– Folk roper «Stovner» og «Groruddalen» når noe er galt, men aldri når vi tar imot priser eller putter mål for landslaget

Skjermdump
Skjermdump
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Musikkvideopremiere og intervju: Kenneth Engebretsen slår enda et slag for drabantbyen.

Se musikkvideopremiere nederst i artikkelen.

GRORUD-RAPPEREN KENNETH ENGEBRETSEN (35) SKRIKER når han skriver. Han roper når han rapper. Og ler når han liker. Da vi sendte ham én mail med ti spørsmål, fikk vi 17 mailer i retur. Hvert spørsmål var besvart i egen mail, i tillegg til syv replies av andre tilfeller. Hver av dem repeterte hele mailtråden, og alt ble besvart i caps lock. Vi simpelt ringte ham for å ta oppfølgingsspørsmålene.

For vet du hva som skjer når du svarer på én mail 17 ganger, med samme tittel? Ikke vi heller. Men innboksen klikka. Dog er det faktisk noe som klikker enda mer, nemlig musikerbesetningen Kenneth Engebretsen og Ando Woltmann på vokal, produsentduoen Khat/Hashish (DJ Taus og Hele Fitta, eller Bjørnar Krogh og Martin Bjørnersen om du vil) på produksjon og Per Vigmostad og Chris Sansom på bass og mastring.

Subjekt har fått musikkvideopremieren på «Gule lys» som har lanseringsfest på Jaeger i kveld.

Annonse

– Er det Kenneth?

– HAHAHAHA, JA! MEN NAVNET MITT SKRIVES MED STORE BOKSTAVER!

Det mener han at resten av intervjuet også skal. Vi nekter pent.

– Hva er dette for ei låt?

– Den heter «Gule Lys» og handler om Groruddalen, som vanlig. Det har vært mye i media i det siste at nordmenn flytter og rømmer fra Groruddalen. Ja, ja, samma faen for meg, hvor «dem» er ifra. Skulle blitt igjen og sloss ferdig for hva vi har jobba for siden lenge før noen brydde seg om å skrive om det. Vi er snart i mål, og det er ingen skam i å være fra Groruddalen.

– Hva er problemet?

– Folk roper Stovner og Groruddalen når «dem» trenger hjelp med gate-ting, men ikke når «dem» tar i mot priser og putter mål for landslaget. Skammer seg over å være drabant på jobben. Jeg veit «dem» mobber oss, eller mobba oss, men det er over. Rett opp ryggen, a!

(Foto: Skjermdump fra musikkvideoen «Gule Lys» regissert av Simon Diaz Compagnet/Foto: Lars Hauge Hoel).
(Foto: Skjermdump fra musikkvideoen «Gule Lys» regissert av Simon Diaz Compagnet/Foto: Lars Hauge Hoel).

– Fortell litt om låt-samarbeidet?

– Har med meg Ando Woltmann på vokal, og låta er produsert av produsentduoen Khat/Hashish, altså Bjørnar Krogh og Martin Bjørnersen, som resten av albumet. Og shout-out til Per Vigmostad på bass.

– Hva synes du om de nye rapperne? Du vet hvem jeg snakker om.

– Om du mener amerikanera, fuck dem! Her i landet er jeg glad for at det skjer mye, da. S/O til YLTV som har laga en kanal som lar oss få se hva rører seg i gamet. Stor S/O til bruttern Jonathan Castro, Boss Castro med familie, som løfter drabantkidsa og gir muligheter og støtte til å løpe inn døra. Som lar dem komme i studio og få sjansen. Ikke bare kidsa med millionkronerstudio i kjellerne som skal få gi ut låter. Jeg ønsker at hip hop og rap i Norge går sin egen vei. La de andra landa gå sin.

– Hva er fordelene og ulempene ved å være Kenneth Engebretsen?

– OOOOOFFFF NÅ SPØR DU VANSKELIG. Men jeg er oppdratt riktig. S/O til mor og far. Jeg har gjort mye galt, men visste i hvert fall at det var galt, så det ikke kom som noe sjokk at konsekvensene kom. Som regel kom konsekvensene med en gang. Bank i bordet.

– Mye galt? Konsekvensene?

– Trenger ikke snakke så mye om det. Også er det en fordel å være vokst opp i Groruddalen med folk i alle farger og fra alle land og religioner. Og å ha taleevnen i behold, en datter på ni år, som jeg elsker, en familie som støtter meg, en stemme, og at jeg er pen. HAHAHAHAHA.

– Mye bra. Glemte du kanskje ulempene oppi det her?

– Jeg har redd senga mi sjøl, jeg må jo sove i den. Det er en fordel og en ulempe da. Vil ikke være sånn sytegutt, men en ulempe er kanskje empatien jeg har. Jeg kan ikke forstå hvorfor akkurat jeg skal være så heldig som jeg er. Luksusproblemer på rull. En ulempe er vel også at å være god, ekte og snill ikke alltid lønner seg. Men jeg er det «forde». Jeg har lært at uansett hvor dritt andre er, så synker vi aldri til «dems» nivå.

– Også har jeg mista en del venner altfor tidlig for ting som ikke skulle vært et problem i «detta» landet. Å måtte se på foreldra «dems» og føle at det skulle vært meg i stedet. Eller i hvert fall kunne det vært meg. For mange nære har opplevd for mye dritt «dem» skulle vært spart for.

Ando Woltmann er vokalist kjent fra blant annet Spellemannprisvinneren King Midas og synger refrenget i «Gule lys». (Foto: Skjermdump fra musikkvideoen «Gule Lys» regissert av Simon Diaz Compagnet/Foto: Lars Hauge Hoel).
«Gule lys» handler om blant annet om drabantbyen. (Foto: Skjermdump fra musikkvideoen «Gule Lys» regissert av Simon Diaz Compagnet/Foto: Lars Hauge Hoel).

– Har ikke hørt låta enda, men ryktes at du angriper FRP-politikeren Keshvari? Hva handler dette om?

– MÅKKE TRO ALT DU HØRER. Jo, da, hvis det kommer fra meg og de rundt meg er det trygt.

– Nå har jeg hørt låta og du sier det sjæl, mann.

– GREIT. NEVNER MEZYAR KESHVARI. Han sammenligner drabanten med steder i Sverige, sier jeg i låta. «Dem» tok jo turen til Orten i Sverige og sa «sånn blir det i Groruddalen om vi ikke gjør noe». Jeg vil kun det beste for alle, for Groruddalen og alle, men Keshvari vokste opp ved siden av oss, med oss. Bra han gjør sitt og står på, men når du har en stemme … 

– Så kan man vel bruke den på hva man selv mener er rett?

– JA. Men så vidt jeg veit kom han som flyktning sjøl. Det gjorde i hvert fall faren. Så bruker du makta di til å stå i veien for krigsofre og folk som rømmer ufrivillig fra hælvete. Hvorfor er du så sint på oss, på Groruddalen. Snakker som om vi er dritt. Du er en av oss, enten du vil eller ikke. Hvorfor sloss du ikke for der du er fra. Du kunne vist deg og oss fra den gode siden. Ikke bekrefta vrangforestillingene «dems».

– Er alt som ikke stemmer med din oppfatning vrangforestilt?

– NEI. Han må selvfølgelig mene hva han vil. Jeg skulle bare ønske det ikke var sånn det var. Men han er tøff som står på. Uansett, denne låta handler ikke bare om det, bare i noen sekunder. Jeg mener selvfølgelig at han skal se på Groruddalen med andre øyne.

(Foto: Skjermdump fra musikkvideoen «Gule Lys» regissert av Simon Diaz Compagnet/Foto: Lars Hauge Hoel).
Kenneth Engebretsen kjører på gult lys. (Foto: Skjermdump fra musikkvideoen «Gule Lys» regissert av Simon Diaz Compagnet/Foto: Lars Hauge Hoel).

– Tror jeg skjønner. Det jeg dog ikke skjønner, er hvorfor du begraver en levende Ando Woltmann i slutten av videoen. Eller er han død? Forklar.

– HEHE, da vi prata om videoen så begynte det med tanken om at jeg skulle skyte Ando Woltmann. Bare for dramatikken. Men så sa jeg «dude, det vil jeg ikke gjøre. Jeg går ikke rundt og hodeskyter folk». Vi gjorde en annen vri på det, jeg kjørte på han. Og valgte å begrave han i stedet for å ta sjansen på å kontakte politiet. Fordi jeg liksom ikke har tillit nok til å tro at jeg skulle få en rettferdig behandling.

– Du har ikke tillit til politiet?

– Det er litt med at jeg helt ærlig tror jeg ville blitt lett dømt her.

– Men du drepte jo noen.

– Jada. Men det var ikke meningen, det var jo på en måte uskyldig. Jeg hadde nok fått panikk hvis det skjedde. Bank i bordet. Poenget er at det skjer noe, og jeg har ikke nok tillit til at det skulle gå riktig vei. Det er en video, mann.

– Got you. Fortell om noe morsomt fra innspillingen?

– Kommer ikke på noe på farta, men jo, jeg skadet ryggen kraftig da jeg liksom skulle begrave Ando Woltmann.

Ando Woltmann begraves av Kenneth Engebretsen i «Gule lys». – Det er en musikkvideo, mann, sier Engebretsen. (Foto: Skjermdump fra musikkvideoen «Gule Lys» regissert av Simon Diaz Compagnet/Foto: Lars Hauge Hoel).
(Foto: Skjermdump fra musikkvideoen «Gule Lys» regissert av Simon Diaz Compagnet/Foto: Lars Hauge Hoel).

– I låta så sier du at «[Jeg] valgte feil utdanning, eller valgte feil yrke/Jeg skulle ha blitt gartner, lært å plante, lært å dyrke». Mener du det?

– Det er nok satt litt på spissen, men vil at folk skal tenke litt på forskjellige ting. Jeg har ingen utdanning og et hardt yrke. Og man tjener jævlig mye penger på å lage weed. Også tror jeg ikke det er så lenge til at det blir lovlig heller.

Man har alltid referanser når man lager musikkvideo. Hvilke videoer var med i referansevideoene til «Gule lys»?

– «DRIVE», HE-HE. Men jeg blanda meg ikke så mye der. S/O til Simon og crew!

Hvordan var samarbeidet med regissøren?

– SKAL SVARE DENNA I MRG OK?

– [OK …] Det er mange passive lyttere der ute, så den referansen du har tenkt at «kanskje er vanskelig å ta» har du nå mulighet til å forklare.

– HVORFOR ER DU FREKK A? HHHAHAHAHAH. Hvis man går inn med det i tankene at jeg er veldig nøye med tekstene mine og at alt i tekstene betyr mye for meg, så er det en god start. Jeg tror jeg vil minne folk på noe jeg til og med kan glemme sjøl til tider. Det er ikke riktig «forde» om du synes det. Eller det er ikke som du vil. Det er ikke nødvendigvis som du tror. Det er hva det er. Jeg kan ikke fortelle deg om ditt liv. Om hva som foregår rundt deg og dine. Det er lett å stå og se fra utsiden og dømme. Eller si hva en burde eller hva en skal «hvis det var deg» og så videre. Men jeg går i front for meg selv og mine som er vokst opp i drabanten. Jeg sloss for noen som ingen sloss for. Jeg prøver å gjøre det på en måte uten alt som bekrefter eller styrker stereotypen av drabant og Groruddalsmennesker. Rappere, til og med.

(Foto: Skjermdump fra musikkvideoen «Gule Lys» regissert av Simon Diaz Compagnet/Foto: Lars Hauge Hoel).

– Jeg jobber med mine egne fordommer hver dag. Det burde vi alle. Vi er alle barn av noen som, som jeg sier i slutten av videoen til «Elefanten i rommet».

– Kommer denne musikkvideoen/låta alene eller som en start på en rekke av Kenneth Engebretsen-ting i 2017?

– Det er kun en start på fortsettelsen fra de fem singlene med video vi droppa i fjor. 

– What?

– Vi slapp første i rekken i 2015, så fire i 2016 og denne er den første i 2017. Det blir også ei låt eller to til før album-dropp. Jeg blir også å høre på noen «featurings» her og der, litt annet av galskap. S/O til alle der ute som støtter og har støtte meg hele veien. Og takk til deg gode mann Danby Choi for intervju og støtte.

Se video!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar