– Jeg føler meg som ansatt for skulpturene mine. At det er de som har en karriere

Audar Kantun
Audar Kantun
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Av 400 kunstnere som åpner sitt atelier under kunstfestivalen Oslo Open, har vi stilt tolv av dem til veggen. Først ut er Anna Daniell (38).

Anna Daniell (38) jobber innen skulptur, film, performance foto og tekst, ofte i en blanding av de forskjellige kunstformene. Slik har hun også fått oppmerksomhet for sine tverrfaglige visningskontekster og stilt ut på museer og gallerier som Vigelandsmuseet og Total Museum of Contemporary art i Seoul.

Men hun klarer ikke definere ett spesifikt høydepunkt.

– Jeg prøver å spekulere så lite som mulig i om jeg er høyt eller lavt i en karriere, og klarer ikke definere hva som er det viktigste jeg har gjort hittil. Jeg føler at jeg jobber for skulpturene mine, og at det er de som har en karriere, ikke meg. Jeg har bare et kunstnerskap og et liv som må leves bra.

Daniell har en bachelor- og en mastergrad fra Kunstakademiet i Oslo, i tillegg til utdanning fra European Film College i Danmark.

Annonse
Anna Daniell (38) har atelier bak Kunstnernes Hus. (Foto: Audar Kantun.)

– Hva er det som er så interessant med skulptur?

– Skulpturene har vært blant menneskene gjennom hele historien, og fra kunst til markedsføring og religion. Det har vært tider hvor kunstneren har vært navnløs og underordnet skulpturens formål, og tider hvor mytedyrkning av kunstnerens personlighet har vært en viktig del av skulpturen. Dette synes jeg er interessant og er derfor er jeg opptatt av hvilket potensiale skulpturene mine kan ha i samtiden.

I mangeltro i sin hverdagskrets, skaper hun et åndelig forhold til skulpturene sine, som hun håper at publikummet får et forhold til.

– Mystikk, spiritualitet og åndelighet har fått veldig liten plass i miljøet rundt meg, og muligens har jeg opplevd dette som et underkommunisert vakum. Jeg har tenkt at en motsats til dette kan være å holde noe hellig, som for eksempel et personlig forhold til en skulptur. Derfor er jeg er opptatt av hva jeg som kunstner kan gjøre for at tilskueren får et nærere forhold til skulpturene mine.

– Du har også arbeidet med å skape nye visningskontekster. Er det mulig i dag?

– Jeg har vist skulptur i Østmarka og på Bislett stadion, men også i film, med dans og gjennom tekst. Disse kunstprosjektene har handlet mye om å vise skulpturen i nye kontekster, men også vært et forsøk på å engasjere seg i skulptur på en ny måte. Jeg har utforsket begreper som besjeling og sett på eksempler hvor skulpturen har en religiøs funksjon og er en reell åndelig støtte i menneskeliv.

– Hvordan arbeider du på atelieret ditt opp mot en utstilling?

– Det veksler mellom å lese, tenke, skrive og jobbe fysisk. Jeg har også mange samtaler med kunstnerkollegaer, og venner og familie utenfor kunstfeltet  Jeg jobber effektivt når jeg først setter i gang, og er ikke så opptatt av praktisk planlegging, sier hun og fortsetter:

– Man må også ha perioder hvor man gjør helt andre ting enn å jobbe på atelieret. For å reise, klatre, lese, se teater, ta en tur på Biltema eller Plantasjen, ellers blir jeg helt tom i pappen, og det blir det dårlig kunst av.

Anna Daniell jobber med skulptur og dens potensiale i samtiden. – Historisk har den alltid vært med oss, sier hun. (Foto: Audar Kantun).

Kunstneren er heller ikke særlig opptatt av håndverksmessig perfeksjon.

– Nei, jeg synes heller at kvaliteten i et kunstverk ofte er avhengig av en fin og intuitiv balanse mellom å overkommunisere og underkommunisere tematisk, men også helt grunnleggende fysisk eller estetisk, sier hun og fortsetter:

– Som for eksempel hvor mange prikker som må til for at det ser ut som sand og ikke enkeltstående prikker. Hvor er usikkerheten mellom prikk og sand, og kan den usikkerheten tilføre en ønsket spenning i arbeidet? Det beste er når jeg klarer å få til noe som er lett forståelig for alle, men som samtidig også har flere lag, eller referanser for spesielt interesserte, det er viktig at begge disse ytterpunktene er til stede i arbeidet, tenker jeg.

– Hvem håper du kommer innom ditt atelier under Oslo Open?

– Flest mulig og fra alle forskjellige miljøer! Velkommen!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog