Den svenske klubbmusikkfestivalen Into The Factory er tvunget kansellert av det lokale politiet

Presse
Presse
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– Å produsere klubbarrangementer i Sverige har alltid vært en kamp mot politi og andre autoriteter, skriver arrangørene.

DET SOM SKULLE bli en av Skandinavias største begivenheter for ny klubbmusikk har blitt kansellert. Det skriver arrangørene på sine Facebooksider.

Into The Factory var et nytt festivalkonsept utviklet at det svenske festivalarrangørene Music Goes Further. De arrangerer Into The Valley, Into The Castle, Into The Episodes og nå ikke Into The Factory.

Den nye festivalen skulle holdes til i en gammel sementfabrikk i Stora Vika i Sverige, fra 10. til 12. august, med navn som Nina Kraviz, Âme, Sadar Bahar, Marcel Dettmann, Steffi, Abdulla Rashim og Rødhåd på plakaten.

Facebook har 3 500 brukere meldt at de skal på festivalen, mens 11 000 har meldt seg som «interessert».

Annonse
(Foto: Presse)                                                                                                                                                                                                                                          ‘

Kansellert grunnet overhengende fare for klatring

Arrangørene skriver at de har jobbet med politiet i syv måneder og «søkt om alle tillatelser for å produsere et offentlig arrangement på en pliktoppfyllende måte».

Videre at «det har vært en lang prosess der alle autoriteter har vært svært positive til festivalen og hatt inntrykket av at arrangementet var et godt tilskudd til lokalmiljøet».

Men i følge festivalen skal politiet ha varslet bekymringer rundt arkitekturen på stedet, og mulighetene for å klatre på vegger og annet terreng i den gamle sement-fabrikken, samt overdose blant publikummet som festivalen tiltrekker seg. Oppsummert at det ikke skulle være mulig å produsere et arrangement med god nok sikkerhet på denne venuen.

– Å lage klubbmusikkarrangementer i Sverige har alltid vært en kamp mot politi og andre autoriteter, som ønsker å gjøre vår kultur om til et eksempel på et lokalt ‘krigen mot narkotika’, skriver arrangørene.

– Søknad kom først i mars i år

Det svenske politiet sier til svenske Kulturnyheterna, sitert av SVT, at søknaden kom inn altfor sent, et halvt år senere enn det arrangørene hevder i sin Facebook-erklæring:

– Søknaden kom inn til oss den 21. mars, så det har ikke tatt syv måneder, sier Ulrika Kairento ved Politiet i Stockholm, og fortsetter:

– Januar-juli er høysesong, og vi får inn svært mange søknader. Likevel begynte vi håndteringen raskt. Vi gav den første beskjeden om at vi veide mot et avslag på søknaden allerede den 15. mai.

I så fall skal festivalen ha solgt billetter i over to måneder uten å ha informert om at festivalen kunne bli avlyst.

(Foto: Presse)                                                                                                                                                                                                              

Usikkert om det blir ny festival

Music Goes Further skriver at planleggingen for neste festival virker langt unna.

– Betalinger til artister, agenturer, ansatte og andre er allerede blitt gjort, og har vært en stor kostnad for Into The Factory. Med denne kapitalen forsvunnet fra en festival som ikke vil bli gjennomført, er Music Goes Further i en svært vanskelig økonomisk situasjon.

Besøkende som allerede har kjøpt billetter vil bli tilbudt kompensasjon i form av å få billetter til et erstattende arrangement i Cape Town: Into The Castle, i januar 2018, og billetter til Into The Valley i Rummu i 2018.

Avsluttende skriver leder i Music Goes Further, Mattias Hedlung, at «dette er utvilsomt en av de verste situasjonene i mine 20 år i bransjen».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar