Vernissageguiden

Denne ukas beste vernissager

Sommeren er her, men kunst-Norge jobber fortsatt iherdig. Vi anbefaler hele åtte utstillingsåpninger

Nok en uke med mange valgmuligheter for oss vernissagegjengere. Visningsstedene inviterer til samtidskunst som spenner fra mer tradisjonelle uttrykk som maleri til oppdagelsesferd ved hjelp av en app.

På Akershus kunstsenter åpner utstillingen «Klorofyll og kapital» som tar for seg temaene kultur, natur og kapitalisme i forhold til hverandre. I motsetning til de fleste andre utstillinger, beveger denne seg ut fra visningsrommet og rundt omkring i Lillestrøm sentrum.

Daniel Slåttnes tar også utgangspunkt i naturen i utstillingen «Vegetal Connections», hvor han blant annet viser skulpturer han har laget i samarbeid med en stueplante – tro det eller ei.

UKS inviterer til utstillingsåpning med Sandra Mujinga i egne lokaler og på Kunstnernes hus, og topper det hele med sin årlige sommerfest.

Vi gleder oss også til nye utstillinger på Soft galleri, Galleri Haaken, Podium, Melk og Schloss.

(Foto: SOFT galleri)

Malin Bülow og Elna Hagemann på SOFT galleri

(Rådhusgata 20, åpning torsdag 31. mai kl. 18.00)

Med kroppen som felles utgangspunkt, inntar de to kunstnerne Malin Bülow og Elna Hagemann Soft galleri på torsdag. Bülow har en utforskende innfallsvinkel til utstillingens tema, hvor hun ser på kroppens bevegelsesmuligheter. Dette spiller seg ut gjennom en performance hvor en danser er festet til en rektangulær ramme på veggen gjennom en elastisk tube. Danserens bevegelser er langsomme og gjentakende. Helhetlig oppleves verket som en slags fusjon mellom tradisjonelle billedkunstsjangre, som maleri og skulptur, og performance.

Hagemann, på sin side, viser fotografier og skulpturer, med utgangspunkt i materialet tekstil. I fotoserien «Still Life with Bottle» har kunstneren iscenesatt seg selv ved hjelp av ulike kostymer i ulike positurer, som et objekt i et maleri. Hos begge kunstnerne finner vi kunsthistoriske referanser til tradisjonsrike kunstformer, særlig maleri og skulptur. Tematisk, utforsker de begge kroppens begrensninger, da særlig i forhold til samfunnets forventninger til kvinnen – og hvordan dette hemmer disses bevegelsesfrihet.

Les mer HER.

Maiken Stene er en av kunstnerne i Akershus kunstsenters nye utstilling. (Foto: Akershus kunstsenter).

«Klorofyll og kapital» på Akershus Kunstsenter

(Storgata 4, Lillestrøm, åpning torsdag 31. mai kl. 18.00)

På Akershus kunstsenter åpner gruppeutstillingen «Klorofyll og kapital» som ser på byen som en organisme og urbanitet som fenomen. De seks kunstnerne favner bredt både sjanger- og uttrykksmessig. Her kan man oppleve alt fra Maiken Stenes ekspressive landskapsmalerier fra Island, til Andreas Öhmans nye app som inviterer publikum til en oppdagelsesferd i Lillestrøm sentrum. Utstillingen finner dels sted inne i kunstsenteret, og dels på Lillestrøms gater, hvor man vil kunne se veggmaleri og en skulptur. Overordnet, reflekterer utstillingen rundt de dualistiske, og ofte motstridende, forholdene mellom natur, kultur og kapitalisme.

Les mer HER.

(Foto: Galleri Haaken).

«The Third Place» av Espen Dietrichson på Galleri Haaken

(Tjuvholmen allé 23, åpning torsdag 31. mai kl. 18.00)

Espen Dietrichson har markert seg både i inn- og utland med sitt konstrutivisiske uttrykk. Nå slippes den første monografien om kunstneren, med tekster fra blant andre den anerkjente kunsthistorikeren Øyvind Storm Bjerke, og i den anledning åpner Galleri Haaken en soloutstilling, hvor Dietrichson viser nye arbeider. Dietrichson benytter seg av et mangfold teknikker i sitt virke: silketrykk, akvarell og skulptur i ulike materialer – for å nevne noe.

Undersøkelser av rommet – i utvidet forstand – er en rød tråd i kunstnerens arbeid, hvor kunstneren bearbeider og transformerer sine motiver til det ugjenkjennelige. Akvarellene og skulpturene oppleves som fullt ut abstraherte, men gir assosiasjoner til arkitektoniske elementer som ofte danner grunnlaget for Dietrichsons motiver. I en forlengelse av dette skaper kunstneren sitt eget kunstneriske rom, i grenselandet mellom den fysiske og metafysiske verden.

Les mer HER.

(Foto: Atelier Nord ANX)

«Vegetal Connections» av Daniel Slåttnes på Atelier Nord

(Olaf Ryes plass 2, åpning torsdag 31. mai kl. 19.00)

I kveld åpner Daniel Slåttnes «Vegetal Connections» på Atelier Nord. Utstillingen inneholder en rekke skulpturer som Slåttnes har utarbeidet i samarbeid med en stueplante som han tok inn i sitt studio i 2015. Ved hjelp av et EEG-apparat har Slåttnes forsøkt å kommunisere med planten, ved oversette plantens elektroniske signaler til lyder. Slåttnes fant etter hvert ut at det ville bli lettere å forholde seg til planten om den bevegde seg. I samarbeid med ulike forskere har han derfor utviklet det han kaller en «planteprotese». Gjennom dette prosjektet, som for noen kan virke åndsvagt, peker Slåttnes på noen fundamentale, kommunikative problemstillinger: Hvordan kan vi forstå hverandre? Er det i det hele tatt mulig? Som kunstneren selv sier det: «Vi kan aldri dele alt, men vi kan dele relasjonen til hverandre».

Les mer HER.

Et fotografi fra Amelia Beavis-Harrisons performance «Deport me», hvor kunstneren demonstrerte mot FRPs deporteringspolitikk, er blant verkene som vises på Podium. (Foto: Eirik Slyngstad).

«Kamp» på Podium galleri

(Hausmanns gate 34, åpning fredag 1. juni kl. 18.00)

På fredag åpner Podium galleri utstillingen «Kamp» med fokus på aktivistiske kunstprosjekter. Utstillingen består av verk fra åtte kunstnere, som utforsker «kampen for tilværelsen» i ulike land og tidsaldre. Her kan publikum bli bedre kjent med både pågående konflikter, som situasjonen i Vest-Sahara, og historiske, som det norske folkeopprøret i 1851. Utstillingen inviterer til refleksjon rundt hvilke kamper vi tar, og hvilke kamper vi kanskje burde tatt. Til syvende og sist, gjennomsyrer kamp og konflikt menneskets levemåte – den både hemmer oss og tvinger oss fremover. Samfunnet utvikler seg gjennom kamp.

Les mer HER.

(Foto: UKS)

«Hoarse Globules» av Sandra Mujinga på UKS/Kunstnernes hus

(St. Olavs gate 3, åpning fredag 1. juni kl. 19.00)

UKS åpner utstillingen «Hoarse Globules» i egne lokaler og på Kunstnernes hus denne fredagen, og markerer med dette slutten på utstillingssamarbeidet de har hatt med Kunstnernes hus siden høsten i fjor. I sin visuelle og musikalske praksis drøfter Sandra Mujinga spørsmål om selvrepresentasjon og selvopprettholdelse. I sentrum for henne utstillingen på UKS er klyngete, mørkt terreng av «kropper», som kan minne om ulike dyr. Mujuinga blander ulike materialer – alt fra digitale prints, til falskt skinn og bøyde pleksiplater. På Kunstnernes hus, viser kunstneren en mobil og formbar videoinstallasjon som suppleres av performancer og talks.

Les mer HER.

(Foto: Tokonoma).

«Dust Biter» av Martin White på Melk

(Waldemar Thranes gate 51, åpning fredag 1. juni kl. 19.00)

Utstillingsplattformen Tokonoma inntar Melk denne uken, og viser Martin Whites videotriptyc «Dust Biter». White gikk ut av Kunstakademiet i fjor, og har vist sine verk i Melbourne, Malmö og Stockholm. «Dust Biter» vises over tre skjermer, hvor man ser videoklipp av den avdøde Queen-vokalisten, Freddie Mercury, i loops. De ulike klippene viser ulike deler av Mercury’s karriere, hvor betrakteren blir oppmerksom på artistens økte suksess, så vel som hans etterhvert skrantende helse. Gjennom verket reflekterer White både rundt hvor sampling og loops kommer fra, og Freddie Mercury som en mystisk queerkarakter som under deler av 80- og 90-tallet tilsynelatende var omfavnet av allmennheten.

Les mer HER.

(Foto: Schloss).

«Void of Course» av Jill Mulleady på Schloss

(Kirkegårdsgata 4, åpning lørdag 2. juni kl. 17.00).

Schloss fortsetter sin satsning på internasjonale samtidskunstnere, og på lørdag åpner de utstillingen «Void of Course» med verk av amerikanske Jill Mulleady. Kunstneren, som er bosatt i L.A., vil vise figurative malerier – med hovedsakelig dyremotiver – malt på vinduer fra porchebiler. Det utradisjonelle lerretet gir bildene et helt spesielt uttrykk, som minner mer om en pc- eller mobilskjerm enn et tradisjonelt maleri. Ekstra passende er materialet også, i lys av at Schloss’ galleri befinner seg i en nedlagt reperasjonverksted for nettopp porscher.Utstilingens tittel refererer til den astronomiske termen for når månen beveger seg fra et stjernetegn til et annet. Akkurat dette hvordan denne tittelen henger sammen med utstillingens innhold har vi ikke helt funnet ut av, men mulig vi blir klokere på lørdag.

Les mer HER.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.