Symfoniorkester og toppløs fistpumping

Anna Näumann
Anna Näumann
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Vi reiste østover mot Way Out West og møtte skuffelse og glede.

EN KORT togtur fra hovedstaden og de Øya-klare festivalgjengerne tok Subjekt også turen til storebror i Göteborg. Foruten å friste med Frank Ocean, kunne Way Out West by på en variert line-up med både nostalgiske, store og nisje-artister. Mange av dem kom rett fra Øya, men på programmet fantes også navn som The Blaze, Regina Spektor, Band of Horses, Shout Out Louds og Jon Hopkins, for å nevne noen.

Men hva er egentlig Way Out West? Og hva kan den svenske festivalen by på som man ikke får andre steder? Svaret er fasettert:

Den norske kirke møter leirskole møter russetreff møter kulturelite. Det resulterer i jævla god stemning.

(Foto: Anna Näumann.)

DET FØRSTE møtet med festivalen utartet seg til å bli et lite maraton i mangel på frivillige som faktisk kjente festivalområdet. Om dette var fordi våre svenske søstre slet med å forstå vestlandsdialekten til sauna-dronningen Helene Bergsholm, som jeg reiser med — eller om det var dårlig organisert — er heller vanskelig å svare på.

Annonse

Da man atter en gang hadde fått lasset av sauna og utstyr i et over gjennomsnittlig idyllisk presseområde (som også viste seg å være en VIP-avdeling for halve Sverige) var det tid for å sjekke ut festivalen.

Det første som slo oss øltørste festivalkritikere var det faktum at man faktisk ikke fikk lov til å nyte en kald «Guld» på festivalen. Eller, jo! Et innsnevret område på 15 kvadratmeter tilbød alkoholholdig drikke til en noe stivere pris enn hva vi hadde ventet oss på svensk jord. Men dette var ikke den eneste restriksjonen på festivalen i Vest-Sverige.

SELV MED en vegetarianer på lasset, ble festivalen som har vært vegetarisk siden 2012, litt for konseptuelt vegetarisk. Tommel opp for miljø, men festivalen kunne med god samvittighet gitt et noe friere kosttilbud til festivalgjengerne.

Det skulle ikke stå på gratis-utvalget på Way Out West, festivalen var et velkonstruert reklame-Mekka. For én av Subjekts festivalkritikere utviklet en gratis-delikatesse seg i dramatikk da en vegansk tortillachips satt seg fast i spiserøret. Utover dette nøt både vi og resten av folket en rekke artikler fra gratis-sortimentet.

På Way Out West er det ikke lov til å drikke alkohol, med unntak av et lite avgrenset område. Derfor drakk vi utenfor festivalen. (Foto: Anna Näumann.)

FOR Å i det hele tatt ha sjans til å opparbeide oss en OK pluss promille, bar turen videre ut til publikums selvimproviserte drikkeområde. På utsiden av festivalen.

Og det var det sårt behov for, i og med at det kun var plass til 0,00000034 prosent av festivalgjengerne i Way Out Wests fengsel av et alkoholhjørne. Men, fortvil ei. På vorset var det mulighet for å leie anlegg til festivaloppdrikkingen, noe som resulterte i at mange prioriterte alkoholinntaket over en rekke av de tidlige liveartistene.

FOR DE SOM faktisk klarte å oppholde seg på festivalområdet på dagtid, uten å engste seg for å svi av et par lapper, var «høyden» stedet. Svartkledde hipstere spiste fireretters, drakk Gin Tonics mens de nøt høykultur og et kvalitetsspekket kortfilmprogram. Minglefaktoren var svært høy, og blant andre Ruben Östlund og Silvana Imam hadde sit-downs på scenen.

(Foto: Anna Näumann.)

Så var det tid for å nyte — og det gjorde vi!

MAJOR «FUCKING» LAZER var konserten man overså i programmet, men som var umulig å overse på festivalområdet. Mer pyro skal man lete lenge etter. Gutta visste hvordan man pleaser et publikum da de introduserte Mø som gjesteopptreden med låta «Lean On». Deretter gikk det bare oppover.

Stemningen var upåklagelig — stekerne fikk lov til å steke. Konserten ble på majestetisk vis avsluttet da Major Lazer fikk en hel festival til hoppe toppløse ved å si «throw your T-shirts in the air, Way Out West»!

LANA DEL REY fylte opp et helt festivalområde som strakk seg utover sperringer og matboder. Men hvem var det egentlig som stod på denna scenen? Hun må jo være en av de mest ikoniske Hollywood-frøkenene om dagen — hun er fab, men botox-mimikken klarte dessverre ikke å skjule Del Reys åpenbare sceneskrekk.

Vi ble sjarmert i senk de få øyeblikkene det virket som om Lana Del Rey faktisk koste seg på scenen, men det tok sjelden lang tid før mikrofonen var vendt ut mot publikum og ikke mot artisten selv. Vi bestemte oss for å ditche Lana og oppsøkte festivalens teltscene ved innsjøen i stedet. Bra valg.

(Foto: Anna Näumann.)

For hvem andre er det egentlig som dropper konserten med Lana Del Rey? Jo, de som faktisk vet å sette pris på god fransk rap, pakket inn i deilig og drømmende synth.

(Foto: Anna Näumann.)

THE BLAZE på Teltscenen var endelig stedet der blomsterkrans-trenden fra 2012 ikke eksisterte. The Blaze serverte et visuelt univers som definitivt utgjorde en uforglemmelig konsert spekket av trofaste fans.

Sist men ikke minst, den største av dem alle.

FRANK OCEAN, som forlot Øya-scenen i 2012, dukket like så greit opp på Way Out West med et helt symfoniorkester i ryggen. På hypnotiserende vis fortryllet soul-legenden publikum med «Ivy», «Blonde» og resten av set-lista som alle ventet på.

Som den perfeksjonisten han er, ble hele tre sanger avbrutt av årsaker som kun Frank kjenner til selv.

Resultatet var et publikum som mistet litt av tålmodigheten — men til gjengjeld hadde han med seg et knippe visuelle artister som lagde et solid kunstverk av performancen, som utgjorde hele backdroppet under konserten.

PÅ KVELD TO forstod man greia med Way Out West — altså hva som kanskje egentlig var festivalen, nemlig «Stay Out West».

(Foto: Anna Näumann.)

Et upåklagelig klubbkonsept som var plassert på flere forskjellige venues i byen. En rekke av bookingene utgjorde euforiske klubbopplevelser langs Göteborgs elvebredder, Lorentz, Marcel Dettmann, Mwuana, Alma, Tash Sultana, Young M.A og Sigrid, for å nevne noen. Det var en nytelse å se sultne, slitne og våte festivalgjengere miste hemningene på klubben. Som om svenskene hadde spart opp engasjementet man til tider savnet under festivalen — til klubbnatta.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen