Dette er utstillingene du bør få med deg i sommer

VI, VII
VI, VII
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Denne uka anbefaler vi én åpning, og syv utstillinger som står over sommeren – og som vi mener det er verdt å få med seg.

Vernissageguiden tar sammen med Oslos mange gallerier pause et par uker, før mingling-og-billig-prosecco-sesongen starter igjen i august. I mellomtiden har vi gode anbefalinger til hvilke utstillinger du bør se før sommeren er over – i tillegg til åpningen av Shikh Sabbir Alams utstilling på Destiny’s Atelier.

Utstillingsåpning fredag. (Foto: Destiny’s Atelier)

«Fruits Are Tasty» av Shikh Sabbir Alam på Destiny’s Atelier
(Riddervolds gate 9, åpning fredag fra kl. 18.00 til 21.00)

Destiny’s Atelier har denne helga utstilling med kunstneren Shikh Sabbir Alam. Kunstneren har en master fra Kunsthøgskolen i Oslo og stilte i januar ut på galleri LNM som en del av utstillingen “Unge inviterte”.

Utstillingen holder ellers åpent på lørdag og søndag denne uka. Mer info på Facebook HER.

Annonse

«Chinese Summer» på Astrup Fearnley Museet
(Strandpromenaden 2, utstillingen står til 10. september)

Årets sommerutstilling på Astrup Fearnley Musset er med 22 kinesiske samtidskunstnere. Hver på sitt vis er disse kunstnerne, fra ulike generasjoner, preget av en produktiv spenning mellom tradisjon og modernitet – mellom det å være globale borgere og det å høre hjemme i en svært vital periode i det asiatiske kontinentets historie.

Kinas posisjon som en av klodens industrielle og økonomiske stormakter har blitt fulgt opp av en overveldende kunst- og kulturproduksjon, som i løpet av de siste årene har utviklet seg fra en rent lokal situasjon til å innta en posisjon på den globale scenen.

Les vår anmeldelse av utstillingen HER.

Ervin Løffler lagde skulpturer i marmor og bronse. (Foto: VI, VII)

Ervin Løffler på VI, VII
(Tordenskioldsgate 12, utstillingen står til 15. august)

I sommer viser galleriet VI, VII en stor utstilling med den jødisk-ungarske kunstneren Ervin Løffler (1922 – 2012). Kunstneren var skulptør, kom til Oslo i 1947 som flyktning og hadde en energisk praksis her til han døde i 2012.

En av skulpturene i serien med riddere og riddere på hester. (Foto: VI, VII)

Løffler overlevde Holocaust i Budapest ved å gjemme seg i atelieret sitt fra han var 20 til 21 år. Alle unntatt ett av verkene hans ble ødelagt etter krigen. I 1970, etter å ha arbeidet seg gjennom traumene fra krigen, begynte han å vise kunsten sin offentlig igjen, og gikk tilbake til flere gjentakende motiver i arbeidene sine. Blant disse riddere og hester og musikere, som han produserte abstrakte skulpturer av i marmor og bronse. Galleriet VI, VII viser på en samling skulpturer som Løffler produserte i perioden 2002 – 2005, og alle verkene unntatt ett er fra hans serier med hester og riddere på hester.

Tori Wrånes & Skylar Haskard, «Desert Troll Technique». (Foto: Nasjonalmuseet / Skylar Haskard)

«Hot Pocket» av Tori Wrånes på Nasjonalmuseet
(Museet for samtidskunst, utstillingen står til 3. september)

Utstillingen Hot Pocket er den første store presentasjonen av Tori Wrånes i Norge, en av våre mest internasjonalt anerkjente kunstnere. Utstillingen viser nye arbeider og verk som ikke har blitt vist i Norge før. Utstillingen har også et performanceprogram, som dessverre er utsolgt.

Med kostymer, rekvisitter, stemme og bevegelse skaper Wrånes hypnotiske tidslommer. Gjennom sine prosjekter inviterer hun publikum inn i en drømmeaktig og magisk verden der alt ser ut til å være mulig. Tradisjoner ommøbleres og bøyes i alle tenkelige retninger, for eksempel konsert i en skiheis, ballett med byggekraner eller operasangere på sykler.

Momentum 9 i Moss. (Foto: Momentum)

Momentum 9: Alienation på Momentum Kunsthall i Moss
(Henrik Gerners gate 8, Moss, utstillingen står til 11. oktober)

Dra til Moss en eller annen gang i løpet av sommeren og få med deg biennalen Momentum. Den har siden oppstarten i 1998 presentert engasjerende kunstverk og noen av de mest interessante kunstnerskapene i norsk og nordisk sammenheng. Utstillingsarenaene er Momentum Kunsthall og Galleri F15.

Denne niende utgaven av biennalen tar utgangspunkt i begrepet fremmedgjøring. Det siktes til hvordan fremmede prosesser og aktører blir en integrert del av våre liv som følge av teknologiske, økologiske og sosiale transformasjoner. Biennalen leter iherdig etter nye verktøy for å oppnå bedre forståelse av menneskets tilstand.

Edvard Munch både bodde og arbeidet på Ekely i Oslo. (Foto: Munchmuseet)

Opplev Edvard Munchs atelier på Ekely
(Jarlsborgveien 14, atelieret kan besøkes i helger fram til 24. september)

I sommer kan publikum besøke Edvard Munchs atelier slik det var i kunstnerens tid. Du får også oppleve en dokumentarisk utstilling med reproduksjoner, fotografier og film. Munch kjøpte i 1916 eiendommen på Ekely, hvor han etter hvert fikk nok plass til sitt arbeid, og som ble hans faste bosted livet ut. Han malte den frodige naturen, årstidenes vekslinger fra sommer til høst og vinter til vår – og hvordan mennesket og dets omgivelser preger hverandre og blir likeverdige deler i en større helhet.

Nasjonalmuseet tar for seg norsk samtidsarkitektur i sin nye utstilling. (Foto: Nasjonalmuseet – Arkitektur)

«Et sted å være» på Nasjonalmuseet – Arkitektur
(Bankplassen 3, utstillingen holder åpent til 19. november)

Nasjonalmuseet – Arkitekturs sommerutstilling «Et sted å være. Norsk samtidsarkitektur 2011–2016» viser hvilke byggeprosjekter som har preget den norske arkitekturscenen de siste fem årene. Er det mulig å peke på kjennetegn for norsk arkitektur i dag? På hvilken måte gjenspeiler arkitekturen hovedverdier og utviklingstrekk i samfunnet for øvrig? I utstillingen inviteres publikum inn til å reflektere over disse og andre spørsmål, som for eksempel hvordan arkitektur kan bidra til å skape tilhørighet, beskyttelse, og å gi fraflytningstruede byer og tettsteder en ny framtid.

Jakob Weidemann på Diorama
(Sannergata 25, utstillingen holder åpent til 20. august)

“A 025” heter den tredje utstillingen på Diorama som viser verk som galleriet låner av organisasjonen Kunst på Arbeidsplassen. Utstillingen inneholder tolv malerier av den norske kunstneren Jakob Weidemann (1923-2001). Ti av maleriene er vannfarger og de to andre er oljemalerier.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar