KUNST

Kerstin Brätsch er vinneren av årets Edvard Munch Art Award

Munchmuseet
Munchmuseet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Den New York-baserte kunstneren får 500 000 kroner, et gjesteopphold i Oslo og en separatutstilling på det nye Munchmuseet i Bjørvika.

Edvard Munch Art Award tildeles en billedkunstner i etableringsfasen, som har markert seg som særlig talentfull i løpet av de siste fem årene. Den skal helst gå til en yngre kunstner og er ikke mediespesifikk.

Prisen ble første gang gitt ut i 2015 til kunstneren Camille Henrot.

Etablert i den yngre samtidskunstscenen

Forrige uke annonserte juryen at årets vinner er Kerstin Brätsch (f. 1979) — en tysk billedkunstner, mest kjent for sine store, abstrakte malerier og for sitt arbeid med Das Institut, som hun dannet sammen med kunstner Adele Röder.

– Vi er veldig fornøyde med at Brätsch vant — hun er en kunstner som allerede i ung alder har markert seg tungt på den yngre internasjonale samtidskunstscenen, sier kurator ved Munchmuseet, Lars Toft-Eriksen.

Annonse

Han legger til at juryen har vært uavhengig av Munchmuseet, som ikke har lagt føringer på valget, og i juryens begrunnelse heter det at:

«Ved å leke med alternative kunstnerpersonligheter og kollaborative dekknavn kaster den tyske multikunstneren Kerstin Brätsch et kritisk lys på ideen om det subjektive. Dette gjør hun i en tid der den digitale formidlingen av dagens overmedierte virkelighet kontinuerlig utfordrer og endrer identitetene våre.»

Verk av Kerstin Brätsch. (Foto: Munchmuseet)

Kerstin Brätsch hadde nylig en utstilling ved Museum Brandhorst i München, hvor hun viste over 100 malerier, installasjoner, videoer og projeksjoner. Mange av dem utforsker billedsirkulasjon, tilfeldighetens rolle i kunstproduksjon og forholdet mellom kunstnerens hånd og lerretet i en digital tidsalder.

Hun har tidligere stilt ut ved blant annet MoMA i New York, Serpentine Sackler Gallery i London og Gio Marconi i Milano.

LES MER: Vi fikk 15 minutter med Laurie Anderson på Munchmuseet.

Verk av Kerstin Brätsch. (Foto: Munchmuseet)

Anerkjent jury

– Prisen ble opprettet dels for å markere Munchs vedvarende relevans for samtidskunsten og for å markere hans historiske ettermæle. Den handler også om at vi er i ferd med å legge om og utvide den kunstneriske profilen på museet i forbindelse med flytting til Bjørvika, sier Toft-Eriksen

Juryen er oppnevnt av Stein Olav Henrichsen, direktør ved museet, og er internasjonalt sammensatt av fem høyt anerkjente aktører: Tidligere direktør ved Centre Pompidou, Alfred Pacquement; kunstnerisk leder ved New Museum, Massimilano Gioni; direktør ved the Robert Rauschenberg Foundation, Kathy Halbreich; direktør ved the Museum of Modern Art Warsaw, Joanna Mytkowaske og kurator og kritiker Simon Sheikh.

I sin begrunnelse har juryen lagt vekt på at Brätsch har utmerket seg i en rekke imponerende utstillinger av høy kvalitet.

«Verkene hennes spiller på og forvandler en rekke modernistiske myter og grunnsetninger, idet hun ser på den abstrakte kunstens historie fra et feministisk ståsted. Dette utgjør grunnlaget for en løssluppen kritikk av rådende teorier omkring originalitet, opphav, åndelighet og renhet».

Les også: Subjekt anmelder Munch + Knausgård

Verk av Kerstin Brätsch. (Foto: Munchmuseet)
Verk av Kerstin Brätsch. (Foto: Munchmuseet)

Skal stille ut i Bjørvika

– Prisen er internasjonal, og det synes vi er viktig med tanke på Munchs ettermæle. Han har betydning for kunstnere verden over, sier Toft-Eriksen.

Kunstprisen er på 500 000 kroner, et gjesteopphold i Oslo, samt separatutstilling ved museet etter at det flytter til det nye bygget i Bjørvika i 2020.

– Både utstillingen med Brätsch og med Henrot, som vant i 2015, vil skje etter at vi flytter til Bjørvika. Munchmuseet skal fortsette å ha Munch i sentrum, men vi vil ha et bredere program som inkluderer mer samtidskunst.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar