningen er pyntet med smilende blomster. Trappegangen som fører til museumsbutikken fra utstillingslokalet er prydet av Murakamis blomster-tapet. Kunst eller masseprodusert design er spørsmålet, og i Murakamis selvuttalte ønske om å utforske forholdet mellom kunst og kapitalisme, har Astrup Fearnley kuratert et konseptuelt skuddsikkert og tankevekkende trappegangsrom.

Hadde det bare vært meningen.

Et verk som utforsker skillet mellom kunst og kapitalisme? Bildet er fra museumsbutikken. (Foto: Live Drønen.)

Moroklump

Utstillingen består i stor grad av Murakamis egne verk, samt en del med andres verk som han selv har kuratert. Sistnevnte er en imponerende samling eldre og nyere kunst, blant annet gammel japansk keramikk. I tillegg til dette vises en japansk tegnefilm på storskjerm.

Mot slutten av pressekonferansen forlater Murakami med livvakter og stylister, og vi får vite at han har planlagt et storslått blekksprut-antrekk for kveldens åpningsfest.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar