Ukas seks beste utstillingsåpninger

BOA
BOA
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Matias Faldbakken åpner to utstillinger, Nasjonalgalleriet viser skissene til Adolph Tidemand som aldri ble malt, og Siren Elise Dversnes Dahle har laget arbeider direkte i gallerirommet på BOA.

VERNISSAGEGUIDEN: Dobbel Faldbakken! Den internasjonalt anerkjente, norske kunstneren Matias Faldbakken åpner en stor utstilling på Astrup Fearnely museet på torsdag, i tillegg til å ha åpning på sitt faste galleri i Oslo, Standard, dagen etter.  Sara Rönnbäck stiller ut på Noplace, og en rekke kunstnere har sammen laget en-dags-biennalen “Secret Garden”.

(Foto: Astrup Fearnley museet)

«Effects of Good Government in the Pit» av Matias Faldbakken på Astrup Fearnley museet
(Strandpromenaden 2, åpning torsdag fra kl. 18.00, NB! Påmelding kreves)

Astrup Fearnley museet presenterer soloutstilling med den internasjonalt anerkjente norske samtidskunstneren Matias Faldbakken, som også er aktuell med romanen “The Hills”. Både som billedkunstner og forfatter referer han til både modernismen, samtidskunstens historie og litteraturen i arbeidene sine.

I denne utstillingen presenterer Faldbakken arbeider fra det siste tiåret, hvor han har stilt spørsmål ved objekter og bilders funksjon i samtidskunsten og samfunnet for øvring En konstellasjon av videoer, skulpturer, collager, malerier og installasjoner viser kunstnerens undersøkelser og eksperimentering innenfor ulike medier.

Annonse

Utstillingen holder ellers åpent fra 22. september til 28. januar 2018. Mer info på museets hjemmesider HER.

(Bildet tilhører kunstneren Standard (Oslo). Foto: Vegard Kleven).

«Boble» av Matias Faldbakken på Standard
(Waldemar Thranes gate 86C, åpning fredag fra kl. 19.00 til 21.00)

Ooog Faldbakken igjen, to dager på rad. Forlaget Oktober og galleriet Standard arrangerer åpningen av Matias Faldbakkens sjette utstilling hos galleriet. Under åpningen vil det være en samtale mellom kunstneren og forfatteren Øyvind Ellenes kl. 19.30.

Utstillingen holder ellers åpent fra 22. september til 21. oktober. Mer info på Facebook HER.

Utstillingen “Velvet Dust” åpner torsdag. (Foto: BOA)

«Velvet Dust» av Siren Elise Dversnes Dahle på BOA
(Rådhusgata 19, åpning torsdag fra kl. 19.00 til 21.00)

Kunstneren Siren Elise Dversnes Dahle arbeider med tekstil, skulptur og installasjon, og åpner nå utstilling på Billedkunstnerne i Oslo og Akershus (BOA). Dversnes Dahles arbeider tar form både som stedsrelaterte installasjoner og som abstrakte, formale sammenstillinger, og til denne utstillingen viser kunstneren nye arbeider som er laget direkte i gallerirommet.

Det å være nære å miste kontrollen er en viktig drivkraft for Dversnes Dahle, og sentralt i utforskningen hennes står forfall og ruin, både som idé og konkret form. Kunstnerens arbeider kan ses som undersøkelser av materialitet og sykliske endringer vi alle er en del av.

Utstillingen holder ellers åpent fra 22. til 24. september. Mer info på Facebook HER.

Skjermbilde av video som presenterer Sara Rönnbäcks utstilling.
(Noplace)

«Ephemeral Situation» av Sara Rönnbäck på Noplace
(Oslogate 2b, åpning fredag fra kl. 20.00 til 23.00)

Kunstner Sara Rönnbäck lager performative skulpturer som fokuserer på kortvarige møter, og bruker skjøre materialer i en tilstand av forandring. Tittelen på utstillingen hun nå åpner på Noplace, “Ephemeral Situation” henspiller også på flyktig og kortvarig situasjon.

“Primitive relationships to past lives we never knew, are formed by connecting with that which they have touched.” … “A new perception must be built. In each portrait another is formed as we loose sight of its predecessor’s withering countenance. From these many more will come. Their situations are all ephemeral.”, står det i utstillingsteksten.

Utstillingen holder ellers åpent fra 22. september til 8. oktober. Mer info på Facebook HER.

Adoplh Tidemands umalte tegninger vises på torsdag. (Foto: Nasjonalgalleriet)

Pop-up-utstilling: «Historiemaleriene som aldri ble malt» på Nasjonalgalleriet
(Universitetsgata 13, åpning torsdag fra kl. 14.00 tl 16.00)

Nasjonalgalleriet inviterer til en liten pop-up-utstilling med tegnede forarbeider til Adolph Tidemands (1814 – 1976) umalte historiemalerier.

Malerens opprinnelige plan var nemlig å vie sin kunstnerkarriere til skildringen av viktige hendelser fra fedrelandets historie. På 1840-tallet arbeidet han også med et ambisiøst freskomaleri med motiv fra Olav den helliges saga.

Se mer info på Facebook HER.


«Secret Garden Biennale» i St. Halvardsgate
(St. Halvardsgate 33, åpning fredag fra kl. 19.00 til 23.00)

Åpning ja, men dette er en en-kvelds-biennale. Fredag er altså den eneste muligheten til å få med seg den første utgaven av “Secret Garden Biennale” som inneholder et knippe kunstnere som har blitt oppfordret til å lage hva de vil.

Utstillingen arrangeres av kunstnerne selv, som skriver at de ønsket å unngå kuratoriske diskusjoner som presser kunstverkene til å formidle overordnede ideer, og heller åpne muligheten for en større fantasi. Blant kunstnerne som deltar er Amir Asgharnejad Alehbouyeh, Tor Erik Bøe og Marianne Hurum, og det presenteres blant annet maleri, skulptur, design og fotografi.

Mer info på Facebook HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar