Gucci bruker utenomjordiske effekter for å gjøre seg mer folkelig. Igjen!

Atter en teit kobling for det italienske luksusmotehuset.

ETTER ET MYE kritisert samarbeid med den New York-baserte grafittikunstneren Trevor Andrew, også kjent som Gucci Ghost, er Gucci tilbake med nytt utenomjordisk tema for sin kleskolleksjon.

Gucci Ghost-samarbeidet ble til etter at grafittikunstneren i tre år i forveien hadde laget sine egne klær med kjent Gucci-monogram. Enn å slå hardt ned på det, tok Gucci kontakt for å samarbeide. Kult nok, hadde kolleksjonen bare vært kul. Eller bare i det minste smart: For på denne måten plasserte Gucci seg tre år bak gatemoten. Men det solgte sikkert så det suste.

???: Hvor ville de med dette spøkelset av en kolleksjon? (Foto: Presse.)
Dårlige designsamarbeid plasserer luksusmotehusene i konkurranse mot kopi-gigantene som H&M og Zara, skriver Siri Isaksen. (Foto: Presse.)
Louis Vuittons samarbeid med kunstneren Jeff Koons. (Foto: Presse.)                                                                                                                                                                                                                                                       

Smakløse luksussamarbeider

Gucci skal ikke få all kritikken for dårlige samarbeider i det siste. Louis Vuitton har også prøvd å gjøre seg mer folkelig med kunstneren Jeff Koons og streetmerket Supreme — begge samarbeidene hundre år etter at det var kult. Bør ikke Gucci og Louis Vuitton være litt i front?

Kanskje ikke. Forhåpentligvis gir det rom for at mindre motehus kan være trendy, og at luksusmotehusene heller konkurrerer mot kopigiganter som H&M og Zara — til stor glede for planeten og miljøet.

Gucci går Star Trek

I dag ble Guccis nye kampanjefilm sluppet. Det er regissør Glen Luchford i samarbeid med kreativ leder Christopher Simmonds fått oppdraget om å gjøre Gucci interessant for folk på gata igjen, og de har latt seg inspirere av 50- og 60-talls science fiction. Enda en gang med et utenomjordisk tema.

Filmkampanjen skal selge årets høstkolleksjon.

Kolleksjonen ser fantastisk ut, men det er noe som suger ved det. Kan Gucci slutte å prøve å være så street?

 

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.

Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com