De beste bildene fra Slottsfjell (1/2)

– De beste festivalbildene har ikke som hensikt å selge billetter, sier Subjekts fotograf Ola Flåten.

HAR FESTIVALFOTOET DØDD? Nedskjæringer i mediene har i hvert fall ført til at vi stadig oftere ser festivalenes egne reklamebilder i riksdekkende medier. Det er presseetisk utfordrende, fordi at disse bildene neppe vil være like ærlige som fotojournalistene skal etterstrebe.

Derfor huket vi tak i en av våre norske favorittfestivalfotografer til å ta de ærligste bildene fra Slottsfjell og Øyafestivalen i år.

SUBJEKT ER på Slottsfjellfestivalen i form av fotograf Ola Flåten. 25-åringen fra Tønsberg har knipset festivalfoto siden han var gammel nok til å komme inn på festivalene i år 2009.

– Jeg vet ikke om noen annen måte å oppføre meg på på festival, sier han.

Flåten sier om seg selv at han er god på mye, men ikke best i noe. Han kaller seg en autodidakt fotograf, filmskaper, skribent og kulturpilot.

– På en OCD-aktig måte knipser jeg bilder som dokumenterer livet mitt hver eneste dag, så det er ikke noe unntak når jeg har akkreditering på festival.

– Hva er det som er så kult med festivalfoto at du gjør det på niende året?

– Det er litt drass å ha med seg det store kameraet, men det er fint å slippe å betale festivalpasset!

– Man skulle tro det var mer enn gratis festivalpass som motiverte, i hvert fall når man ser bildene dine?

Lidenskapen for foto er der uansett, men motivasjonen for å ta festivalfoto i stedet for noe annet akkurat denne helga, dét er nok gratis festivalpass ja!

– Hva utgjør gode festivalbilder?

– De skal i hvert fall ikke selge billetter.

– Hvem andre er dyktige festivalfotografer?

– Richard Eriksen og Tonje Thilesen.

– Gamle venner og kollegaer av meg. Når jeg hører navnene deres, føler jeg kanskje at de gode festivalbildene har forsvunnet litt. Før var det en ting å ta festivalbilder på en kunstnerisk måte der journalistisk etikk kanskje var dogmene. Nå ser jeg bare bilder som er tatt av festivalenes interne fotografer, som av den grunn blir lite dokumentariske, i hvert fall ikke ærlige. Er du enig?

– Jeg ble i hvert fall skikkelig bitter rundt 2013-14, da medstudenter fra Westerdals begynte å lage mega-imponerende aftermovies for Slottsfjell, med dyrt utstyr, skarp linse og foto-akkreditering. Jeg hadde jo laget aftermovies med kompaktkamera uten oppfordring i flere år. Som selvsagt hadde mye mer sjel, selv om de var amatørmessige.

– Dette irrasjonelle innbilte eierskapet til festivalen skrev jeg en sentimental og klissete kronikk om i Tønsbergs Blad i 2014. Hard to be soft, tough to be tender. Tønsberg representin’. Kjøret går! Snakk til meg når du har vassa opp og ned fjellet i dyp snø en natt i Februar.

Se fotograf Ola Flåtens bilder fra Slottsfjell:

(Foto: Ola Flåten.)

Alle foto: Ola Flåten.

Se flere bilder fra Slottsfjell (Del 2) her.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.

Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com