Samler personlige historier om møtet med offentlige kunstverk

Håkon Borg
Håkon Borg
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Hvordan opplever folk kunstverkene som står i det offentlige rom? Det er KORO som spør, i en ny kampanje for å fremme nettopp denne kunsten.

Kunst i det offentlige rom (KORO) er et statlig fagorgan som har som hovedoppgave å sikre at flest mulig skal kunne oppleve kunst av høy kvalitet i offentlige inne- og uterom over hele Norge.

KORO produserer, forvalter og formidler kunstprosjekter ved blant annet skoler, universiteter, politiske institusjoner, rettslokaler, asylmottak og andre offentlige annlegg.

I deres nye kampanje, «Mitt kunstverk», samler de nå sammen folks historier om kunstverk, og oppfordrer folk i hele Norge til å sende inn bilder og egen tekst om offentlig kunst som betyr noe for dem.

Vi håper at «Mitt kunstverk» bidrar til at folk snakker sammen og at man får en dialog om kunsten som er der hvor folk ferdes. Det finnes også mange verk i det offentlige rom som mange ikke vet om, og det ønsker vi å gjøre noe med, sier Ellen Marie Fodstad, formidlingsansvarlig i KORO. 

Annonse
«Historja» av Britta Marakatt-Labba på UiT. (Foto: Monica Grini)
«Historja» av Britta Marakatt-Labba. (Foto: Monica Grini)                                                                                                                                                                                                          ‘

Kunst på universitetene

Monica Grini er en av de som har sendt inn sin historie, og skriver om sitt forhold til verket «Historja» av Britta Marakatt-Labba på Universitetet i Tromsø.

Verket består av broderi som viser ulike scener fra samisk historie, mytologi og hverdagsliv på et 24 meter langt lin-klede.

Både verkets størrelse, detaljrikdom og det tidkrevende arbeidet som ligger bak, er av imponerende skala. Likevel virker verket aldri dominerende, skriver Grini.

– Samisk historie har aldri tatt opp stor plass i de nasjonalstatlige historiefortellingene, slik heller ikke broderiet som kunstform har opptatt stor plass i kunsthistoriebøkene. Maleri, og særlig storskala historiemaleri, har vært i toppen av sjangerhierarkiet det meste av tiden. På lavmælt vis påpeker og utfordrer Marakatt-Labba ulike lag av dominerende strukturer, i et verk som har vært en viktig daglig påminning for mitt eget arbeid som kunsthistoriker ved UiT.

LES MER:Dette er den beste offentlige kunsten i Oslo

– Skulpturene «lever»

Cerebellum av Christian Sunde. (Foto: )

KORO har det overordnede forvaltningsansvaret for statens samling av kunst i offentlige rom, som omfatter cirka 7000 verk på til sammen 920 ulike steder i Norge og ved norske ambassader og konsulater i utlandet. Et av disse er «Cerbellum» av Christian Sunde, som står i Langgata i Sandnes.

– Denne skulpturen går jeg forbi hver dag til og fra jobb, skriver Janne Weisser, om kunstverket.

Verket er en del av flere skulpturer, som består av et abstrahert, menneskelignenede hode i pleksiglass, plassert på en søyle

– Hodene har integrert lys i hvitt og rødt – som styres av bevegelsessensorer. Dette gjør at skulpturen «lever» og endrer seg etter hvilken tid på døgnet en passerer dem – om det er sol eller mørke. Jeg synes skulpturene er svært vakre og underfundige – og jeg ser noe nytt i de hver dag, skriver Weisser.

LES MER: Dette er den beste offentlige kunsten i Kristiansand

Hvorfor er kunst i det offentlige rom viktig?

– Den offentlige kunsten er tilgjengelig for svært mange siden den befinner seg på fellesarenaene hvor folk ferdes og oppholder seg. Man trenger ikke betale inngangsbillett eller forholde seg til åpningstider, sier Fodstad.

Hun mener at det er svært viktig å skape dialog og formidle kunsverkene for at de i tillegg til å være tilgjengelige, skal gi mening for flest mulig.

– Kunst i offentlige rom kan gi stemme til andre enn de som vanligvis blir hørt i offentligheten og synliggjøre mangfoldet av ytringer og uttrykk som preger samtidskunsten, sier Fodstad. 

KORO har fått en rekke bidrag til kampanjen «Mitt kunstverk», fra ulike deler av landet, men ønsker flere.

– Mange sender inn på impulsen når de ser et verk, mens andre bruker lang tid på å formulere hvorfor akkurat det verket treffer dem. Vi har allerede fått mange bidrag, men ønsker flere fra hele Norge, sier Fodstad.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar