«Underground». «Cutting edge. «Open air». I kveld braker det løs for Sommerøya

Audun S. Eftevag
Audun S. Eftevag
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Vi har testet substansen i Sommerøya. Les e-post-intervju med festivalsjef Anton Solberg.

NORGES ENESTE «open air»-festival for «underground» house og techno, sies det. Sommerøya skriver også om seg selv at de befester seg som «en av Skandinavias mest relevante festivaler innenfor elektronisk musikk.»

Det er for åttende gang det braker løs for klubbmusikkfestivalen, en type festival det finnes mange av lengre sør i Europa — mens bare én av i vår hovedstad. Festivalen forventer en publikumsrekord den 18. og 19. august i år, med en venue som tillater 2.500 publikummere per dag.

Anton Solberg er festivalsjef i Sommerøya. (Foto: Kristian Jøraandstad.)

– Så. Hvordan ble Sommerøya til?

– Det er historien til en klassisk nachspiel-idé, en tidlig morgen.

Annonse

– Utdyp?

– Vi var tre klubbmusikkinteresserte kompiser som hadde lang fartstid som gjester på festival. To av oss spilte plater selv. Selve ideen om en nisje-festival virket som et sikker-stikk for oss, og det ble bestilt 6 000 klassiske, vevde festivalarmbånd til den første gjennomføringen. At vi bare solgte 100 billetter det første året er en annen historie.

– Lol! Hvorfor «Sommerøya»?

– Sommerøya ble så avviklet på Oslofjordens vakreste øy de første årene, nærmere bestemt Langøyene. Det var utopisk, vakkert og ubeskrivelig. De som var der, de vet.

– Hvorfor flyttet dere?

– Det ble altfor utfordrende. På Langøyene var det verken strøm eller vann, og logistikken var krevende. Både den tekniske — den for publikum. Dessuten var det ikke gjennomførbart økonomisk, med det antallet billetter vi klarte å selge den gang.

(Foto: Presse.)

I ÅR arrangeres Sommerøya på Salt i Oslo. Et «nomadisk» (reisende) kunstprosjekt av en venue, 5 000 kvadratmeter stort, og ikke langt fra Operaen. Salt består av konstruksjonene Árdna, fisk-raden «The Arctic Pyramid», «Langhuset» og båthuset «Naustet», noe som gjør det til et spesielt sted for kultur- og nattelivarrangementer. Et av konstruksjonene er også en sauna med utsikt til sjøen, for anledningen dekket over av et lerret som skal brukes til filmvisning.

– Sommerøya er en såkalt «open air» «underground» festival. Det er morsomme uttrykk å bruke sammen, men det går litt i surr, kan du forklare disse begrepene?

– 
Surr og surr, meningen er å være tydelige.

– Open air og underground er i ordenes rette forstand motsetninger, men greit.

– I år brander vi Sommerøya midlertidig som en «open air»-festival, slik at folk skjønner at vi er i det klassiske formatet. Keeping it real!

 «Underground» er også en statement vi bruker i år, og snakker om klubbmusikk som er undergrunn satt i lys av EDM-bølgen. Så også her er det for å tydeliggjøre hva vi er.

– Dere skriver at «med årets program befester Sommerøya seg som en av Skandinavias mest relevante festivaler innenfor elektronisk musikk». Hvilke skandinaviske festivaler sammenligner dere dere med?


– Sommerøya sammenligner seg ikke så mye med andre festivaler. Men bookinggruppa har landet mange av de mest relevante artistene i 2017, med aktualitet som mantra. Det har de klart og ligger på høyde med de flinkeste i klassen internasjonalt.

– Nå gikk du fra å sammenligne dere med Skandinavias mest relevante festivaler, til å sammenligne dere med å ligge på høyden med «de flinkeste i klassen internasjonalt». Det er lett å si. Derfor prøver vi igjen: Hvem er de flinkeste i klassen internasjonalt, som dere sammenligner dere med, men ikke ønsker å si at dere sammenligner dere med?

– At booking-gruppa har gjort en jobb av internasjonal klasse og at line-up-en isolert sett er en av de mest relevante og spennende i Skandinavia for 2017 er en ting. Festivalen i seg selv er det vanskelig for meg å merke opp eller ned, og vi er definitivt verken størst eller best. Det er bare så sjukt mange flotte festivaler og mange unike identiteter.  Å sammenligne festivaler blir bare feil.

KiNK er en av headlinerne på årets Sommerøya-festival. (Foto: Presse.)

ANTON SOLBERG HAR tidligere uttalt at «EDM har gjennomsyret de kommersielle kanalene de siste tre-fire årene og har vært et redskap for pop-industriens maskineri. EDM dør ut denne sommeren og undergrunnskulturen med house og techno vil stå igjen som stødige klipper for de danseglade.»

Men helt samtidig som med Sommerøta, nemlig 18. og 19. august, holder Findings festival til på Bislett, med ganske mye større både målgruppe, billettsalg og budsjett.

– Hvordan kan du hevde noe som at EDM dør ut denne sommeren?

– 

Å si at EDM dør ut var å ta litt i. Men EDM vil ikke bli spilt noe særlig på kommersielle radiostasjoner i 2018. Det er urban og hip hop som listes og pushes til de unge lytterne. Findings er en ganske bra Topp 20-hybrid som kanskje leter litt etter seg selv litt i disse dager. Enden på visa er nok at de må styres av strømmetallene fra den yngre garden, tror jeg.

– Interessant, jeg tror du har rett.

– Nevner også, litt sånn under radaren, for å underbygge påstanden: Karpe Diem avslutter hele Findings i år.

To publikummere på Sommerøya i fjor. (Foto: Audun S. Eftevag.)

– Det gir mening. Til plakaten. Den består av mange store navn, som KiNK, +Plattform og Stephan Bodzin. Hvem er din personlige favoritt til Sommerøya i år?

– Det er umulig å ha gi et kort svar på. Det er sykt mye jeg har lyst å få med meg! Særlig hardware-techno-produsenten +Plattform som er ute med sitt debutalbum i år. Eller svenske Per Hammar som har et mer dubba house-lydbilde. KiNK og Stephan Bodzin tror jeg også vil levere noe helt jævlig bra. Begge ute med album til høsten og er on fire!

Ranger disse bookingkriteriene i rekkefølgen du mener er viktigst, som sjef for Sommerøya. Helt ærlig:

· Aktualitet
· Pris
· Kommersialitet (hvorvidt navnet selger billetter)
· Kvalitet (på enten/eller live-gigs og dj-sett, som dere har sett av ham/henne tidligere)
· Kvotering (av kjønn/annet)
· Eksotiskhet/geografi (hvor han/hun er fra)

– 
Én ting har du skjønt, ass!

– OK, én ting har jeg skjønt, takk.

– Programmering er kompliserte greier. Jeg har brukt over åtte år og den viktigste lærdommen er å ikke booke kun etter personlige preferanser, men å få input og å gjøre research. Alle de kriteriene du lister opp teller ca 20% hver når vi booker. Da får man et program som er 120%!

– Haha. 

Det er også lov å fylle inn med noen egne.


– Ja, legger til mangfold av «sound». Minimalistisk, big room, organisk, dubba, melodisk, hypnotisk. Det er mange ulike uttrykk innen for elektronisk dansemusikk som bør presenteres i et festivalprogram.

(Foto: Audun S. Eftevag.)

SOM OM det ikke var nok med «cutting edge», «open air» og «underground», byr Sommerøyas skriv på stilige «Music. Art. Knowledge.»

– Kan du gi Subjekts lesere noe knowledge de ikke vet om fra før, om house og techno?

– Om du dukker opp på festivalen så møter du arrangører, musikere, politikere, forvaltere og flere til debatt og dialog i Knowledge-programmet. Music Norway, Byrådssekretæren for Næring i Oslo, Kulturrådet og mange andre stiller. De eneste som har takket pent nei er Politiet.

– Så teit! De bør helt klart være med. Ga de noen begrunnelse?

– De mener dette er et politisk anliggende. Jeg synes det er litt tynt å si, de har jo faktisk egne avdelinger som jobber mot utelivet i Oslo. Politiet burde kunne stille om det så var for å informere og debattere hvordan de jobber.



– Sist men ikke minst. Hva er ditt ultimate festivaltips?


– Kom tidlig og kom forberedt. Det er sykt mye bra og cutting edge kunst og musikk som skal ned neste helg!

– OK, det siste spørsmålet der har jeg faktisk aldri sendt deg. Stilte du akkurat et spørsmål til deg selv?

– Haha, ja. Det er viktig for meg å informere folk om å komme tidlig. Det er så mye fett på programmet, og ofte kommer folk sent for å se de største artistene. Det er nødvendigvis ikke de mest spennende!

– Til ditt egne spørsmål svarer du at det er mye «cutting edge» kunst og musikk som skal ned i tillegg. Hva legger du i cutting edge?

– Relevans og å flytte grensene fremover.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar