Vi har sett «Edda» på Det Norske Teatret: En høykultursk revy med suksess

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Robert Wilson leker med kitsch, burlesk revy og Abba-musikal. Men med stålkontroll på scenografi og virkemidler, unngår «Edda» å bli harry.

På lørdag var det premiere på Robert Wilsons oppsetning av «Edda». Stykket er basert på en gjendiktning av Jon Fosse, på Det Norske Teatret. Vi fikk tak i en billett, og etter forestillingen drakk vi champagne med fiffen.

I den første scenen gikk en liten flik av teppet opp og åpenbarte en gjennomsiktig duk, lik en skjerm, som fyltes opp med røyk. Det lignet skyer på himmelen som formerte seg i stor hastighet, og klassisk musikk av Arvo Pärt gjorde tablået filmatisk og storslagent. Teppet gikk ned og opp igjen, og på scenen sto et ganske nakent tre med greiner i LED-lys, en benk, en mekanisk skilpadde dekket i små speil og en lang orm.

I treet dinglet Odin med en type glamrock-kostyme, -hårsveis, el-gitar og en glinsende lapp over det ene øyet. Alle karakterene ble senere introdusert som vignetten i en såpeopera, også i rockete sminke og kostymer, og instinktivt tenkte jeg “å-nei, skal det bli harry?”

Men “Edda” leker bare med kitsch, burlesk revy, og Abba-musikal, og Robert Wilson har stålkontroll på virkemidlene han benytter seg av. Mitt eneste ankepunkt er musikken av indiebandet Cocorosie som ikke svinger helt.

Annonse

Kanskje mer radikalt er hvordan Wilson har gjort «Edda» litt homsete. Stykket har en seksuell spenning som jeg er overbevist om at også finnes i de gamle tekstene. Gudene flørter med hverandre, karakterene er fjollete, de ler høyt og skingrende, det er overdrevne kostymer og mye humor. Ved ett tilfelle kler Tor seg ut som en kvinne for å forføre Trym som har stjålet hammeren hans. Etterpå slår Tor ham i hodet og utbryter forfjamset «now everyone will think I’m crazy for cock».

«Hedda», Det Norske Teatret. Foto: Lesley Leslie-Spinks

I en annen, svært vakker scene består scenografien av to overlappende sirkler og en strime av lys som får bakteppet til å ligne på en uendelig horisont. Her er lydbildet mer digitalt produsert, en type industriell dronelyd som øker og minsker i intensitet.

Spådomskvinnen Volva forteller eggende om den vakre Balder som ble drept med pil og bue av broren Hod. Men Hod var blind, og Loke mistenkes for å være den som siktet og trakk av. Gudene kan imidlertid ikke være helt sikre, og i stykket er det mye snakk om hvem som kjenner til «lagnaden» best, hvem som er visest.

Odin ofret sitt ene øyet for mer visdom, men i «Edda» virker han som en dum og goofy type. I én av scenene har han fått på seg dress og blitt veldig stor og feit. De andre gudene maser på ham: «Husker du Odin!?», og venter på at han skal vise seg som en leder. Istedenfor vaser han rundt, danser som om han har vært for lenge på fest, og husker ikke volvenes spådom: Balders død skal innlede Ragnarok.

I neste scene går Volva sakte frem og tilbake, hun synger melankolsk og bærer på en glødende sigd. Før Ragnarok skulle det bli en grusom vinter, og etterhvert triller selvlysende former inn på scenen som ligner snøkledde fjelltopper. Jotnene beveger seg så over scenegulvet, taktfast og rytmisk. Gudene følger snart etter, de marsjerer, stopper opp og flekser muskler idet musikken drønner før de jager videre. Så gjaller det i horn, musikken bygger seg opp mot crescendo og kampen begynner. I Ragnarok skal jotner og guder utslette hverandre, solen og stjernene skal slukne og jorden skal synke i havet.

«Hedda», Det Norske Teatret. Foto: Lesley Leslie-Spinks

Endetiden har alltid vært nær, og jeg lurer på hvordan det var å leve for flere tusen år siden. Karakterene omtaler sykdom som en fysisk ting, lik et dødelig spyd man kan kaste på hverandre, lenge før antibiotika og medisiner. Det kan vitne om at livet var mer brutalt, at avstanden mellom liv og død var kortere. Metaforene i «Edda» virker i tillegg mer håndfaste, som om naturen var mer påtrengende og hadde større innflytelse på språket. Det var flere eksempler, men i etterkant husker jeg bare spydet og metaforen «fjellenes røtter», og jeg merker at jeg gleder meg til å lese Fosses gjendiktning. For Eddadiktene er et utrolig rikt materiale, og Robert Wilsons teater var en fantastisk forestilling.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist