Bli kjent med galleriene

Vil gjøre kunst tilgjengelig og uformelt

Nettgalleriet Oslo Nowhere vil skape en lavterskelarena for kjøp av kunst. Nå har de inntatt kjøpesenteret Eger med eget pop-up-galleri.

Alexandra Eldby (29) fikk idéen til Oslo Nowhere en sommerdag i 2016, da hun lå og solte seg på en brygge på Nesodden. Hun scrollet på telefonen etter kunst til seg selv, men det var ikke lett å finne en god oversikt over hva som egentlig finnes der ute.

– Det viste seg at jeg hadde flere venner som også syntes det var håpløst å handle kunst på nett, og som ønsket et oversiktlig og lett tilgjengelig utvalg av kunst, med spredning i ulike media og stilart. Så da var det egentlig bare en ting å gjøre, sier Eldby.

Startet galleri på nett

I januar 2017 åpner Eldby Oslo Nowhere. Etterhvert har nettgalleriet ekspandert. Med seg på laget har Eldby nå Juno Solhaug (29), Ane Sund Sjøvold (30) og Martine Haugen (26).

Sammen har teamet bakgrunn fra kunst-, mote-, vin- og retailbransjen. Gjennom nettsiden tilbyr de malerier, fotografier og trykk i begrensede opplag.

– Vi ville skape en mer avslappet og lystbetont stemning rundt det å handle kunst. Vi ønsker å fremstå som tilgjengelig, kvalitetsbevisst og mer lavterskel, der informasjon og priser er lett synlig, sier Eldby.

Eldby er imidlertid også bevisst på utfordringene med å selge kunst på nett:

– Det er selvsagt annerledes å se kunst i virkeligheten enn på en skjerm, og erfaringsmessig så ser arbeidene mye bedre ut i virkeligheten.

– I digitaliseringen mister man noe av det taktile ved kunsten, men vi får også muligheten til å vise et bredere utvalg og å senke terskelen for å være litt mer original og leken med hva man har på veggen. For å overkomme utfordringene forsøker å tilrettelegge for at kunder kan låne eller komme og se på arbeidene de er interessert i, så langt det lar seg gjøre, sier Eldby.

Verk av Henrik Gjerstad. (Foto: OsloNowhere.com)

En salgsplattform for unge kunstnere

Oslo Nowhere satser primært på unge kunstnere i etableringsfasen. Kunstnerne finner de på internett, i sosiale medier, gjennom utstillinger på kunstskoler eller via venner og bekjente.

– Vi får også henvendelser fra kunstnere som ønsker å være representert i galleriet. Vi går gjennom henvendelsene vi får og vurderer disse etter kvalitet, sier Eldby.

Blant kunstnerne de representerer i dag er fotokunstnerne Ole Marius Fossen og Dag Knudsen, maler og street art-kunstner Atle Østrem, kunstnerduoen Guttestreker, samt Mathias «Masarati» Nordby, Petter Nordhagen og Hanne Moe. Eldby indikerer at hun også har flere spennende talenter på lager.

– Smak er subjektivt, men vi forsøker å finne kunst som kan passe for ulike mennesker, samtidig som utvalget er relativt begrenset så det er oversiktlig.

Som kunstnerne, er også Oslo Nowheres kjøpere i hovedsak unge:

– Vi selger til kvinner, menn, unge og eldre. Likevel, er det nok en overvekt av yngre Oslo-borgere som ønsker seg kunst som ikke alle andre har som handler gjennom oss.

Skjermdump fra OsloNowhere.com

Opererer som et mellomledd

Gjennom nettsiden kjøper man kunsten av kunstnerne. Oslo Nowhere opererer som et mellomledd som skal eksponere kunstnerne og gjøre kunsten tilgjengelig for kunder.

– Når man handler i tradisjonelle gallerier får man muligens det optimale inntrykket av selve kunstverket. Fordelen på nettsiden er at vi også kan presentere kunsten i mer hjemlige omgivelser og det er med på å skape et inntrykk av hvordan arbeidene vil se ut der de faktisk skal henge, sier Eldby

Ønsket om å gjøre kunsten tilgjengelig og mer lavterskel er gjennomgående for Oslo Nowhere.

– Det er ikke alle som har for vane å besøke gallerier når de ønsker seg kunst på veggen og det er mange som føler at de ikke har nok «peiling». Vi prøver å finne en balanse mellom det tradisjonelle og en god shoppingopplevelse.

Pop-up galleri på Eger

Oslo Nowhere har nå åpnet et midlertidig visningsrom i kjøpesenteret Eger på Karl Johan. Her kan man nå se et utvalg av verkene som selges gjennom nettgalleriet.

— Vi var på leting etter større arbeidssted med mulighet for å vise frem kunst da denne muligheten dukket opp. God timing og flinke folk hos Promenaden Management og Eger, som likte konseptet, var helt avgjørende for samarbeidet, sier Eldby.

— Men, hvorfor selge kunst i et kjøpesenter?

—  Hvorfor ikke? Det er et morsomt innslag for folk som er på handletur og plutselig befinner seg i et galleri som de ikke hadde planlagt å dra til. Galleriet på Eger passer med visjonen om å gjøre kunst tilgjengelig og uformelt, og ønsket om å gjøre det å investere i kunst like gøy som å handle klær, vesker og alt det andre motevarehuset har å by på, svarer Eldby avslutningsvis.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.