Han er en av grunnleggerne av Berlin som verdens techno-hovedstad

Presse
Presse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Mark Ernestus er i Oslo. Bli bedre kjent med pioneren som «alle» technoprodusentene ser opp til.

DA MARK ERNESTUS grunnla den legendariske vinylplatebutikken Hard Wax i Berlin i 1989, grunnla han også et av fundamentene for verdens ledende elektroniske klubbmusikk-by.

Detroit-Berlin-Dakar
Den nå 54 år gamle mannen har en mastergrad fra Universität der Kunste i Berlin, og spilt en viktig rolle i etableringen av en slags musikalsk kobling mellom Berlin og Detroit — i tillegg til et mildt sagt spennende musikalsk samarbeid mellom tysk techno og senegalesisk perkusjon, som det musikalske prosjektet Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force, som i kveld spiller på Jaeger.

Mark Ernestus (Foto: Presse.)

Eklektikeren
Ernestus begynte å produsere musikk som en halvdel av Basic Channel (med Maurizio) med sitt dype engasjement for dub og techno. Innflytelsen på sjangrene er kalt umålelige, og kanskje definerte dub techno-sjangeren.

Senere ble han en halvdel av Rhythm & Sound, duoen som redefinerte dub techno-lydbildet som Ernestus i forveien hadde vært med på å definere først, med vokalister som Tikiman, Cornel Campbell og flere. Ergo kan Ernestus trygt sies å ha aktivt utviklet både musikksjangre og klubbliv.

Annonse

Rhythm & Sound-prosjektet var en av de første som som blandet reggae, dub og chants med elektroniske beats, i følge hus-DJ på Jaeger, Daniel Gude.

Han legger til at:

– Alle dagens stjerner fra Berlin har vokst opp med Mark som inspirasjon. Hele Berghain, som Ostgut Ton og så videre. Mark er en levende legende som har formet hele Berlins undergrunnstechno-scene, som alle i Berlin vet.

Eksempler på det er en av de mer kjente technoprodusentene fra Berlin, Marcell Dettmann.

– Selv Marcel Dettmann har jobbet på Hard Wax, liksom. Det er i hvert fall der han har sin musikalske utdanning fra, og det sier jo litt, sier Gude.

Dub-kongen
Gjennom nittitallet utmerket Ernestus seg som «Kongen av dub», og i de siste årene også blitt kjent for remixer av blant annet Tony Allen, Tortoise, Friedman/Liebzeit, Konono No. 1 og Shangaan Electro.

Ved siden av rollen som aktiv, eklektisk, prøvende og produserende musiker, er han medarrangør for Wax Treatment-kvelder i Berlin. Han driver også labelet Dug Out sammen med Mark Ainley fra Honest Jons i London.

– Så er han i tillegg grunnlegger av Dubplate & Mastering som de fleste av vinyl-techno-folka fra Berlin mastrer skivene sine på.

World-musikeren
De senere årene har Mark Ernestus beveget seg mer og mer inn i «world music» og reggae-landskapet.

I 2011 begynte han et samarbeid med noen av Senegal fremste perkusjonister, musikere og sangere. Det resulterte i prosjektet som i dag heter Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force. Det er som dette samarbeidet han i kveld spiller på Jaeger.

Tidligere kalte de seg Mark Ernestus presents Jeri-Jeri, som for så vidt spilte på Oslo World Music Festival i 2012.

Musikken er sluppet på eget label, Ndagga.

I kveld spiller Ernestus selv et reggae- og dub-sett, før Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force spiller live ned hele ni mann på scenen, før resident dj Daniel Gude avslutter med et afrikansk house-sett.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar