Arbeiderpartiet skal ha drevet valgkamp i flere måneder

Etter dagens avsløringer om at Arbeiderpartiet driver aktiv valgkamp, har flere forskere funnet et mønster i strategien til landets største opposisjons-parti. – De hevder at de selv har de beste løsningene, avslører forsker.

Søndag 10. september raser det i sosiale medier etter at Arbeiderpartiet har blitt avslørt for å ha drevet valgkamp. Partiet skal ha sendt ut en SMS til over 500 000 nordmenn der de oppfordrer til å stemme på sitt eget parti — og ikke de nåværende regjeringspartiene.

Les også: Her er kommafeilen i Arbeiderpartiets omstridte tekstmelding

I tillegg til avsløringen om at Norges største opposisjonsparti sendte ut tekstmeldinger til 500 000 nordmenn, skal Arbeiderpartiet også ha stått på stand i Oslo for å sanke stemmer ved å dele ut informasjonsbrosjyrer. Disse skal ikke ha vært parti-nøytrale, men vektlagt Arbeiderpartiets politiske løsninger som de korrekte.

Les også: Slik sendte de den omstridte meldingen

Vi møter Elin Hauge som har blitt offer for brosjyreutdelingen i Karl Johans gate i Oslo. Selv om hun hadde klistret «Reklame Nei, takk!» på postkassen sin hjemme, skal hun ha blitt utdelt reklamebrosjyren på åpen gate.

– Jeg ble naturligvis sint, fordi jeg har vernet meg selv mot reklame, sier Frp-velgeren.

Var på vei til å stemme Liberalistene, men valgte Ap

Torsdag 7. september sendte også partiet Liberalistene ut en tekstmelding der de oppfordret et ukjent antall stemmeberetigede til å stemme på sitt eget parti. Det samme antallet nordmenn var på vei til valgbodene da de fikk SMS-en fra Arbeiderpartiet, og brått snudde mening.

Se direktesending: Patrick venter på å motta meldingen

– Jeg fikk en tekstmelding der det stod «Stem Liberalistene. Ditt liv. Ditt valg», så jeg var naturligvis på vei for å stemme Liberalistene. Men akkurat i det jeg skulle sende en snap av at jeg skulle stemme Liberalistene, tikket det inn en tekstmelding fra Ap. Så det ble Arbeiderpartiet på meg i år, sier hun.

Ville ordlagt seg annerledes

Statsminister Erna Solberg sier at hun ville ordlagt seg annerledes.

Les også: Arbeiderpartiet hacket 500 000 mobiltelefoner og dumpet det sensitive innholdet i Førdefjorden

– Det stemmer at Stortingsvalget blir jevnt, og at velgerne avgjør om Frp og Høyre fortsetter i regjering. Men «Stem Arbeiderpartiet» utelukker muligheten for å stemme på andre partier, avslører hun og fortsetter:

Les også: Så mange sekunder tok det å sende den omstridte Ap-meldingen

– Det er ingen tvil om at Arbeiderpartiet ønsker at folk stemmer på seg. Det er derfor de sender ut SMS-en, avslører hun.

– Deler ikke ut roser bare for å være romantiske

Professor ved Handelshøyskolen BI, Gard Henriksen, mener Arbeiderpartiet nå må beklage. Henriksen hevder at rosene som har blitt utdelt ved Arbeiderpartiet-bodene ikke kun har vært ment som en romantisk handling, men for å smiske med velgerne.

– Jeg har selv tatt imot slike roser i god tro, men nå har jeg forstått at dette ikke ble delt ut som en hyggelig gest, men for å skape bedret relasjon med folket, sier han og viser til forskning på området.

Les også: Her var Fotballfrue da den omstridte tekstmeldingen ble sendt

Henriksen hevder at rosene også er et visuelt markedsføringstriks.

– Hvis du ser nærmere på Arbeiderpartiets logo, så er den rød og hvit. Jeg vet ikke hvorfor den er hvit, men det er helt klart sammenheng i at roser ofte er røde, og at partiet deler ut røde roser. Jeg tenker i hvert fall at det må ha en sammenheng, sier han og fortsetter:

– Det heter reklame og blir brukt for å skape større oppslutning i markedet, i dette tilfellet hos velgerne. Norge er et demokrati, og derfor er det viktig å være på godfot med de som har stemmerett, avslører han.

Lik Subjekt på Facebook for fremtidige avsløringer!

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2017 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.

Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com