Musikalsk smertegaranti

Faller mellom to stoler

The Weeknds nye seks spors-utgivelse «My Dear Melancholy» er en raus EP, men et grådig album, som befinner seg et sted mellom gamle og nye The Weeknd.

★ ★ ★ ★ ☆ ☆

Det sies at det finnes fem stadier av sorg, når vi mister noen som er nær oss eller går gjennom et brudd. Disse inkluderer fornektelse, sinne, forhandlinger, depresjon og til slutt aksept. En emosjonell berg og dal-bane som spiller på alle følelsene i registeret, og ingen vekker dem bedre enn The Weeknd, i sitt nyeste album, som består av knappe seks sanger.

The Weeknds nye minialbum spiller på hele følelsesregisteret, men føles ikke fullverdig, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Skjermdump av The Weeknds nye omslag for «My Dear Melancholy».)

Smertegaranti

I minialbumet «My Dear Melancholy», er nummenheten som kjennetegnet ham i 2012-utgivelsen «Trilogy» tilbake. Han har vondt og agerer, og åpner godt med det første låtsporet «Call Out My Name», hvor han forteller om fallgruvene ved et forhold; hvor den ene vil mer enn den andre.

The Weeknd både føler på og spiller på noe som de aller fleste kan eller vil kjenne seg igjen i, og som elegant kommer frem gjennom et sløyd piano i bakgrunnen.

Så fortsetter det slag i slag. Skal man prøve igjen? «Try Me» er den manglende evnen til å håndtere et tap uten å bli destruktiv, etterfulgt av «I Was Never There», og frykten for (et nytt) forhold: «Hurt You».

Det franske stjerneskuddet Gesaffelstein er med på to av låtene og bidrar med en futurisk og særegen synth, som man kjenner igjen fra franskmannens egne utgivelser.

Det er rått, brutalt og vondt, og lydbildet varierer fra sanger man kunne funnet i forløperen «Starboy» – til andre låter som hadde passet perfekt inn i nevnte «Trilogy», hvor pilletåken var så sterk at man ble døsig av å høre på albumet.

Mellom to stoler

I likhet med mange artister som har blitt store, og deretter endret musikken sin fra utgangspunktet de begynte med, har The Weeknd gått gjennom store forandringer. Endringene har vært så store at fanbasen har blitt splittet i synet på ham.

Da musikken først ble kjent, hadde han dessuten den karakteristiske ananasen på hodet: Sveisen. The Weeknd var verdens mest kjente ukjente artist.

Det er to år siden sist The Weeknd slapp album, og musikken har vært etterlengtet. Men det spørs om han ikke faller mellom to stoler når han prøver å mikse gammelt med nytt.

Men i det minste er det som en venninne sa: Dette er et perfekt album å høre på, om man gjennomgår et brudd.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.