Kunstkritikkdebatten

Misvisende om Dansekritikerrørsla

Andre Løyning
Andre Løyning
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Kritikk av kritikken er kjærkomment og viktig, men det er et par ting i Subjekt-redaktørens kronikk som er misvisende, og som jeg gjerne vil rette opp i, skriver Anette Therese Pettersen.

Som en av initiativtagerne til Dansekritikerrørsla vil jeg gjerne svare på kritikken som Subjekt retter mot prosjektet.

Siden Subjekt den 14. mars publiserte en av tekstene fra Dansekritikerrørsla, er jeg noe overrasket over at redaktøren dagen etter offentlig angrer på avgjørelsen og medgir at han publiserte med en «litt vond smak i munnen». Dette virker først og fremst uryddig ovenfor skribenten, som er fast skribent hos Subjekt.no.

Kritikk av kritikken er kjærkomment og viktig, men det er et par ting i kronikken som er misvisende og som jeg gjerne vil rette opp i.

Dansekritikerrørsla er et samarbeidsprosjekt mellom Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Dans, Black Box teater, Dansens Hus og Scenekunst.no. Prosjektet har tre samlingshelger.

Annonse

I dette samarbeidet har kunstinstitusjonene Black Box teater, Dansens hus og Kunsthøgskolen i Oslo avdeling dans ansvar for et internasjonalt foredragsprogram om dans som er åpent for alle.

Den andre delen av prosjektet er en workshoprekke for dansekritikere. Den er et selvstendig prosjekt, finansiert uavhengig av institusjonene med en kritiker som prosjektleder, støttet av Norsk kulturråd og Fritt Ord.

Her utlyste vi i fjor høst åtte plasser, hvor praktiserende kritikere/skribenter som ønsket å lære mer om dans og som ønsket faglige kritikkseminarer, kunne søke. Søkerne forpliktet seg til å delta på alle samlingene, samt til å skrive to tekster.

Vi mottok 37 søknader, og ettersom nivået på søkerne var svært høyt, inviterte vi ytterligere åtte deltakere til å følge workshoprekken.

En kritikk kan etter vår mening ikke publiseres bare i informasjonskanalene til en kunstinstitusjon. En kritikk må ha en uavhengig redaksjon bak seg. Derfor har vi inngått en intensjonsavtale med nettidsskriftet Scenekunst.no om publisering.

Kritikker skrevet i Dansekritikerrørslas workshop blir vurdert individuelt av redaktøren i Scenekunst.no som alle andre tekster redaksjonen får inn, og redaktøren står fritt til å bestemme om hver tekst skal publiseres. I tillegg kan skribentene sende kritikker fra workshopen til vurdering i andre redaksjoner som skribentene har publiseringsavtale med, slik Subjekts skribent har gjort. Disse tekstene blir ikke sendt til Scenekunst.no, og redaktøren i Subjekt står igjen fritt til å velge om han vil publisere.

Subjekts påstand om at «Disse «kritikerprosjektene» lanseres offisielt og storslagent med pressemeldinger om hvordan kulturlivet skal redde den stakkarslige kunstkritikken» stemmer rett og slett ikke. Kritikerdelen av Dansekritikerrørsla er støttet av Fritt Ord og Norsk kulturråd, mens institusjonene arrangerer det åpne fagprogrammet.

Les også: Når kunsten sponser kunstkritikken

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar