Dette er vinneren av verdens største DJ-konkurranse

Marc Sethi (Burn)
Marc Sethi (Burn)
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Furkan Kurt fra Tyrkia vinner Burn Residency 2017 og en DJ-kontrakt til verdien av 100 000 Euro.

BASSEN SLÅR og båten suser. Vi befinner oss på en av Ibiza-sommerens mange båtfester, forbeholdt presse, bransje og deltakere rundt verdens største DJ-konkurranse, Burn Residency 2017.

Det skal ikke være noen tvil om anledningen: Energidrikken Burns logo er klistret over de fleste overflater, og drink-menyen består primært av Burn-varianter med sprit i. Finalistene er umiskjennelige i sine Burn-T-skjorter.

Les også: Hva er det de driver med der borte på Ibiza?

Båtfesten er en av mange overraskelser under Burn Residencys internasjonale pressedag her på partyøya, som et avsluttende Ibiza-rituale etter et tett program for pressen i Burn-villaen, som DJ-finalistene har befunnet seg i den siste uken av det fem uker lange residency-oppholdet. Og i det vi trodde festen skulle politi-raides av den susende racerbåten som tok oss igjen bakfra:

Annonse

– Ønsk ham varmt velkommen: Loco Dice!

(Foto: Marc Sethi.)

LOCO DICE ER blant mange store navn som den Coca-Cola-eide energidrikken har avtaler med på Ibiza. Det gjelder å signere dem først, og Burn har huket tak i et mildt sagt stjernespekket mentor- og dommerpanel til årets DJ-konkurranse. Blant annet BBC Radio-stjernen Pete Tong, tech house-produsenten Luciano og Ibiza-legenden Carl Cox. Ukjente navn, men bare hvis du ikke interesserer seg for klubbmusikk i det hele tatt: På Facebook har de til sammen nesten fem millioner følgere, og det er liten tvil om at Burn har investert svimlende summer i DJ-konkurransen som har fått det samme navnet som energidrikken.

– Jeg var skeptisk til hele Ibiza-greia før, men når jeg kommer ned hit og ser hvor seriøst dette har blitt, og hvem som er mentorene våre, så tror jeg virkelig at de bryr seg. Mentorene her vil at vår generasjon skal bygge videre på det de har skapt, sier den norske finalisten Thomas Skjærstad når vi møter ham på Ibiza.

Burn sponset undertegnedes reise og vårt opphold på Ibiza, men uten innvirkning på Subjekts redaksjonelle vurderinger.

Loco Dice (t.v.) og fjorårets vinner av Burn Residency, Lollino (t.h.). (Foto: Marc Sethi.)
(Foto: Marc Sethi.)

Les også: Han skal representere Norge i verdens største DJ-konkurranse

Racerbåten suser en runde rundt vår egne, før det annonseres på anlegget at det er Loco Dice som skal om bord for å spille et overraskelses-sett. Det er ganske absurd og unektelig gøy. Ibiza lever opp til sine rykter som et cheesy ferieparadis full av overraskelser for rike folk. Å booke ham kan koste flere hundre tusen.

Tyrkisk seier

I følge Burn skal over 10 000 søkere ha deltatt fra 26 land. Seieren er det dog én om: Den tyrkiske DJ-en Furkan Kurt. Premien er Burn Residency Winner-tittelen og en kontrakt til 100 000 Euro, investert i hans DJ-karriere gjennom management, rådgivning og platekontrakt.

I dommernes begrunnelse heter det at «Istanbul-kjenningen Furkan Turk viste et ekte engasjement for techno og tech-house. Han er en mester i å lese publikummet, og imponerte dommerne med hans dynamiske låtvalg gjennom konkurransen.»

VINNER: Tyrkiske Furkan Kurt vinner 100 000 Euro investert i hans DJ-karriere. (Foto: Marc Sethi.)

– Årets deltakere var overraskende, og vi ble virkelig imponert over deres talent. Det er alltid rørende å se artister på dette stadiet, sultne på kunnskap og svært lærevillige til kunnskapen vi har kunnet formidle, legger mentor og dommer Luciano til.

Et sort teppe slippes fra toppen av en stor trailer og avdekker vinnerens navn og portrett på et billboard, i kjent Ibiza-stil, der de fleste reklameplakater omhandler klubb og uteliv.

– Dette har vært en utrolig og utfordrende erfaring som har lært meg noen umålbare verdier som jeg aldri vil glemme. Jeg har vokst teknisk og fått mer erfaring, samtidig som jeg har fått et utrolig nettverk med DJ-er som har inspirert meg lengre enn jeg kan huske, sier Furkan Turk.

Thomas Skjærstad (31) fra Trysil og Oslo kom blant topp 16 i den internasjonale finalen, etter å ha vunnet Burn Residency på Jaeger i Oslo tidligere i år. (Foto: Marc Sethi.)

Drømmer ikke om å bli den nye Carl Cox

Første nominasjonsrunder foregikk gjennom opplasting av DJ-mixer på musikknettsamfunnet Mixcloud, før lokale dommere sendte 26 lands representanter til opphold på Ibiza og spillejobber på flere av verdens største klubbmusikkfestivaler. Fra Norge var det Thomas Skjærstad, som kom blant de topp 16.

– Fortell litt om ukene du har hatt her?

– Vi får veldig lite informasjon og tar en dag av gangen. Det er hele tiden overraskelser, men for det meste hektisk med konkurranser, kurs, rådgivning, og så videre. Vi har også besøkt noen av mentorenes studioer, som er helt ville, sier Thomas Skjærstad.

– Hvordan fungerer egentlig DJ-konkurransene?

– Vi kaller det mix-offs, og det går ut på at vi spiller 20 minutter hver, mens et dommerpanel gir poeng utifra gitte kriterier. Eksempelvis får vi beskjed om å stelle oss ved siden av den forrige DJ-en ett minutt før hans tid er over, så skal vi klare å komme oss inn i settet hans.

– Etter hva jeg har forstått er det ganske mange andre kriterier som spiller til rolle, enn bare miksingen.

– Denne uken har vi levert fra oss en business-plan som skildrer hvordan vi ser for oss å kontrollere vår egen karriere og utvikling fremover.

– Hvordan skal du gjøre det?

– Oppholdet her har blant annet tvunget meg til å begynne å produsere, og helt klart gitt mersmak. Jeg ser for meg å starte et plateselskap, og å produsere mer når jeg er hjemme i Norge, blant annet. Men målet mitt er neppe å bli Carl Cox. Jeg ønsker å få til noe bra lokalt, engasjere meg i klubbmusikkfestivaler i Norge, for eksempel.

Thomas Skjærstad var norsk finalist og kom blant topp 16. (Foto: Marc Sethi.)

– Dere bes lage en forretningsplan. Hvor viktig er de kommersielle aspektene av konkurransen, tror du?

– Jeg tror at de ser på det som en veldig viktig del, men bare som en viktig del av en stor pakke. Man må ha hele pakka for å vinne Burn Residency. Men jeg tror det er enda viktigere å være en god DJ. Det er jo det denne konkurransen handler om.

– Hva føler du er din svakhet i denne konkurransen?

– Strengt talt, miksingen. Jeg har gjort dette i to-tre år og er på en måte den ferske her, mens andre har holdt på i ti til femten år og lever av det.

Thomas Skjærstad hadde enda ikke gått ut av konkurransen da vi møtte ham under Burn Residencys pressedag i august.

– Er du redd for å gå ut?

– Absolutt ikke. Jeg føler at jeg har fått alt jeg har villet gjennom denne konkurransen allerede. Som nettverket, kunnskapen om bransjen og å bli pushet ut i musikkproduksjon. Det har definitivt åpnet nye dører for meg, og jeg gleder meg til å produsere mer.


Journalistens reise og opphold er betalt av Burn, men det er ikke lagt redaksjonelle føringer. Artikkelen er heller ikke sponset, men presenteres som et samarbeid med Burn, da Burn har tatt bildene til artikkelen på grunn av kapasitetsmangel i redaksjonen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar