Vi gikk bort til flammesjongløren Madeleine «She’s Like Xtacy» Håkansson (27) og stilte alle spørsmålene dine

Danby Choi
Danby Choi
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– Det handler om å være ett med nuet, sier Håkansson.

DET ER nesten midnatt, en onsdag på Birkelunden i Oslo, og vi er på vei hjem fra jobb. Mens andre er på vei til enda en kveld i parken for å sjonglere med flammer.

Vi blir stående å se på en stund, mobilen min og jeg. Hva er det hun driver med, hvordan begynte hun å drive med det hun driver med og hvorfor fortsetter hun å drive med det hun driver med? Det er bare én måte å finne ut.

– Beklager å forstyrre, men …

– Nei, nei, ingen grunn til å beklage. Hei, sier hun og blåser ut åtte stykk flammer som er tent på hver sin side av en cirka halvannen meter lang aluminiumsstang.

Annonse

Jeg strekker frem hånden for å hilse, men hun skyver den bort og gir meg en klem. Det lukter … grønt, som det alltid gjør i Birkelunden, og i bakgrunnen står han jeg tror er kjæresten hennes og bytter fra en drum and bass-låt til en annen drum and bass-låt. Hunden deres, en tydelig gammel pit bull, sitter pent på benken og observerer, som de få andre i parken.

– Jeg er journalist og fascinert, kan jeg stille deg noen spørsmål?

– Så klart! Det passer helt utmerket, for på mandag skal jeg åpne en bedrift som driver med akkurat det her, sier hun.

Madeleine Håkansson, heter hun. 27-åringen er fra Sverige og Polen, og har bodd i Oslo noen år. Fjeset glitrer av et permanent smil, men også små glitterkorn som hun har pyntet seg med.

Hun legger aldri fra seg aliminiumsstangen, og sjonglerer med denne gjennom hele det tolv minutter lange opptaket. Til stadighet må jeg dukke unna, eller jeg tror i hvert fall det.

– Så … Hva er det du driver med?

– Noen kaller det fire juggling, mens andre kaller det flow. Det finnes også veldig mange andre begreper man bruker om det, men det er i bunn og grunn en kunstform, sier hun.

«FLOW ARTS» er en samlebetegnelse som omfavner en rekke kroppsbevegelsesbaserte disipliner, inkludert dans, sjonglering, flammesjonglering og objektmanipulering, i følge Flow Arts Institute. Kunstformen harmoniserer ferdighetsbaserte teknikker med et kreativt uttrykk for å oppnå en tilstand av å være i nuet, kjent som «flow».

Det er en fysisk aktivitet som krever særlig god behendighet. Andre aktiviteter som krever dette er for eksempel kunstformer som gjerne inkluderer objekter som frisbee, boomerang, rockering, penn og sikkert også fidget spinner.

– Det handler om å komme i ett med redskapet, og å la kroppen bli en slags guide for redskapet du jobber med, sier hun.

– Hvordan føles det?

– Det er en mestringsfølelse. Hvert redskap har sin rytmikk og sitt bevegelsesmønster. Målet er å bli ett med objektet, og det føles godt. Det er faktiske matematiske beregninger som hele tiden utregnes i hodet når man driver med det, fordi det handler om vekt og balanse. Så når du finner den perfekte bevegelsen, så får man en viss «connection».

– Connection med hva?

– Det er vanskelig å forklare. Med «nuet», kanskje?

– Ja, eller realiteten, som i en reality check, kanskje? For ikke minst så er det jo ganske farlig?

– Neh. Eller jo, det er jo ild, liksom. Det kan være farlig å ha feil klær eller for mye hår, men ellers er de fleste skadene jeg får av typen blåmerker, fordi stangen i blant treffer for hardt på kroppen.

– Når begynte du med dette?

– I mai. Da begynte jeg med noe som heter staff.

– En hunderase?

– Nei! En aluminiumsstang. Men det jeg holder i nå er en dragon staff, med fire stykk påmonterte kevlarer på hver side.

KEVLAR ER et syntetisk stoff som brenner lenge. Den dyppes i lampeolje før den tennes, som oftest på såkalte staffer, som vi nå har lært at er stenger som brukes i flow.

– Du skal starte butikk, sa du. Hva skal dere selge?

– Show. Dette er en show biz, og jeg føler vi har kommet langt nok til å tjene penger på kunstneriske oppstillinger. Det blir nok ikke store penger med en gang, men vi ønsker mest å drive med det som terapi for barn og unge også.

– De ser på?

– Nei, de gjør det selv. Vil du prøve?

LITT SOM å leke med en stress-ball, det føles terapeutisk — man vil ikke legge den fra seg, men Håkansson tar den raskt tilbake for å begynne sjonglere igjen.

– Med barn bruker man ofte LED-lys i stedet for ild, sier hun.

– Finnes det noe stort miljø for dette?

– Det begynner å bli det, særlig i Norge.

– Særlig i Norge?

– Ja.

– Hva fikk deg til å begynne med flow?

– Jeg fikk en gang bare en staff i hånda av noen som har holdt på i ti år. Så ble jeg frelst.

– I en park?

– Ja. Nå er vi en stor gjeng som holder på med dette i Frognerparken. Vi kaller oss Flow Oslo, etter en gammel livsstilstradisjon som handlet om å flyte med nuet gjennom et objekt. Det har mye med energi å gjøre, men det kan også utføres med kroppen alene også, som improdans. Men jeg liker best å bruke såkalte staffer.

– Hvor mye har musikken å si for utøvelsen av flow?

– Musikken kan brukes til å forsterke uttrykket, men alles flow er unik, fordi alle har unik bakgrunn. Dessuten kan flow være rytmisk, og da blir musikken en stor del av selve showet.

– Men har alle som driver med flow en felles musikksmak?

– Ja, det vil jeg nok si. I hvert fall de fleste av oss i Flow Oslo.

HÅKANSSON FORTELLER videre at hun nettopp kom hjem fra et flammetreff i Tyskland. Der har hun sett mange utøvere av flow og blitt enda mer inspirert til å fortsette.

– Jeg vil anta at det har helsegevinster, for det krever jo en del smidighet …

– Ja, og det fungerer som terapi. Mange fra flow-miljøet har hatt en tøff bakgrunn, og jeg tror flere har godt av det, særlig vår generasjon, vi som er født og oppvokst i denne teknologiske verdenen.

– Har det noen dokumenterte effekter?

– Ja! Det balanserer begge hjernehalvdelene. Psykisk, fysisk eller hva det blir. Man tvinger i hvert fall begge hjernehalvdelene til å samarbeide. Det handler om å balansere indre energier, så det skjer mange ting i hodet. Det er ikke lenger bare oss hippier som sier det, men vitenskapen, og stadig mer forskning bekrefter akkurat det.

JEG TAKKER for intervjuet og ber om å få se noen kule triks med kevlarene tent. Håkansson tar av seg den store hettegenseren og viser frem en neon-gul show-drakt.

Mens jeg venter, bes jeg om å følge gruppen og siden hennes på Facebook. Gruppen heter Flow Oslo, og hennes private side heter «Sheslikextacy».

– Haha. Is she like ecstasy?

– Ja, jeg er en glad person! Også driver jeg med alt mulig mellom himmel og jord. Jeg synes det er viktig å ikke låse seg fast til noe.

– Jeg er ganske fascinert over at du er sminket og har på deg en show-drakt under hettegenseren nå, nesten midnatt, midt i uka. Kjente du på flowen at du skulle møte pressen i dag?

– Jeg er alltid sminket i glitter.

– Hvorfor det?

– Hvorfor ikke? Det er for så vidt tilnærmingen jeg har til livet mitt. Hvorfor ikke?

– Ja, nei, hvorfor ikke.

– Takk. Folk spør meg ofte om jeg skal på festival, men svaret er nei. Livet kan være en festival hvis du vil det!

– Føler du at du får noen spesiell tilknytning til redskapet ditt?

– Ja, vi er samarbeidspartnere. Dette er min drage, liksom.

– Hvordan er dette din drage?

– Det heter jo dragon staff fordi man hele tiden jager dragen. Det glemte jeg å si, at flow handler litt om å jage objektet. Og her er det flammer, så det er jo et visuelt uttrykk for selve objektet. Du drar den rundt deg, også jager du dragen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar