Subjektprisen 2019

«The Mute» på Stavanger konserthus er Årets scenekunst

Subjektprisen 2019 ble utdelt under en storslått prisutdelingsseremoni på Røverstaden 17. desember.
Subjekts lesere stemte frem «The Mute» på Stavanger konserthus som årets scenekunst, delt ut av Subjekts journalist Maria Sung Ae Lervik. (Foto: Helge Brekke.)

Til tross for at «The Mute» bare ble vist syv ganger i Stavanger konserthus, satte det i stor grad preg på vårens teatersesong. Stykket ble initiert av Stavanger symfoniorkester, skrevet av Christian Eriksen og musikken er komponert av Janove Ottesen. «The Mute» gikk av med seieren for beste forestilling under Hedda-prisutdelingen i juni.

Utgangspunktet er en kjærlighetsfortelling som strekker seg over flere år. Vi møter komponisten Tom (spilt av Christian Eriksen), som forelsker seg i Jenny (spilt av Nina Ellen Ødegård). Stykkets struktur kan minne om Bergmans scener fra et ekteskap, men i motsetning til den svenske mesteren, er «The Mute» fortalt uten et uttalt ord. Det er her Janove Ottesens musikk kommer inn, som er nydelig komponert og like delaktig i å drive historien videre som Eriksens manus. «The Mute» var et årets mest eksperimentelle stykker, men også blant de mest umiddelbare. Det var dypt berørende og allsidig, uten å noen gang gå på kompromiss med kunstneriske verdier.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar