Smakløs designkonkurranse

– Helgeland IKS undergraver designbransjen

Privat
Privat
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Nord-Norges største containerhavn utlyser logokonkurranse der vinneren tilbys 5 000 kroner. Det er med på å undergrave designbransjen, skriver styreleder i Grafill, Cathrine Louise Finstad.

DET HAR RIKTIGNOK vært Black Friday, men at en logo skal koste 5 000 kroner er en bekmørk idé.

Dessverre er det ikke slik Helgeland Havn IKS ser det, når de i disse dager ønsker å «engasjere digitale kreative helgelendinger til å utforme logo for selskapets grafiske profil.» Frem til 20. desember ønsker de bidrag i sin logokonkurranse, der vinneren blir tilbudt 5 000,- kroner.

Se Helgeland Havn IKS’ offisielle utlysning her.

Flere av Grafills medlemmer har reagert på utlysningen som ligger ute på Facebook. Konkurransen i seg selv holder ikke mål, og den vitner dessverre om lite kunnskap om designprosess og verdiskapningen av denne.

Annonse

At Helgeland Havn IKS ikke velger å benytte seg av lokale, profesjonelle utøvere er synd. I stedet undergraver de en hel yrkesgruppes levebrød og kompetanse.

Om vi hadde spurt Helgeland Havn IKS om hvorfor de er best på det de gjør, vil vi tenke at vi hadde fått gode argumenter. På samme vis skulle vi ønske at deres administrerende direktør, Kurt Jessen Johanssen, ville stole på at en grafisk designer er den rette leverandøren av grafiske tjenester.

Betalt, slik vi vil tro at for eksempel Nord-Norges største containerhavn tar seg betalt for jobben de utfører.

Både lokale designere og Grafill har vært i kontakt med Helgeland Havn IKS med innspill, uten at disse har blitt tatt til følge.

Som interesseorganisasjonen for norske designere, oppfordrer vi medlemmer og alle profesjonelle utøvere til å avstå fra å delta i denne og andre tilsvarende konkurranser der man blir bedt om å levere kreativt arbeid uten behørig kompensasjon. Gratisarbeid er noe som er med på å undergrave bransjen.

Grafill er også generelt sett skeptisk til konkurranser som metode for å komme frem til gode designløsninger. Den viktigste grunnen er at man i konkurranser mister muligheten for dialog i prosessen, noe som er grunnleggende i et hvert vellykket designprosjekt.

Kjøp av designtjenester er mer komplisert enn andre innkjøp. Designtjenester er ingen sammenlignbar vare, «produktet» er ikke gitt på forhånd, og den beste løsningen får man kun gjennom dialog mellom partene.

Dersom det likevel arrangeres en konkurranse, mener vi det er mer rettferdig og hensiktsmessig for alle parter at det kun inviteres noen utvalgte kandidater til å utarbeide forslag til løsning. Alle mottar økonomisk kompensasjon, og alle gis tilgang til samme informasjon og kommunikasjon med konkurranseinnbyder.

Grafill ser dessverre at det fortsatt eksisterer misforståtte oppfatninger om at kreativt arbeid ikke har samme verdi som annet arbeid. Men for hver kamp vi kjemper sammen, kommer vi nærmere målet.

Alle kreative fortjener en lønn å leve av!

Kommentaren ble først publisert på Grafill.no og viderepublisert etter avtale.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar