Starter pop-up-galleri

Tre 20-åringer starter galleri for å utfordre definisjonsmakten

Emma Lomell
Emma Lomell
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Etter suksess og overskudd med det midlertidige galleriet Døgnfluen i Oslo i fjor sommer, åpner de et nytt pop-up-galleri på onsdag. Her er deres tips til Astrup Fearnley Museet, som gikk med 6 millioner kroner i underskudd i 2015.

Døgnfluen består av to kunstnere og en kuratorspire, som i august 2016 leide et tomt butikklokale i Tøyengata og åpnet sitt eget galleri i syv dager. Neste uke gjør de det samme igjen – denne gangen på Rodeløkka.

Bak galleriet står de 20 år gamle kunstnerne Eivind Kristiansen og Mathias Emil Ugedal Riis og den like unge kuratorspiren Emma Lomell. Pop-up-galleriet skal hete «Midlertidig», og er, ja, midlertidig.

I sin mail til Subjekt blir vi informert om at de i fjor sommer solgte nok kunst til å gå i overskudd, og stod for hele driften selv. Hvor omfattende denne var vet vi ikke, men vi ble i alle fall imponert av den drevne og motiverte gjengen, og så oss nødt til å stille spørsmålene vi brant inne med.

Mathias Emil Ugedal Riis. (Foto: Emma Lomell)

– Hvem er dere og hvordan kjenner dere hverandre?

Annonse

– Vi er to kleine gutter og ei grepa dame, og klisjé nok ble vi kjent på videregående. Vi gikk på Oslo Katedralskole alle sammen, og etter det siste året vårt bestemte vi oss for å starte et konsept – et pop-up-galleri vi kalte Døgnfluen. Rett og slett for å vise frem kunsten vår, og dermed utfordre definisjonsmakten: kan to unge gutter uten kunstutdanning kalle seg kunstnere uten å måtte bli anerkjent av andre på forhånd?

Emma Lomell. (Foto: Lars Lomell)

– Hvorfor har dere valgt å drive business på et felt som kanskje er et av de vanskeligste å drive business på?

– I utgangspunktet tenker vi ikke på det vi gjør som en “business”. For oss kommer det økonomiske aspektet i andre rekke, dette springer egentlig bare ut fra et rent narsissistisk eksponeringsbehov, hehe.

– Vi bryr oss heller med å sette bestemmelser under tvil, for eksempel om hvem som bestemmer hvem som er kunstnere og kuratorer: vi ville sjekke om det gikk an å bestemme selv. Vi stilte ut kunsten vår, og tilsynelatende er det selve delingsprosessen som gjør kunstneren, ikke erfaring eller utdanning.

– Nå vil vi stille ut igjen, og utvide ved å også involvere en kurator. Utstillingen «Midlertidig» er en restrukturering av det tradisjonelle forholdet mellom kunstneren-kuratoren – vi vil være en gruppe fremfor en maktrelasjon mellom kunstner og kurator. Hovedsakelig er vi et kollektiv.

Forhåndstitt på Eivind Kristiansens verk. (Foto: Privat)

Gir tips til Astrup Fearnley Museet og Nasjonalmuseet

– Dere solgte nok til å gå i overskudd. Har dere noen tips til Astrup Fearnley Museet, som gikk med seks millioner kroner i underskudd i 2015?

Eivind: – Spark alle ansatte, selg museet og flytt inn i en garasje på Rodeløkka. Funker for oss, funker sikkert for dem.

Emma: – Supermakt-kunst er dyrt. Tenk så mye interessant kunst det finnes fra basically alle andre land enn USA og Kina! Det kommer kanskje som et sjokk, men bare ring Mathias, så kan han sikkert gi dere noen tips :~) 91 31 78 44

Mathias: – Slutt å satse på innholdsløs kunst, ikke la dere diktere av de kapitalhavende kunstinteresserte. Det er så kjedelig, og man kunne forvente bedre av et så stort museum. Sats heller litt mer på nyskapende eller god norsk kunst eller noe.

Forhåndstitt på Mathias Emil Ugedal Riis’ verk. (Foto: Privat.)

– Hvilke endringer ville dere gjort hos Nasjonalmuseet hvis dere kunne byttet plass med direktøren i en uke?

Eivind: – Jeg hadde vist mangfoldet i underskogen av moderne norsk kunst. Veldig få museumsgjengere blir møtt med kunst fra det 21. århundre. Museet har potensialet til å hjelpe norske kunstnere fram, men blir bare brukt til å vise fram de som har klart det eller som har vært døde i hundre år.

Emma: – Jeg ville gjort om hele museet til et lavbudsjett kreativt kollektiv, og sett hva som skjedde.

Mathias: – Prøvd å fylle hullene i kunstsamlingen. Det er tilsynelatende en del mangler i dekningen av noen kunsthistoriske perioder og kunstnere. Vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det, da.

Deler av det nye gallerilokalet til «Midlertidig». (Foto:

Kunstens kvalitet og lidenskap

– Hvorfor navnene «Døgnfluen» og «Midlertidig»?

– Vi vil åpenlyst spille på midlertidigheten til utstillingene våre, og vi prøver å unngå elitistiske sjargonger. Begge navnene spiller på pop-up begrepet, men på lettfattelig norsk.

– Hvordan finner dere lokaler?

– På slump. Vi kjent med en hyggelig fyr. Så tusen takk, Pål André Hernes!

– Hvem håper dere kommer på utstilling?

– Alle som kan! Subjekt, Stein Erik Hagen, Gunnar B. Kvaran…

– Dere har nå fått talerør gjennom Subjekt: Hva ønsker dere å si til etablerte norske gallerier?

– Det er vanskelig å samle alle etablerte norske gallerier i en homogen gruppering. Allikevel: Det hadde vært fint om de gode hadde satset litt mer på nye kunstnere, og ikke sett seg blind på faglærthet og CV, men vært mer oppmerksom på kunstens faktiske innhold, kvalitet og lidenskap. Pluss gi oss penger plis.

«Midlertidig: Galleri» eksisterer fra 13. til 19. desember i Gøteborggata 27 på Rodeløkka i Oslo. Eivind Kristiansen viser oljemaleri og Emil Ugedal Riis viser maleri og foto. Emma Lomell er medkurator. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar