Med stor kunstnerisk ambisjon, stiller HAiKw/ spørsmål vi føler vi har blitt stilt flere ganger før

Jan Khür
Jan Khür
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Anmeldelse: HAiKw/ S/S 2018 på 1857

HAiKw/ ble etablert i 2012, og har gjennom undersøkelser og samarbeid  raskt rukket å bli kjent i det norske motemiljøet. Under årets Oslo Runway var HAiKw/ det eneste merket som kanskje har en utvidet kunstnerisk ambisjon, så lite visste man hva som kunne forventes under årets visning.

Visningen starter allerede utenfor galleriet. (Foto: Jan Khür)                                                                                                                                                                             ‘

Butoh-dans

Visningen holdt sted på Galleriet 1857 på Grønland, og allerede på utsiden møtes publikum av en Butoh-danser som sakte, men sikkert, og med en rød tråd i hånden, danser seg gjennom den oppmøtte folkemengden.

Publikum blir sluppet inn litt etter litt i den store betongsalen, ledet av en ung vert som følger alle gjester til sitteplassene. Så fort alle er inne starter visningen, hvor modellene er fem dansere fra Butoh Encounters, som HAiKw/ denne sesongen har samarbeidet med.

Danserne tar oss igjennom en visning til høye rytmer, mens de danser i den japanske Butoh-stilen, alle malt i hvitt. De kommer fra Oslo Butoh Lab, sammen med Daisuke Yoshimoto, Megumi Yamanda og Azumaru, og musikken er laget av Bendik Baksaas.

Annonse
(Foto: Jan Khür)                                                                                                                                                                                                                                                                     ‘

Menneskeskapte rammer rundt klær

Visningen til HAiKw/ er i seg selv spennende – og rørende. Danserne utøver en kroppskontroll mans sjeldent ser, og klarer gjennom den perfeksjonerte Butoh-dansen å uttrykke allmennmenneskelige og eksistensielle følelser.

Alle som sitter i rommet følger nok designerne når de gjennom visningen og kolleksjonen stiller spørsmål rundt de menneskeskapte rammene rundt det å lage og bruke klær. Likevel opplever undertegnede en liten bismak da tankene under, og etter visningen dreide mot designeren Rei Kawakubo og merket Commes des Garcons, uten sammenligning forøvrig.

Photo: Jan Khür

Det japanske merket samarbeidet på slutten av nittitallet med den amerikanske koreografen Merce Cunningham, og høst/vinterkolleksjonen i 2006 tok for seg «Persona» – hvordan mennesker presenterer seg selv for verden, gjennom klær.

Du skal heller ikke i utgangspunktet ha sett mer enn dokumentaren Gray Gardens, for å se to kvinner som lever ut spørsmålene HAiKw/ stiller, og rundt utradisjonell bruk av klær. Begge Edie-ene i filmen bruker klær på den måten de føler er mest praktisk, så et miniskjørt blir fort et kep, og en bluse fort en turban.

Kommersialisering og salg

På slutten av den 25 minutter lange visningen kler den eldste danseren på seg det som kan ligne en stor, heftig brudekjole i tyll, i god Haute couture-tro. Det er estetisk tilfredsstillende, som tyll ofte er, men referansen til tradisjonen i Haute couture, og påpekningen av det faktum at alle klær, uansett prosess og ide, må kles av og kles på mennesker føles litt lite original.

HAiKw/ stiller spørsmål om hvordan mennesker tilnærmer seg klær. Kunstnerisk besvares spørsmålet gjennom Butoh-danserne, og gjennom trykkene på flere av plaggene, som er hentet fra trendanalyser for SS’18-kolleksjoner.

Likevel sitter jeg igjen med følelsen av at det mest opplagte svaret er utelatt – at vi tilnærmer oss klær gjennom presenterte produkter som i utganspunktet er en del av verdens femte største bransje, der kommersialisering og salg ikke bare har blitt det viktigste, men også poenget. Dessverre vil mange si, men det er nå engang sånn.

Se flere bilder fra kolleksjonen:

(Foto: Jan Khür)
(Foto: Jan Khür)
(Foto: Jan Khür)
(Foto: Jan Khür)
(Foto: Jan Khür)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar