10 spørsmål og 10 svar på Osloklubben Revolvers 10 års-dag

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Etter ti års eksistens i Møllergata i Oslo kan det fortsatt være vanskelig å forstå seg på hva som egentlig er greia til Revolver. La oss greie det ut.

DA GRUNNLEGGER Dan Marius Nordhagen med Ole Øvstedal og Sarah Jägenstedt tok over Møllergata-lokalene i ruinene av en skatesjappe, pizzasjappe og Barong Sai, måtte de dele lokalene med en fisk og vilt-engros med hip hop-studio i bakrommet og bordell i annekset. Senere vokste Revolver seg til å ta over hele det røde huset i Møllergata, men lite lå an til at det skulle bli et ti år gammelt kulturhus med lange køer hver helg.

– Vi startet med en innstilling om at det kanskje bare varte et år, men at det ville bli verdt det, sier Nordhagen.

Nå har Revolver blitt det som de i hvert fall selv hevder er en av Oslos aller viktigste klubber. For mange er det nok også det: De holder åpent 364 dager i året, og har i dag drevet med det i ti år. De senere årene med en mindre sjangerbestemt bookingprofil, i hvert fall i helgene, med sterkt fokus på representasjon av kjønn og nye talenter.

SELV ER vi på hyppige besøk, men likevel uten klar aning på hva som egentlig er greia med Revolver — som over to plan med restaurant, rockebule, konsertvenue, nattklubb, verdens verste toalett, tidligere veldig gode tacos, billig inngang og tre forskjellige innganger til tre separate barer med egen musikk og helt unikt klientell, vel kan kalles et mangfoldig kulturhus. Selvuttalt skal Revolver være en «rock-perle», men selv med to bookingansvarlige i jobben om å opprettholde stedet som nettopp det, er noen av våre beste Revolver-minner fra kjelleren og klubbkonseptet Ball’Em Up: Da juke- og footwork-legenden DJ Earl flottet seg, og da rapperen Bladee i kjelleren bare var der. På et knøttlite sted i Oslo med verdens laveste tak.

Annonse

La oss utgreie Revolvers greie i møte med klubbadministrasjonen selv, bestående av fem. Respektivt grunnlegger Dan Marius Nordhagen, daglig leder Sarah Jägenstedt, barsjef Ole Øvstedal, bookingssjef Ben Sand og klubb-bookingsjef Einar Idsøe Eidsvåg. De har fått to spørsmål hver.

Dan Marius Nordhagen er grunnlegger av Revolver. (Foto: Privat.)

Dan Marius Nordhagen er grunnleggeren av Revolver. En kort periode hadde han ansvar for drift og booking, og en lengre periode var han daglig leder i åtte år. I dag er hans stilling fordelt på tre andre, mens han selv er eier — og daglig leder i Siste Sang Bryggeri på si.

– Hva er historien bak Revolver?

– Revolver ble åpnet med et brennende ønske om å drive en egen bar med fokus på rock, øl og gode cocktails. Stedet ble startet med mange års oppsparte sparepenger og en innstilling om at det kanskje bare kom til å vare et år, men at det like vel var verdt det. Vi skulle være et ujålete, «speak easy»-sted hvor man (for å sitere meg selv) heller ville selge en øl billig til en bra kar, enn en dyr øl til en idiot. Disse ord ble jeg fort nødt til å spise etter å ha blitt kjent med konseptene merverdiavgift, skatt, lønn og bruttoavanse.

– Med Ole, Sarah og Vidar på laget, utviklet drømmen seg fort til et ønske om å drive Oslos feteste undergrunnsklubb, da kjelleren kort tid etter åpning ble ledig. Ben styrket dette da han kom på banen noen år senere og løftet oss i periode vi hadde kjørt oss litt fast.

– Hvorfor trenger Oslo Revolver?

– Revolver er slik jeg ser det en av byens desidert viktigste klubber. Her spiller legendariske band jevnlig, og ferske artister gis grobunn frem til de naturlig vokse seg ut av huset. Selv om fokus på kvalitet er høyt, er terskelen for å skape noe lav. I tillegg har vi en fet bar du kan rømme til for å høre på vinyl og drikke dumme shots, hvis du er lei mas om kortreist street food, spill og craft beer.

– Dumme shots! ?

Ole Øvstedal er barsjef på Revolver og har vært ansatt siden oppstarten. (Foto: Anne Irgens.)

Ole Øvstedal har vært med på å forme rockebula siden oppstarten. I dag er han barsjef i Revolver-husets tre forskjellige barer.

– Hva er det beste og det verste med å være barsjef på Revolver?

– Det beste og samtidig verste med å være barsjef på Revolver er tempoet. Full fart fra dag en! Revolver er minst tre steder i ett, og det med mye aktivitet.

– Hva gjør Revolvers bar unik?

– Baren oppe har kun vært stengt på julaften i disse ti årene, så det har stort sett vært restaurant-drift, konserter og klubber i Goon-baren. Så kommer kjelleren i tillegg. Det er som å drive Bar Boca, Bass og Blå på én gang, pluss litt til. Veldig slitsomt, veldig gøy!

Sarah Jägenstedt er daglig leder på Revolver og har jobbet der siden oppstarten. (Foto: Privat.)

Sarah Jägenstedt har jobbet på Revolver siden første åpningsdag, og sier hun er fyllesyk når hun svarer på spørsmålene.

– Kan du beskrive den ultimate Revolver-gjesten?

– Den ultimate gjesten oppfører seg som om de er på besøk hos en god venn. Fordi vi er vennen din! Hvis du føler et behov for å spytte på gulvet hos moren din, tagge stygge ord på bordet hos bestemor, stjele ølen til bestekompisen og rope hore til kjæresten din, så kan du bli hjemme.

– Hva gjør Revolver til en god arbeidsplass?

– Vi er en lite familie på godt og vondt, men vi koser oss sammen og gjør ting når vi ikke er på jobb. Vi har og noen kick ass fester sammen. Mange har jobbet her lenge og mange kommer på et tidspunkt tilbake for å jobbe igjen. Et moderne cheers.

Ben Sand har jobbet med booking på Revolver siden 2011. (Foto: Priscilla Janfalk.)

Ben Sand har jobbet med booking på Revolver siden 2011. For ham er det viktig at Revolver forblir en klubb for høykvalitets rock, og kvalitetsdefinisjonen er et begrep han gjerne eier helt alene.

– Hva er kriteriene for å bli booket til Revolver?

–  Vel, det spørs selvfølgelig på booking-prosessen. Noen ganger har vi agenter som vil leie hele stedet og sette på et show, mens det andre ganger kan være norske band som ønske å gjøre en lanseringsfest. Men for det meste er det jeg som bestemmer hvem som spiller, basert på en formel. Den går ut på å holde det undergrunn og interessant. Jeg liker variasjon, og inkluderer metall og noise, så vel som rock og indie. I blant har vi hip hop, men da gjelder kun «hip hop som passer inn på Revolver». Ingen dudes med tonnevis med gullkjeder og Atlanta shitty beats.

– Øh. Atlanta shitty beats? Hva er Revolver-hip hop?

– Dålek, Sage Francis, Buck 65, Death Grips, og så videre. Musikk som folk på Primavera og ATP finner interessant. 

Einar Idsøe Eidsvåg booker klubbprogrammet på Revolver. (Foto: Privat.)

Einar Idsøe Eidsvåg er klubb-booker på Revolver, det vil si musikalsk ansvarlig for det som skjer fra kl. 23.00 i helgene. Det gjør han ved siden av å være utelivsentusiast og ansatt i Music Norway.

– Hva ER egentlig klubbookingprofilen til Revolver? 

– Bestillingen fra Dan var å riste i påsan og booke vindskeivt — og gjerne litt rock. Det ble lite, eller ingen rock, men vi ble enige om flere damer, gjerne unge dj-spillere som ikke slipper til i en klubbsfære som bærer preg av mye menn, og gjerne stiler/sjangre som Oslo ikke er full av (les: house) og ikke for faste klubber heller. Så spiller jo seff min smak og mitt nettverk inn.

– Hva slags tilskudd er Revolver til Oslos uteliv?

– Trangt, lite jålete, lavt under taket, dasser som ikke ser ut, herlige ansatte, billig inngang og at du ikke helt veit hva du får.

Utgreid: Greia til Revolver er kanskje at man ikke helt veit. Men det får være greit.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker