Vernissageguiden

Ukas beste utstillingsåpninger

Det dukes opp for ny kunstbonanza i hovedstaden. Eldre kunstnerskap løftes frem og yngre stemmer slipper til i nye utstillinger.

Denne ukas vernissager inviterer samlet til innsyn i noen av kunsthistoriens mest sentrale epoker fra 1900-tallet og frem til idag. Store og små visningsrom i Oslo inviterer til kunsthistorisk granskning og samtidskunst av ypperste klasse.

Gjør et dypdykk i Edvard Munchs malerier på Munchmuseet når den internasjonalt hyllete utstillingen «Edvard Munch. Mellom klokken og sengen» kommer til Oslo. På Villa Stenersen belyser Nasjonalmuseet en mindre kjent side av den sveitsiske mesterarktekten Le Corbusiers virke, nemlig hans malerier og tegninger.

Galleri Briskeby har dobbelvernissage, med Oddvar Torsheims litografier, fra 1960 til og med 1990-tallet, og Stein Are Kjærås Dahls lynferske silketrykk og monotopier.

Ny og spennende samtidskunst finner vi også på BOA, Melk, Galleri K og Podium – for ikke å glemme Vidar Koksviks eksperimentelle glassarbeider som vises i utstillingen «Another Place» på Galleri Format.

Papirarbeider laget i ulike teknikker utgjør samlet en installasjon i Kirsti Helges nye utstilling. (Foto: BOA.)

«Rifter og blanke ark» av Kirsti Helge på BOA

(Rådhusgata 19, åpning torsdag 3. mai kl. 18.00)

I utstillingen «Rifter og blanke ark» viser Kirsti Helge en installasjon med filosofiske materialarbeider i hvitt og farget papir. I Helges arbeider møtes indo-tibetansk rituell kunst og den vestlige minimalismens formspråk. De ulike papirarbeidene er flettet sammen, slik at de utgjør en helhetlig installasjon som åpner for forskyvninger og nye persepsjonsmessige rom.

Les mer HER.

Vidar Kosvik beskriver selv som en glassblåsende purist. (Foto: Galleri Format.)

«Another place» av Vidar Koksvik på Galleri Format

(Rådhusgata 24, åpning torsdag 3. mai kl. 18.00)

På Galleri Format åpner Vidar Koksvik i kveld utstillingen «Another place». For første gang viser glasskunstneren Koksvik frem skulpturelle arbeider med et felles narrativ. De enkeltstående objektene forteller sammen en historie om menneskets innblandning i naturen. Det handler om frastøting og tiltrekkelse, om liv og død.

Les mer HER.

Under 1960-tallet hentet Oddvar Torsheim blant annet inspirasjon fra den amerikanske pop-kunsten. (Foto: Galleri Briskeby.)

Oddvar Torsheim og Stein Are Kjærås Dahl på Galleri Briskeby

(Skovveien 27, åpning torsdag 3. mai kl. 19.00)

I kveld åpner to separatutstillinger med grafikk av Oddvar Torsheim og Stein Are Kjærås Dahl på Galleri Briskeby.

Oddvar Torsheim har lang fartstid på den norske kunstscenen. I november fyller den folkekjære kunstneren 80 år, og i den anledning viser Galleri Briskeby en jubileumsutstilling av et utvalg av Torsheims litografier. Torsheims arbeider er enkle i sitt uttrykk og rommer kritiske skråblikk på ulike samfunnsstukturer. Tema som kjønn, miljø og politikk står sentralt. De utvalgte verkene er skapt i perioden mellom 1960 og 2000, og man kan tydelig se hvordan Torsheim har hentet inspirasjon fra aktuelle tendenser både i billedkunsten og i samfunnet forøvrig.

Les mer HER.

I «Steder jeg muligens husker» presenterer Stein Are Kjærås Dahl monotopier og silketrykk med motiver hentet fra kunstnerens egne barndomsminner og drømmer. De forestiller steder hvor kunstneren er usikker på om han har vært eller ikke. Eksisterer disse stedene på ordentlig eller kun i kunstnerens minnebank? Utstillingen inngår i et større prosjekt hvor Kjærås Dahl reflekterer rundt antropocen – den geologiske tidsalderen vi angivelig befinner oss i, hvor mennesket i stor grad påvirker utviklingen av klima og dyreliv på jorda.

Les mer HER.

Linn Pedersen har undereksponert flere av nattemotivene, hvilket skaper et særegent uttrykk i hennes fotografier. (Foto: Melk.)

«Captain’s Cabin» av Linn Pedersen på Melk

(Waldemar Thranes gate 24, åpning fredag 4. mai kl. 19.00)

På fredag åpner Melk en separatutstilling med nye arbeider av Linn Pedersen. Med fotografiet som utgangspunkt, skaper hun verk innen film, skulptur, kollasje og video. Dokumentariske og poetiske elementer glir over i hverandre i Pedersens skildringer av forbruksvarer, landskap og arkitektoniske konstruksjoner.

Arbeidene som vises på Melk viser forskjellige fartøy, hverdagsobjekter og lekeplasskonstruksjoner. I flere av fotografiene leker Pedersen seg med ulike fotografiske filtre, som får motivene til  å virke unaturlige. Motivene fremstår som fantasier, selv om de i høyeste grad er faktiske gjenstander og steder.

Les mer HER.

Saman Kamyab åpner utstilling på Podium. (Foto: Podium.)

Saman Kamyab på PODIUM

(Hausmannsgata 34, åpning fredag 4. mai kl. 19.00)

Saman Kamyab arbeider primært med fotografi og film. Han er kjent for sine undersøkelser av politiske og sosiale temaer i fiksjonsbilder. Gjennom sine arbeider utfordrer han forholdet mellom språk og objektifisering, det materielle og det subjektive. Kamyab har vist sine arbeider ved flere prestisjetunge institusjoner i utlandet. På fredag åpnes hans nyeste soloutstilling på Podium.

Les mer HER.

Ingeniøren Herman brukte tiden i overgangen mellom sin gamle jobben i oljebransjen og sin nye jobb i samferdselsektoren til å sitte modell for Thorbjørn Sørensen. (Foto: Galleri K.)

«Besøk av Herman» av Thorbjørn Sørensen på Galleri K

(Bjørn Farmanns gate 2, åpning fredag 4. mai kl. 19.00)

På Galleri K viser Thorbjørn Sørensen portretter, kulltegninger og stripemalerier. Portrettene, som alle er malt etter levende modeller i kunstnerens atelier på Ensjø, utgjør en sentral del av utstillingen. Dette understrekes av utstillingstittelen «Besøk av Herman», som viser til ingeniøren Herman som har sittet modell for flere av maleriene. Gjennom å kreditere modellen i selve utstillingstittelen, vil Sørensen understreke modellens aktive rolle i portrettmaleriet. I sentrum for utstillingen står atelieret, både som en arbeidsplass, møteplass og et personlig fristed for kunstneren.

Les mer HER.

Se Le Corbusiers kubistiske malerier i Villa Stenersen. (Foto: Nasjonalmuseet.)

«Le Corbusier ved havet» i Villa Stenersen

(Tungen allé 10c, åpning lørdag 5. mai kl. 14.00)

Le Corbusier, eller Charles-Edouard Jeanneret som han egentlig het, er først og fremst kjent som en av historiens viktigste og mest ambisiøse arkitekter. Sammen med Ludwig Mies van der Rohe og Walter Gropius, regnes han som den mest sentrale pådriveren for utviklingen av modernistisk arkitektur.

I utstillingen «Le Corbusier ved havet» har Nasjonalmuseet imidlertid valgt å fokusere på hans mindre kjente kunstneriske virke. Gjennom reproduksjoner av skisser, tegninger og malerier vil utstillingen løfte fram Le Corbusiers arbeid som billedkunstner i perioden 1926 til 1936. Helt løsrevet fra arkitekturen er utstillingen ikke, den rommer også notater fra Le Corbusiers observasjoner av fiskerboliger ved Bassin d’Arcachon-bukten, som fikk stor påvirkning på hans arkitektoniske arbeid utover 30-tallet.

Le Corbuisers internasjonale innflytelse som arkitekt manifesterer seg også i utstillingslokalet. Arne Korsmo var utvilsomt påvirket av Le Corbusiers idéer, da han tegnet Villa Stenersen for forfatteren og kunstsamleren Rolf Stenersen på midten av 1930-tallet.

Les mer HER.

Edvard Munchs maleri «Mellom klokken og sengen» har gitt tittelen til Munchmuseets nyeste utstilling. (Foto: Munchmuseet.)

«Edvard Munch. Mellom klokken og sengen» på Munchmuseet

(Tøyengata 53, åpning onsdag 9. mai kl. 20.30. NB! Kun påmeldte.)

Onsdag åpner Munchmuseet «Edvard Munch. Mellom klokken og sengen.» Utstillingen som allerede har satt publikumsrekord ved The Met Breuer i New York, gir en rik presentasjon av Munchs arbeider fra 1890-tallet og frem til hans død i 1944. Her får vi muligheten til å se både kjente og mindre kjente malerier av den mest innflytelsesrike norske kunstneren gjennom tidene. Magasinet Forbes omtalte utstillingen som den mest minnerike kunstopplevelsen i 2017, det er med andre ord god grunn til å stikke innom Munchmuseet i nærmeste framtid.

Les mer HER.

 

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.