Den globale kunstuka oppsummert

Pixabay.com
Pixabay.com
En pensjonert lærer kan ha stjålet et maleri verdt 100 millioner dollar bare for å se på det, og Metropolitan Museum søker direktør med høy EQ.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Mens valget har tatt all vår oppmerksomhet her hjemme i Norge,  går den store kunstverdenen sin vante gang. Vi har samlet de beste nyhetene fra den siste uka.

Blant annet kritiserer Solange kunstinstitusjoner, den norske kunstneren Morten Traavik har blitt drapstruet i Nord-Korea og naturfotografen David Slater har avsluttet saken som PETA fører mot han på vegne av en ape.

Kunstneren Willme de Kooning. (Foto: Smithsonian Institution Archives)

Willem de Kooning-maleri som ble stjålet i 1985 er funnet igjen

En av de største kunstnerne i den abstrakte ekspresjonismen, Willem de Kooning malte «Woman Ochre» i 1955. I 27 år tilhørte maleriet University of Arizona Museum of Art, før det ble skjært ut av rammen og stjålet i 1985. Ingen har hatt noen anelse om hvor det har kunnet vært før det ble funnet igjen i august i år. Etterforskere undersøker ulike teorier, men en av dem er mer spesiell enn de andre: En pensjonert skolelærer stjal maleriet til nesten 100 millioner dollar – bare for å se på det 🙂

Annonse

Teorien er at den pensjonert læreren fra New York tok på seg kvinneklær og parykk, tok med sønnen sin som medskyldig og stjal maleriet. Deretter skal mesterverket ha hengt i soverommet på lærerens landlige hjem i New Mexico, hvor det ble, melder New York Times.

Metropolitan Museum i New York. (Foto: Pixabay.com)

Du må ha høy EQ for å bli direktør på The Metropolitan Museum i New York

Prestisjetunge The Metropolitan Museum i New York søker ny direktør. Artnet News har fått tilgang til utlysningen, som gjør det ganske klart hva institusjonen ønsker i en ny direktør. For å få drive USAs største encyklopedisamling, som inneholder mer enn to millioner gjenstander og spenner over 5000 år må du blant annet ha et «excellent eye», «være tøff, nyskapende og selvsikker» og «være en overbevisende talsmann innstilt på å inspirere et stort publikum», ganske åpenbare kriterier for et museum som The Met.

Men noen kriterier skiller seg ut, og peker ifølge Artnet åpenbart på feilbarlighetene til tidligere direktør, Thomas Campbell. Det er tydeligvis mange ansatte som ikke har vært så fornøyd med den forrige lederen sin. Blant kravene for å få jobben er disse:

– «Du må besitte en høyt utviklet EQ»

– «Du må være en engasjert lytter»

– «Du må være en leder med kunnskapen, integriteten og evnen til å motivere og inspirere et høyt kvalifisert profesjonelt personale.»

Selvportrett av Naruto. (Foto: ???)

Rettssaken mellom naturfotografen David Slater og PETA er over

Naturfotografen David Slater har vært saksøkt av dyrevernorganisasjoen PETA, på vegne av apen Naruto, siden september 2015, for å ha stjålet rettighetene til et selvportrett av en apen.

Saken er denne: I 2011 var fotografen på oppdrag i jungelen i Indonesia. Kameraet hans ble plukket opp av apen som nå er kalt «Naruto»,  en makake-ape, som tok en selfie. Selfien har florert på internett siden, og PETA valgte å gå til søksmål mot Slater for å ha stjålet apens rettigheter til bildet, som de mener Naruto burde tjene på. Etter en toårig rettskamp stilte domstolene seg på Slater side, men for å avslutte saken gikk fotografen med på å donere 25 prosent av all framtidig inntekt på bildet til «veldedige formål som skal beskytte velferden eller habitatet til Naruto», ifølge BBC.

Pyongyang, hovedstaden i Nord-Korea. (Foto: Bjørn Christian Tørrissen/Wikipedia)

Traavik drapstruet i Nord-Korea

Den norske kunstneren Morten Traavik har over åtte år og tjue reiser samarbeidet med nordkoreanske kunstnere, fått millionstøtte av Kulturrådet og blitt kritisert for å skape propaganda for diktaturet. Blant annet arrangerte han i 2012 17. mai-feiring sammen med norske musikere og skuespiller i Nord-Korea. Nå reiser han hjem til Norge, etter å både ha opplevd jordskjelv etter prøvesprnging av atombomber og å ha blitt drapstruet av en av sine viktigste samarbeidspartnere.

– Det skjedde etter en heftig diskusjon etter ett av mange krisemøter vi hadde om kunstkonferansen DMZ Academy, som vi var i Nord-Korea for å arrangere. Vi var lei av å bli behandla som straffedømte og sa at vi ville legge ned prosjektet om det ikke ble en endring, sier Traavik til NRK.

Solage. (Foto: Anna Hanks/flickr)

Solange ut mot kunstverdenen

Solange har foruten å være artist, også gjort performancer i store museer og institusjoner i USA, som Guggenheim i New York. Denne uka meldte hun om dårlig kultur ved noen av disse.

– Kunstverdenen har desidert sine problemer. Enkelte kunstinstitusjoner antyder at man som mørkhudet artist burde være glad for at man «bare er der». Den samtalen er jeg ikke interessert i, sa Solange til skribenten Britt Julios på Museum of Contemporary Art Chicago.

Det er ikke første gangen Solange har vært kritisk til kunstorganisajoner. Etter hennes performance på Guggenheim i fjor publiserte hun en tweet, som nå er slettet,  og ifølge Artnet News skal ha skrevet «I don’t care much about the institutions», og skal ha oppfordret fargede kvinner til å «tear the got damn walls down.»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU