Herbie Hancock til Sandvika

Presse
Presse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

60 år lang karriere med 14 Grammy-priser. Dette er det du trenger å vite om den amerikanske jazzlegenden.

DET ER FÅ andre som har hatt større innflytelse på akustisk og elektronisk jazz og R&B enn Herbie Hancock. Miles Davis skrev i sin egen biografi at «Herbie var et steg etter Bud Powell og Thelonious Monk, og jeg har ikke hørt noen som har kommet etter ham».

Herbie Hancock ble født i Chicago i 1940. Han ble gutten som spilte Mozart på piano med Chicago Symphony Orchestra som 11-åring. Inspirert av Oscar Peterson og Bill Evans, begynte han å spille jazz først på videregående. På denne tiden utviklet Hancock også sin interesse for elektronikk og vitenskap, og gikk ut med grad i elektronisk ingeniørskap fra Grinnell College.

Trompetist Donald Byrd oppdaget Hancock like etter, og etter to års jamming var Herbie signert det legendariske jazzplateselskapet Blue Note som soloartist.

Annonse

«TAKIN’ OFF» ble hans debutalbum, en umiddelbar suksess. Hitten «Watermelon Man» var en del av albumet. Året var 1963, det samme som da Herbie Hancock ble en del av Miles Davis’ Quintet, og karrieren blomstret de neste årene med en rekke hits og singler på Blue Note. Som «Maiden Voyage», «Empyrean Isles» og «Speak Like a Child». Han komponerte også Michelangelo Antonioni-filmen «Blow Up» fra 1966, som førte til en lang karriere også i film- og tv-musikken.

I 1973 forlot Hancock Davis, og la sammen et nytt band kalt The Headhuntes Band. Samme året slapp de albumet «Head Hunters», med hit-singelen «Chameleon». Det ble det første jazzalbumet noensinne som fikk platinum.

DISSE ÅRENE SPILTE Herbie Hancock for publikum på stadion-størrelser, og over hele verden. Ofte tilbake sammen med Miles Davis, Chick Corea eller Oscar Peterson.

Etter seksti år som profesjonell musiker er den amerikanske jazzlegenden igjen aktuell med ny musikk, og fortsetter der han alltid har vært: Verdensledende i krysninger mellom kultur, teknologi, entreprenørskap og musikk.

I 2013 fikk han prestisjefulle Kennedy Center Honor, og i 2014 tittulert «Norton Professor of Poetry» på Harvard University. Dette for hans forelesningsserie «The Ethics of Jazz» på universitetet.

I tillegg til å være en av de mest innflytelsesrike jazzpianistene noensinne, er den Hancock også svært engasjert i sin politiske og musikalske samtid. Han er engasjert i jazz- og musikkundervisning verden over, og ser det hele i sammenheng med å bidra til en bedre verden.

(Foto: Presse)

I FEBRUAR 2016 ble han tildelt Grammy Lifetime Achievement Award.

– Dette blir helt overveldende. Hancock har alt, han kombinerer elektrisk jazz med funk og rock som har påvirket og fortsetter å påvirke så godt som alle musikere i hele verden idag, sier Arvid Wam Solvang, musikkprodusent i Bærum Kulturhus.

Han peker på at bare bandet i seg selv ville vært en grunn til å innfinne seg i salen når Hancock leder sitt firemannsband, bestående av saksofonist og keyboardist, Terrace Martins, trommis Vinnie Colaiuta, bassist James Genus og gitarist Lionel Loueke.

Sistnevnte åpner for et bredere geografisk musikalsk uttrykk, noe også Hancock er opptatt av på sin kommende utgivelse, der Loueke bidrar.

Herbie Hancock spiller i Bærum Kulturhus 18. november, Stavanger konserthus 16. november Og Kilden teater og konserhus (Kristiansand) 17. november.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar