Subjekt Sets

– God klubbmusikk får deg til å danse uten at du tenker over det

Hun har en mastergrad i utviklingsstudier og jobber i en miljøvern-organisasjon. Men på siden produserer hun technomusikk som spilles på klubber i Transilvania.

Se den tidligere direktesendte videoen nederst i artikkelen!

TONJE SÆTHER MARKUSSEN (28), bedre kjent som Tonchius, fant interessen for klubbmusikk under studietiden i Kristiansand, hvor venner av henne arrangerte festkonseptet Unts. Senere utviklet det seg til å gi henne spillejobber på flere av de mest anerkjente klubbene i Oslo, og som produsent har hun også fått ørene opp hos mange.

Låta hennes, «Lovers Fight», utgitt under pseudonym, har nemlig blitt spilt en hel del av anerkjente minimal-DJs, som rumenske Raresh.

I kveld spiller hun på Subjekt Sets — et direktekringkastet musikkprogram presentert i samarbeid med Red Bull Music, sammen med Thorgerdur.Husk å like og følge Subjekt på Facebook HER, og få en notification når vi er live kl. 21.00 i kveld!

– Det er litt morsomt, fordi at låtas tilblivelse i det hele tatt var så tilfeldig, sier hun.

Hun snakker om «Lovers Fight», ærlig talt en banger, som er utgitt på plateselskapet LowMoneyMusicLove.

– Jeg satt i en varm leilighet i Buenos Aires der strømmen levde sitt eget liv. Det var en periode der jeg ikke hadde strøm i tre dager i strekk! Da kjeder man seg, men jeg rakk å lage en jam i GarageBand før MacBooken også døde ut. Og «jammen» tok jeg videre med meg til studioet til Rub800, hvor vi fullførte den, og det ble jo … en hit.

Hør Tonchius’ låt: «Lovers Fight»

Nedstøvet på hylla står en trombone som Sæther Markussen har spilt på siden barndommen. Det har ikke blitt mye tid til overs til den, men med stadig hyppigere produksjon, og ikke bare miksing og spilling, sier hun at vi kanskje får høre flere innspilte instrumenter i Tonchius’ produksjoner i fremtiden.

– Jeg har alltid lett etter god musikk

Tonchius forteller at hun alltid har hatt en stor lidenskap for musikk, og at en del av det har handlet om å lete etter musikk som ikke nødvendigvis er kjent.

– Da ble det naturlig å spille den ute. Det begynte med CDjs [digital musikkspiller, red. anm.], men jeg byttet raskt over til vinyl etter at jeg fikk låne én platespiller til å spille platene mine på. For meg er det bare noe med følelsen av å kunne ta på musikken, helt fysisk.

– Hvorfor det?

– Når jeg ser på platene, med forskjellige labels, og så videre, så får jeg et helt annet forhold til musikken enn ved å ha dem som filer på en USB. Og så synes jeg rett og slett det både ser og høres mye bedre ut.

Tonchius’ første klubbopplevelse var på Hausmania for ti år siden. Siden den gang har hun gjort seg noen meninger om hva som utgjør en god klubb:

– God lyd er alfa og omega. Hvis du i tillegg finner gode folk der, åpenlystige klubbere, så har du i grunn alt du trenger for en bra klubb, vil jeg si.  

Hun legger til at man så klart må ha gode DJ-er. Selv er hun inspirert av techno- og minimal-DJ-er som Zip, Binh, Nicholas Lutz, Alexandra og Vera, musikere hun mener har en lidenskap som skinner gjennom.

– En god DJ gjør det ikke «for fame». Det er essensielt for en god DJ at han eller hun har lidenskap. Ellers er en god DJ en som selvfølgelig kan mixe tight. Historiefortelling spiller også inn, når DJ-en klarer å ta meg med på en reise fordi han eller hun klarer å sette sammen låtene på en god måte. Når det skjer, blir man sugd inn i musikken. Man danser uten å tenke over det. 

DJ Tonchius spiller på Subjekt Sets i kveld, på Subjekts Facebooksider, direkte fra kl. 21.00. (Foto: Richard Ashton.)

– Hvis du skulle kreve endring fra dansepublikummet, hva skulle du ønske at de gjorde mer eller mindre av? Hvorfor det?

– Jeg vil ikke kreve noen endring fra dansepublikummet, men det er vel fortsatt en kjent sak at særlig nordmenn ikke tør å danse før de har fått i seg en viss mengde alkohol.

– Jeg vil heller råde folk til å bare la seg slippe løs. Det er for eksempel helt greit for meg at publikum vil ta bilder, men det må ikke ta over hovedfokuset — man må heller fokusere på nuet. Musikk er tross alt utøvende kunst, og beskriver det som skjer der og da.  

– Hva synes du er et godt DJ-sett?

– For meg handler et godt DJ-sett om det samme som jeg beskrev om en god DJ. Det bør være en story, hvor låtene henger sammen og har en fin progresjon. Det finnes mange DJs som kan spille mange fete låter på rekke og rad, men har de ikke noen sammenheng så blir det heller ikke et godt DJ-sett. 

– Hva kan vi forvente av ditt Subjekt-sett?

– Nå skal jeg spille sammen med min gode venn Thorgerdur, som jeg jo har spilt med en del, både ute og på privaten. Vi kjenner hverandre godt og liker å utfordre hverandre musikalsk, så jeg tenker at det nok vil gjenspeiles i settet.

Se også: Strangegruit er første DJ ut i Subjekt Sets

– Jeg har noen tanker om hvordan jeg vil legge opp settet, men samtidig så handler musikken og DJ-ing om å være i nuet. Hva som faktisk blir spilt, vil bli tatt litt på følelsen der og da, men det er med på å skape den litt mystiske stemningen som jeg tenker kan forventes. Så blir det nok groovy, og kanskje litt frekt? Vi håper jo at alle som ser og hører på vil finne det vanskelig å sitte stille til!

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.