Subjekt på Berlinalen

Årets Berlinale åpnet med et lekent bjeff fra Wes Anderson

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

«Isle of Dogs» er detaljrik fra de firebeintes perspektiv.

Historiens 68. Berlinale – Berlins internasjonale filmfestival – nærmer seg veis ende. Den åpnet med Wes Andersons «Isle of Dogs», som ga festivalen et friskt og mildt sagt lekent startskudd.

Andersons niende spillefilm er blant hans mest idérike og snurrige filmer så langt i karrieren: Et hardkokt auteur-verk og en gavepakke til fansen.

I likhet med hans filmatisering av Roald Dahls elskede barnebok «Den fantastiske Mikkel Rev», er «Isle of Dogs» en stop motion-animasjon.

Filmen foregår i den fiktive byen Megasaki City i Japan, og et utbrudd av en hundeepidemi gjør at den korrupte borgemesteren Kobayashi bestemmer seg for at at samtlige av menneskets beste venn skal sendes i eksil på en søppelfylling på en liten og øde øy utenfor Megasaki City.

Annonse

Den første hunden til å sendes til øya er Spots, vakthunden til Kobayashis tolv år gamle adoptivsønn, AtariDette faller i dårlig gjord hos Atari, som setter ut på reise for å finne sin trofaste vakthund.

Ute på søppelfyllinga møter han en flokk hunder bestående utelukkende av alfahanner: King, Duke, Rex, Boss og Chief.

Andersons detaljrike form tar en enda mer detaljrik form

Det Japan vi møter i Isle of Dogs er støpt i Andersons form, noe som passer utmerket. Det møysommelige, detaljorienterte og kjølige ved den japanske kulturen matcher utrykket til den amerikanske regissøren som hånd i hanske og blir et humoristisk trekk ved filmen.

For selv om Anderson er kjent for sin besettelse av detaljer – gjerne ved å beskrive karakterer gjennom objekter eller lignende – så er «Isle of Dogs» hans så langt mest detaljrike film.

Tekstplakater, lopper i pelsen, bildekomposisjoner, den ofte lakoniske dialogen, intertekstuelle referanser, objekter og så videre. Isle of Dogs kan nærmest beskrives som ornamentikk.

Fra de firebeintes perspektiv

Et snedig grep er at filmen fortelles nærmest utelukkende fra de firebeintes perspektiv, og med mindre man kan flytende japansk, er det hundene som gjør seg forstått, ettersom de snakker på engelsk.

Et grep som forsterker til at vi opplever filmen fra hundenes perspektiv er de er betydelig mer uttrykksfulle, har mer mimikk og kroppsspråk enn menneskene. 

«Isle of Dogs» har et massivt karaktergalleri, og i likhet med regissørens tidligere filmer, står det ikke på kjente fjes på rollelisten: Bryan Cranston, Edward Norton, Scarlett Johansson, Bill Murray, Greta Gerwig, Liev Schreiber, Jeff Goldblum og Bob Balaban er blant navnene som pryder plakaten.

Det kunne raskt blitt i overkant, men karakterene sjongleres på et elegant vis.

For de som er begeistret for Andersons idiosynkratiske stil, så er «Isle of Dogs» en påkostet og herlig gavepakke. Etter første visning fremstår filmen som en hardkokt stiløvelse, og for de som ikke er begeistret, kan filmen antageligvis bli i meste laget.

Subjekt var tilstede under en samtale mellom Wes Anderson, Roman Coppola, Kunichi Nomura og Jason Schwartzman, og vil komme tilbake med en lengre rapport om denne på et senere tidspunkt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar