Når kjøpesenteret Grønland Basar stenger dørene i kveld, dukes det opp for en kunstopplevelse utenom det vanlige

Performanceduoen Trollkrem har kuratert det de muligens kaller for sitt aller siste samarbeid. I kveld vises første del av Trollkrem Import.

Trollkrem ble etablert i 2013 av kunstnerne Tor Erik Bøe og Jenni Hagevik Bringaker. Målet var å invitere kunstnere de ville se opptre i Oslo, finne nye måter å presentere performancekunst på og å initiere overraskende samarbeid mellom ulike kunstnere og institusjoner.

Tor Erik Bøe på Grønland Basar. (Foto: Una Mathiesen Gjerde.)

I kveld blir et godt eksempel på nettopp det. Som en del av Munchmuseet i bevegelse, har kunstnerduoen Trollkrem kuratert et performanceprogram, som de velger å presentere på et kjøpesenter på Grønland i Oslo etter stengetid.

– Vi stiller oss i opposisjon til idéen om at performancekunst er utilgjengelig og kjedelig, sier Tor Erik Bøe.

Blant annet ved å leke seg med ulike måter å presentere den på:

– Selv liker jeg performance fordi det er så utrolig gøy når det funker! Det er et helvete å få det til, nervene blir tynnslitte som bare det. Men, jeg har aldri fått den samme energien av å lage en mer tradisjonell utstilling.

Energisk ble det, da Trollkrem arrangerte legendariske performancekunstfestivalen «Soppen» i Ekebergparken sommeren 2016. På programmet var en god blanding av norske og internasjonale performancekunstere, deriblant Monica Winther fra Oslo og Marcel Alcalá fra Los Angeles.

Mens Bøe og Hagevik Bringaker var midt i planleggingen av festivalen, inviterte kurator for Munchmuseet i bevegelse, Nathalie Hope O’Donnell, seg selv på studiebesøk. Hun ville at Trollkrem skulle gjøre et prosjekt i samarbeid med Munchmuseet. Slik ble Trollkrem Import født.

Mirejam Shalas skal i sin performance fødes på nytt i kjøpesenteret på Grønland. (foto: Tove Sivertsen.)

Vil gjøre performance til en selvfølgelig kulturaktivitet

Trollkrem Import har nå blitt en performancefestival som gjennom det neste halvåret vil foregå på fem ulike kvelder og i fem ulike lokaler i Grønlandsleiret.

– Vi ville dele opp festivalen i fem deler fordi vi ville bruke forskjellige områder på Grønland til forskjellige årstider. Idéen er å gjøre performance til en selvfølgelig og artig månedlig aktivitet, sier Bøe.

Alle prosjekter i regi av Munchmuseet i bevegelse finner sted i området mellom det gamle og det nye museet. Grønland passer i så måte utmerket for Trollkrem Import, i følge Bøe:

– Grønland er den mest interessante bydelen i Oslo, og Trollkrem har alltid vært interessert i å bruke rom som ikke har vært åpenbare for kunst. Etter å ha sjaua i krattet i Ekebergparken under «Soppen», ville vi at Trollkrem Import skulle innta kjøpesenter og karaokebar. Grønlandsleiret er jo kanskje Oslos svar på Santa Monica, sier Bøe.

Først ut er altså Grønlands basar, men i 2018 vil Trollkrem Import også innta Ivars Kro, Grønlands park, Prideparaden og Caféteateret.

– Min visjon for Trollkrem Import er at publikum skal få oppleve fantastiske, uforutsette øyeblikk. Taket skal løfte seg, folk skal møtes og føle at de er en del av noe de aldri har vært med på før, sier Bøe.

Regissør Stine Kajaso skal fremføre et kort teaterstykke inspirert av Ingvar Bergmans «Gycklarnas afton» på Grønland basar. (foto: Munchmuseet.)

Tekstiler fra Grønland

Den første delen av festivalen vil by på stand-up, et teaterstykke om å ikke rekke Vinmonopolet, og en høyenergisk og lavbudsjettstolkning av Ingvar Bergmans «Gycklarnas Afton» (1953).

I tillegg kan man få med seg klær og tekstiler fra området – sydd om og drapert av noen av Norges beste motedesignere – og en performance som sikter på å vise en estetisert versjon av en fødsel.

– Alle kveldens kunstnere har en veldig sterk stemme, men har svært forskjellig bakgrunn. Vi har satt sammen et variert og spennende program, sier Bøe og fortsetter:

– Når var sist gang du fikk se performance brettet ut for åpen scene midt i et stengt kjøpesenter?!

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.