Dronefilming er blitt profesjonalisert

Foruten krigføring, er kanskje det største området droner brukes innenfor, film og foto. De amerikanske Drone Dudes er en gjeng som har klart å profesjonalisere dronefilming, samtidig som de har holdt seg kule nok til å bruke caps.

Hvis vi krysser dammen og nesten et helt kontinent attpåtil, så finner vi Drone Dudes, som holder til i Los Angeles. Bortsett fra når de ikke er der da. Arbeidet deres med droner tar dem tross alt verden rundt. Og faktisk startet det hele i New Zealand.

– Jeg var på location-scouting her, og lette etter et helikopter for å få tatt luftbilder av det fantastiske landskapet, forteller Andrew H. Petersen, som med en bakgrunn innenfor kinematografi og filmskaping er gründeren bak Drone Dudes LA.

Grunnet dårlig vær, måtte Petersen vente i noen dager. Og da hadde de aktuelle helikopterpilotene dratt sin kos.

– Jeg skjønte at jeg måtte begynne å tenke annerledes, og dette inspirerte meg til å lete etter alternativer da jeg kom tilbake til Los Angeles. Etter hvert oppdaget jeg alle mulighetene som lå til den elektriske multirotoren (aka. dronen, journ. anm.), og resten er historie, sier Petersen.

PETERSEN SATSET HØYT, og hans Drone Dudes skulle bli noen av de første, om ikke de første, til å fly det høyavanserte RED-kameraet – noe som vakte oppsikt på profesjonelle filmproduksjoner både i USA og resten av verden. Det var dette Drone Dudes etter hvert skulle bli kjent for, og mange ser nå til dem som ledende i bransjen. Noe som er «pretty cool stuff» ifølge Petersen selv.

«SIMPLY BREATHTAKING». Men skal vi tro Petersen, er det ikke for å få anerkjennelse og fancy jobber Drone Dudes gjør det de gjør. Nei, det ligger nok mye nærmere til både det å tilfredsstille det indre barnet i dem som vil leke, så vel som at det kan være nok en måte å tilnærme seg menneskets evinnelige higen etter å fly på.

– For å være ærlig, så gjør vi dette fordi vi elsker det. Følelsen av å fly er noe alle drømmer om, og dette er vår måte å forlenge oss selv og våre visjoner til nye høyder. Det er en fresh følelse til det å bevege seg over himmelen og ta bilder som ellers ikke ville vært mulig, uten slike verktøy, sier
Petersen. Med muligheten for å blande teknologier og filme på flere forskjellige måter, gir det å bruke droner innenfor filmskaping mye mer dynamiske
resultater, som Petersen betegner som ”simply breathtaking”.

Når dronene i tillegg er billigere å bruke enn for eksempel svære helikoptre, kan man godt si at de i alle fall i liten grad har revolusjonert filmbransjen.

– Med dronene klarer man å oppnå høyere kvalitet på produksjonen,
samtidig som man holder kostnadene på et rimelig nivå. Dette er noe som er viktig uansett om du er Steven Spielberg eller den nye filmskaperen i nabolaget, sier Petersen.

Det at dronene er rimelige var noe som selv gjorde at de appellerte til ham.

– I tillegg er de lette å bruke uten særlige forkunnskaper, og rosinen i pølsa er jo at de leverer helt unike bilder. Man får en veldig futuristisk og nesten utenomjordisk følelse ved å bruke dem – noe som hele tiden har vært besnærende. Da vi begynte å bruke dronene var det øyeblikkelig klart for meg at dette var begynnelsen på en veldig fet framtid i skyene. Vi har aldri sett oss tilbake, sier Petersen entusiastisk.

ELSK/HAT-FORHOLD. Det er tydelig at han elsker det han driver med. Det er kanskje ikke så rart, når han har delt så mange opplevelser med dronen.

– Det beste med dronene er jo virkelig alle stedene rundt om i verden
arbeidet med dem har tatt oss. Også får vi utforsket stedene skikkelig, ved å fly. Med dronen. Alle menneskene vi har møtt gjennom dronene, altså. Alle menneskene vi har inspirert med dem. Bildene vi tar er utrolige, men vi har virkelig fått så mye mer, og det er en ubetalelig følelse, sier Petersen, før han fortsetter:

– Å være blant de første som har gjort dette, gir en følelse av å være Wright-brødrene eller andre som har våget å tenke utenfor boksen i håp om at de skulle oppdage noe nytt og urørt. Hvor ting kommer til å ende vet vi ikke, men vi nyter øyeblikket akkurat nå.

Som med alt annet har dog ikke arbeidet med droner alltid vært en dans på roser, og Petersen kan fortelle at det i mange tilfeller er snakk om et elsk/hat-forhold. Spesielt for noen år tilbake var teknologien nokså ustabil, og da var det en femti/femti sjanse for at ting skulle fungere på opptak.

– Heldigvis har det blitt lysår bedre på kort tid, så de dagene er historie. Så vel som noen klienter, hehe. Men det er prisen å betale for å utforske nytt territorium. Og det har vært veldig verdt det.

På spørsmål om droner er framtiden, kommer Petersens svar enkelt nok:

– Dronen er det Internett var en gang i tiden. Det er slik jeg ser på det, og jeg er så begeistret og takknemlig for å være en del av denne bevegelsen.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.