Subjekt blir kunstfestivalen Oslo Opens mediepartner

– Et samarbeid for å sette større fokus på kunstfeltet, sier Subjekts redaktører.

Vi er stolte av å kunne meddele at Subjekt er mediepartner for kunstfestivalen Oslo Open i 2017. Den 22. og 23. april i år åpner hele 400 kunstnere sine atelierer for besøk av publikummet, i regi av kunstfestivalen. På den måten kan man bli bedre kjent med byens store mangfold av kunstnere.

— Oslo Open gir publikum et innblikk i kunstnerens praksis som man ellers ikke får. Å få prate med kunstnerne der de arbeider kan skape større forståelse og engasjement for kunstfeltet. Vi ønsker å samarbeide med Oslo Open for å sammen øke kunstinteressen hos folk og samtidig informere om et arrangement med et så bredt tilbud at alle kan finne noe de liker, sier Subjekts kunstredaktør Live Drønen.

Samarbeidet vil gi Subjekt eksklusiv tilgang til intervjuer, materiale og premiere på nyheter.

– Kunstfestivalen viser vilje til å gjøre avstanden mellom publikum og kunstnere mindre, og gjør kunstnernes atelierer om til visningsrom. Det er viktig i en stor kamp om å bli sett, særlig med et stort antall kunstnere i forhold til gallerier, der også andre forhold enn bare kunstnerisk kvalitet kan spille til rolle for å bli utstilt. Derfor ønsker vi også å presentere et utvalg av kunstnerne på Subjekt.no og dekke både festivalen og de deltakende kunstnerne på best mulig vis — ikke bare som reklame for festivalen, men som et engasjert tiltak for å gjøre kunsten mer synlig i Oslo, sier utgiver Danby Choi.

Subjekt har full redaksjonell frihet i omtale av Oslo Open og kunstnerne som åpner sine atelierer under festivalen. Samarbeidet er ikke sponset, derfor defineres Subjekts dekning av Oslo Open som ren journalistikk med et forsprang på nyhetene.

Bildet er fra Eline Mugaas sitt atelier under Oslo Open 2016. (Foto: Audar Kantun.)

Nyheter