– Jeg snubler ofte i kunsten min. Bokstavelig talt så tryner jeg ofte under en performance

Leo Shumba
Leo Shumba
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Spørsmål og svar med performancekunstner Anahita Alebouyeh (29).

ANAHITA ALEBOUYEH ER født i Iran og oppvokst i Norge. Hun har blant annet en kunst-bachelor fra Kunst- og designhøyskolen i Bergen, og jobber for det meste med performance — live, innspilt og installert.

– Jeg jobber også med skulptur og iscenesettelse av rom. Det som faller meg inn.

– Hva er så interessant med disse kunstformene?

– Jeg synes det er gøy! Jeg synes det er gøy å underholde og gøy å være en del av publikum.

Annonse

Det har hun gjort på performancefestivaler i Warsawa, musikkfestivaler i Kristiansand og på Vilde Tuvs «Cheesecake & Wine Tour», i tillegg til sin egne performance-serie «Soundtrack of Life» og en rekke andre solo- og gruppeutstillinger.

Anahita Alebouyeh under performance-stykket «Soundtrack of life, part four». (Foto: Privat)
Anahita Alebouyeh under performance-stykket «Soundtrack of life, part twelve». (Foto: Privat)

Det viktigste definerer hun dog som turen til Polen:

– Jeg hadde fått besøk av en kurator under Oslo Open i fjor og ble invitert til å søke på deres festival. Det var kult å dra til et annet land, møte nye folk, vise kunst, og få respons utenfor komfortsonen. Men jeg må si at alle øyeblikkene fram til nå har vært viktige. Det er alltid viktig å få muligheter til å stille ut, og å gjøre så mye som mulig og å vise arbeid.

– Hvordan arbeider du på atelieret ditt opp mot en utstilling?

– Det varierer veldig, det kommer an på utstillingen og på arbeidet. Jeg jobber ofte med flere arbeider samtidig. Jeg liker å se filmer, høre på sanger, snakke og tulle med venner og kollegaer — og swoosh, et lite kunstverk. Mottoet mitt er som Nike: Just do it! Just have fun!

– Hva slags temaer utforsker du i kunsten din?

– Jeg faller og snubler mye i kunsten min. Bokstavelig talt — jeg tryner og slår meg veldig mye. Kanskje jeg utforsker å drite meg ut, jeg vet ærlig talt ikke.

– Au, jeg falt ut av stolen, vent litt. Hva var spørsmålet igjen?

– Hva er så interessant med dette?

– Jeg vet ikke, jeg prøver å finne meningen med livet. Det hele startet jo ved at jeg falt ut av mamma sin mage, selv om hun tok keisersnitt, og det hele kommer til å ende opp med at jeg faller ned i grava.

Anahita Alebouyeh under performance-stykket «Soundtrack of life, part fifteen». (Foto: Privat)
Anahita Alebouyeh under performance-stykket «Soundtrack of life, part one». (Foto: Privat)
Anahita Alebouyeh under performance-stykket «Soundtrack of life, part four». (Foto: Privat)

– I presentasjonsteksten av deg på Oslo Opens hjemmesider står det at du håper at dine arbeider vil inspirere seeren til en dyp refleksjon rundt popkultur. Hvorfor håper du det?

– Popkulturen var på et tidspunkt søtt og fint. Det var som godteri for kulturen vår, men som vi merker nå, så har det bli litt for mye e-stoffer. Jeg vil at folk skal ha et sunt forhold til popkulturen, og ikke bli oppslukt og feite, som jeg har blitt.

I Alebouyehs performance-serie «Soundtrack of Life», deler hun opp et langvarig perfomance-prosjekt i fremførte stykker.

– Planen er å lage et arkiv av performancer som potensielt er uendelig. Jeg bruker dette performance-arkivet til å utforske forskjellige situasjoner og scenarioer, og ofte er prosjektet spilt ut som en situasjon — «en happening» — i ulike former, hvor jeg bruker meg selv i hovedrolle. Ofte er det stedsspesifikt, hvor jeg bruker stedet og ofte situasjonen som allerede pågår.

Som en avsluttende act, bruker hun ofte sang.

– Da bruker jeg ofte sanger fra kjente artister — sanger som folk har hørt før, og som de allerede har en mening om, eller et minne knyttet til. Dette bruker jeg som et følelsesmessig lag for publikum.

– Hvem håper du kommer innom ditt atelier under Oslo Open?

– Alle som vil og kan, og som ikke vil og ikke kan! Mest av alt vil jeg at Olav Thon kommer innom, han eier jo tross alt bygget og elsker å bruke pengene på kunst, hihi.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog