Den globale kunstuka oppsummert

Pixabay.com
Pixabay.com
En pensjonert lærer kan ha stjålet et maleri verdt 100 millioner dollar bare for å se på det, og Metropolitan Museum søker direktør med høy EQ.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Mens valget har tatt all vår oppmerksomhet her hjemme i Norge,  går den store kunstverdenen sin vante gang. Vi har samlet de beste nyhetene fra den siste uka.

Blant annet kritiserer Solange kunstinstitusjoner, den norske kunstneren Morten Traavik har blitt drapstruet i Nord-Korea og naturfotografen David Slater har avsluttet saken som PETA fører mot han på vegne av en ape.

Kunstneren Willme de Kooning. (Foto: Smithsonian Institution Archives)

Willem de Kooning-maleri som ble stjålet i 1985 er funnet igjen

En av de største kunstnerne i den abstrakte ekspresjonismen, Willem de Kooning malte “Woman Ochre” i 1955. I 27 år tilhørte maleriet University of Arizona Museum of Art, før det ble skjært ut av rammen og stjålet i 1985. Ingen har hatt noen anelse om hvor det har kunnet vært før det ble funnet igjen i august i år. Etterforskere undersøker ulike teorier, men en av dem er mer spesiell enn de andre: En pensjonert skolelærer stjal maleriet til nesten 100 millioner dollar – bare for å se på det 🙂

Annonse

Teorien er at den pensjonert læreren fra New York tok på seg kvinneklær og parykk, tok med sønnen sin som medskyldig og stjal maleriet. Deretter skal mesterverket ha hengt i soverommet på lærerens landlige hjem i New Mexico, hvor det ble, melder New York Times.

Metropolitan Museum i New York. (Foto: Pixabay.com)

Du må ha høy EQ for å bli direktør på The Metropolitan Museum i New York

Prestisjetunge The Metropolitan Museum i New York søker ny direktør. Artnet News har fått tilgang til utlysningen, som gjør det ganske klart hva institusjonen ønsker i en ny direktør. For å få drive USAs største encyklopedisamling, som inneholder mer enn to millioner gjenstander og spenner over 5000 år må du blant annet ha et “excellent eye”, “være tøff, nyskapende og selvsikker” og “være en overbevisende talsmann innstilt på å inspirere et stort publikum”, ganske åpenbare kriterier for et museum som The Met.

Men noen kriterier skiller seg ut, og peker ifølge Artnet åpenbart på feilbarlighetene til tidligere direktør, Thomas Campbell. Det er tydeligvis mange ansatte som ikke har vært så fornøyd med den forrige lederen sin. Blant kravene for å få jobben er disse:

– “Du må besitte en høyt utviklet EQ”

– “Du må være en engasjert lytter”

– “Du må være en leder med kunnskapen, integriteten og evnen til å motivere og inspirere et høyt kvalifisert profesjonelt personale.”

Selvportrett av Naruto. (Foto: ???)

Rettssaken mellom naturfotografen David Slater og PETA er over

Naturfotografen David Slater har vært saksøkt av dyrevernorganisasjoen PETA, på vegne av apen Naruto, siden september 2015, for å ha stjålet rettighetene til et selvportrett av en apen.

Saken er denne: I 2011 var fotografen på oppdrag i jungelen i Indonesia. Kameraet hans ble plukket opp av apen som nå er kalt “Naruto”,  en makake-ape, som tok en selfie. Selfien har florert på internett siden, og PETA valgte å gå til søksmål mot Slater for å ha stjålet apens rettigheter til bildet, som de mener Naruto burde tjene på. Etter en toårig rettskamp stilte domstolene seg på Slater side, men for å avslutte saken gikk fotografen med på å donere 25 prosent av all framtidig inntekt på bildet til “veldedige formål som skal beskytte velferden eller habitatet til Naruto”, ifølge BBC.

Pyongyang, hovedstaden i Nord-Korea. (Foto: Bjørn Christian Tørrissen/Wikipedia)

Traavik drapstruet i Nord-Korea

Den norske kunstneren Morten Traavik har over åtte år og tjue reiser samarbeidet med nordkoreanske kunstnere, fått millionstøtte av Kulturrådet og blitt kritisert for å skape propaganda for diktaturet. Blant annet arrangerte han i 2012 17. mai-feiring sammen med norske musikere og skuespiller i Nord-Korea. Nå reiser han hjem til Norge, etter å både ha opplevd jordskjelv etter prøvesprnging av atombomber og å ha blitt drapstruet av en av sine viktigste samarbeidspartnere.

– Det skjedde etter en heftig diskusjon etter ett av mange krisemøter vi hadde om kunstkonferansen DMZ Academy, som vi var i Nord-Korea for å arrangere. Vi var lei av å bli behandla som straffedømte og sa at vi ville legge ned prosjektet om det ikke ble en endring, sier Traavik til NRK.

Solage. (Foto: Anna Hanks/flickr)

Solange ut mot kunstverdenen

Solange har foruten å være artist, også gjort performancer i store museer og institusjoner i USA, som Guggenheim i New York. Denne uka meldte hun om dårlig kultur ved noen av disse.

– Kunstverdenen har desidert sine problemer. Enkelte kunstinstitusjoner antyder at man som mørkhudet artist burde være glad for at man “bare er der”. Den samtalen er jeg ikke interessert i, sa Solange til skribenten Britt Julios på Museum of Contemporary Art Chicago.

Det er ikke første gangen Solange har vært kritisk til kunstorganisajoner. Etter hennes performance på Guggenheim i fjor publiserte hun en tweet, som nå er slettet,  og ifølge Artnet News skal ha skrevet “I don’t care much about the institutions”, og skal ha oppfordret fargede kvinner til å “tear the got damn walls down.”

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar