Vernissageguiden

Ukas beste utstillingsåpninger

Tenthaus Oslo
Tenthaus Oslo
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Påska nærmer seg med stormskritt, men før vi reiser på fjellet ser vi frem til en helg full av gode kunstopplevelser. Denne uka byr kunst-Oslo på alt fra 200 år gamle tegninger til lynfersk performance.

Ukas utvalgte utstillingsåpninger favner bredt. Nasjonalgalleriet åpner opp dørene til studiesalen, hvor man møter kunst-Norges alma mater, Tegneskolen, sin tidlige historie. På Galleri Seilduken kan man bli kjent med fremtidens keramikkunstnere, her vises verk av elever og professorer ved KHiOs keramikkavdeling.

Til helga blir det kjønnsutforskende performance. Legendariske Terry Theamlitz kommer til Kunstnernes hus på fredag, før minifestivalen «Feminine Tripper» viser sitt hovedprogram på Caféteateret på Lørdag.

Vi ser også fram til nye utstillinger på Tenthaus Oslo og Noplace.

Johannes Flintoe, «Bjønnestigvarden, Aurland», 1820. (Foto: Nasjonalmuseet.)

«Tegneskolen 200 år» i Nasjonalgalleriets studiesal
(Universitetsgata 13, åpen torsdag kl. 14.00-16.00)

Annonse

Nasjonalgalleriet åpner i dag nok en pop-up-utstilling i museets studiesal. Denne gangen rettes oppmerksomheten mot Tegneskolen som ble etablert i 1818. Tegneskolen har spilt en sentral rolle i utviklingen av norsk kunst og arkitektur, og regnes som forløperen til KHiO, AHO og Nasjonalgalleriet – for å nevne noen.

I dag vil Nasjonalgalleriet presentere Tegneskolens opphav, med dens grunnleggere Heinrich August Grosch (1763-1843) og Johannes Flintoe (1757-1870) i hovedrollene. Man vil blant annet få anledning til å bla i albumene Grosch brukte i undervisningen og studere Flintoes gouacher (bilder malt med dekkende vannfarger) fra den avgjørende Norgesreisen i 1819.

Utstillingen er bare åpen torsdag 22. mars. Les mer HER.

Elever og professorer fra KHiOs keramikkavdeling stiller ut arbeider i Galler Seilduken (foto: Galleri Seilduken.)

«I never saw a crack I didn’t like» på Galleri Seilduken
(Fossveien 24, åpning torsdag 22. mars kl. 18.00)

Galleri Seilduken inviterer denne helga til et innblikk i keramikkavdelinga på KHiO. «I never saw a crack I didn’t like» vises verk av avdelingens bachelor- og masterstudenter, så vel som verk av fem professorer ansatt ved avdelingen. Her vil man ikke bare kunne se et utvalg keramiske verk fra avdelingen – og kanskje få en idé om hvordan studenter og professorer arbeider sammen – man vil muligens også kunne spore noen nye tendenser på den norske keramikkscenen.

Utstillingen står til 25. mars. Les mer HER.

Helene Duckert er blant de 48 kunstnerne som er utvalgt til å stille ut i «Tenthaus Spring Depot». (foto: Oslo Tenthaus.)

«Tenthaus Spring Depot 2018» på Tenthaus Oslo
(Maridalsveien 3, åpning torsdag 22. mars kl. 19.00)

«Tenthaus Spring Depot 2018» består av mindre verk av 48 kunstnere. Utstilling er utviklet rundt en ramme av hyller, som opprinnelig er et kunstverk av Stefan Schröder med tittelen «Archive». Utstillingen er basert på et open call, hvor selve juryeringen ble gjort av en internasjonal jury bestående av ungdommer mellom 16 og 20 år fra Hersleb skole i Oslo. Samtalen mellom elevene og kunstnerne er en sentral del av utstillingen, som stiller spørsmål ved hva kunst er og hva det kan være.

Utstillingen står til 22. april. Les mer HER.

Ole Martin Lund Bø åpner ny utstilling på NoPlace (foto: NoPlace.)

«Post No Bills» av Ole Martin Lund Bø på NoPlace
(Oslogata 2b, åpning fredag 23. mars kl. 20.00)

«Post No Bills» består av en ny serie akrylmalerier, hvor Ole Martin Lund Bø benytter seg av de geometriske formene, parallellogram og trapes. Lund Bøs komposisjoner av disse geometriske formene skaper ikke kun et minimalistisk formspråk, de blir til noe som minner om logoer. Det finnes ikke et hierarki i disse maleriene – ingen bakgrunn eller forgrunn. Alt er både relevant og irrelevant.

Utstillingen står til 8. april. Les mer HER.

Terre Thaemlitz kommer til Kunstnernes hus (foto: Kunstnernes hus.)

Terre Theamlitz på Kunstnernes Hus
(Wergelandsveien 17, fredag 23. mars kl. 18.00-21.30)

Legenden Terre Theamlitz inntar Kunstnernes Hus fredag kveld. Theamlitz kan med rette beskrives som en renessansekvinne. Ikke bare er hun en internasjonalt anerkjent innenfor elektronisk musikk og elektroakustisk komposisjon, hun er også kunstner, filmskaper, forfatter, teoretiker og queer-aktivist. På fredag kan man se hennes «Deproduction Performance» som ble omtalt som et høydepunkt under «Documenta 14» i fjor. I tillegg vises hennes prisbelønte film «Love Bomb» fra 2003. Dette er en begivenhet for enhver med hjerte for elektronisk musikk, film og performance.

Les mer HER.

Performanceduoen Koppen og Jorkjen er blant kunstnerne som deltar i «Feminine Tripper» på Caféteateret (foto: Feminine Tripper.)

«Feminine Tripper» på Caféteateret
(Hollendergata 8, lørdag 24. mars kl. 18.00-21.00)

På lørdag er det blir tverrkunstnerisk forestilling på Caféteateret med norske og internasjonale dansekunstnere, filmskapere, skuespillere og performancekunstnere. «Feminie Tripper» er en minifestival som utforsker femininitet og kjønnsidentitet. Festivalen byr på et rikt program med et bredt spekter av ulike kunstformer. Man vil kunne få med seg performance, kortfilm, dans og verk som kombinerer de respektive kunstformene – alle med egne perspektiver på kjønn og feminitet.

Les mer HER.

Presseetisk fotnote: Undertegnede kjenner Marin Forsbak Håskjold som er en av filmskaperne som deltar i Feminine Tripper.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar