Når reklamebyrået er livet, tanken er produktet og drømmen er virkelig

Skjermdump
Skjermdump
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

«The Lost Dreams of Naoki Hayakawa» har et overraskende enkelt plott, men er flott å se på.

Ane Hjort Guttu har samarbeidet med Daisuke Kosugi om filmen som ble vist for første gang i Norge på søndag. «The lost dreams of Naoky Hayakawa» er basert på et intervju av Naoki som har fått jobb i et reklamebyrå hvor arbeid skal være lek, men Naoki arbeider så mye at han begynner å hallusinere og snart klarer han ikke skille mellom drøm og virkelighet. «Flott!», sier arbeidsgiveren om dét, før Naoki bes å bruke drømmene i jobben. Dermed mister han fantasien og drømmer bare om en grå vegg.

«Naoki». Foto: Marte Vold (FNF)

Daisuke Kosugi spiller hovedkarakteren Naoki Hayakawa som forteller om arbeidet mens filmen veksler mellom intervjuet, arbeidsdagene og drømmene. Handlingen bygges sakte opp og ligner en dokumentar om japansk flittighet før bildene blir mer fantastiske etterhvert som Naoki sover mindre og dagdrømmer mer, før alt blir grått.

FORTELLINGEN ER nesten naiv, og det kommer ikke som noen overraskelse at drømmene tar slutt idet reklamebyrået forsøker å utnytte dem. Kosugi spiller veldig overbevisende når Naoki hverken er sur eller bitter, men mer forundret over å bli såpass brukt, og melankolsk over drømmene som gikk tapt.

HVIS DETTE er en kritikk av kapitalisme er den derimot ikke helt ny, senest denne uka var Dagsavisen førsteside viet en ny lov i Frankrike som gir arbeidere rett til å logge av mail og internett etter endt arbeidsdag, fordi fleksible arbeidstimer og pingpong-bord ikke gir mer fritid, men mer jobb. Plottet er heller ikke spesielt overraskende; å selge drømmene sine høres litt klisjéfylt ut, og det er mer overraskende at historien ikke har en annen tvist.

Annonse
Foto: Marte Vold FNF

SELV OM NAOKI er på jobb hele tiden, ser det ikke alltid ut som om han jobber, han virker mer ør, sløv og likegyldig. Mange av scenene er stillestående tagninger som om de også er desinteresserte, mer ettertenksomme, eller bare iakttakende, som når Naoki snakker i telefonen og poserer tiltalende foran stuevinduet. Bildene av Naokis drømmer har også en drømmeaktig kvalitet, i én scene svever kameraet gjennom byen som om det flyter avgårde, mens bruk av reallyd får støy til å høres ut som et svakt brus. Filmen er dessuten skutt med 16mm slik at fargene blir mer duse og bildet får et litt kornete, organisk uttrykk, og det fungerer veldig godt når scenene veksler sømløst mellom drøm og dokumentar.

I en annen scene sitter Naoki og tegner, og idet han fører pennen bortover arket løses det opp i et bilde av byen sett fra luften mens pennen smelter sammen med en mann på gaten. Det er veldig vakkert, og overgangen minner meg om Hitchcock eller en eller annen fransk kunstfilm.

«All that is solid melts into air» står det i den engelske oversettelsen av «Det kommunistiske manifest», og beskriver hvordan kapitalismen inkorporerer og utnytter alle nye produksjonsmåter, tanker og ideer, akkurat slik reklamebyrået spiser opp Naoki og drømmene hans.

Et annet aspekt ved senkapitalismen er ensomhet, og Naoki er nesten alltid alene. Forrige uke lenket noen til en tekst av Hanna Arendt i Facebook-feeden min, der hun skriver at totalitære regimer baserer seg på ensomhet, fordi evne til makt oppstår bare når mennesker handler sammen, og i ensomhet er alle maktesløse.

UANSETT, er jo det gjennom arbeidet at Naoki har fått de fantastiske drømmene, men filmen understreker en problemstilling som er blitt vanlig i «kulturnæringene»: Når egne tanker er produktet, blir spørsmålet om eierskap viktig.

Filmen ble vist og presentert av Sille Storihle og Liv Bugges initiativ FRANK. «The Lost Dreams og Naoki Hayakawa» var den første i en rekke salonger FRANK arranger i kinosalen på Kunstnernes Hus. Over hundre mennesker møtte opp, og det ble satt opp en ekstra visning samme kveld.

Daisuke Kosugi gikk ut av Kunstakademiet i Oslo våren 2014. Sammen med Ina Hagen driver han visningsstedet Louis Dany.

Ane Hjort Guttu var festspillkunstner i Bergen i 2015 og viste blant annet filmen Time Passes (2015), den handlet også om arbeid, og en kunststudent som prøver å lage kunst om en rumensk tigger. «The Lost Dreams of Naoki Hayakawa» var et bestillingsverk til den ellevte Gwangju-biennalen i Sør-Korea tidligere i 2016. Søndag var første visning i Norge.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog