«Jævla homo» seiler på en rosa sky av fordommer og gode intensjoner

NRK P3
NRK P3
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Ja, det er litt irriterende at Gisle, som kom seilende inn på et bananskall, plutselig har blitt homofrigjøringens posterboy. Men jeg skulle nok ønske at jeg hadde sett serien som tenåring, skriver Andreas Breivik.

Programleder Gisle A. Gjevestad Agledahl er turist i sitt eget liv, og drar på en dannelsesreise for å undersøke sin egen skamfølelse, og hvorfor det er vanskelig å være skeiv i Norge i 2017.

Da NRK lanserte serien tidligere i år, skrev jeg at programmet favoriserte et «normalt» familieliv, på bekostning av mer utradisjonelle livsstiler. Denne kritikken mener jeg man fortsatt kan rette mot programmet, men de gode og varierte intervjuobjektene gjør faktisk «Jævla homo» til en serie det er verdt å se. Men den kunne blitt enda bedre med mer kunnskap og tålmodighet.

Subjekts litteraturkritiker: Andreas Breivik (f. 1989) har studert litteratur og estetikk ved UiO og UCLA. Driver magasinet Vi ser på kunst, studiesirkelen It is better og er redaksjonsleder i Litteratur på Blå, samt studio-manager for Tori Wrånes.

Burde gått nærmere inn på ofrene

Serien kunne også ha blitt bedre hvis den strevde mindre med å bekrefte sine egne påstander.

Det viser seg at det ikke bare er lett å være homo — spesielt ikke hvis du bor på et lite sted som Karasjok. Her møter program-lederen Lemet Ánde, som arrangerte Karasjoks første Prideparade i 2015.

Annonse

Ánde tar NRK med seg til gravplassen, hvor ikke bare broren hans, men også hans tidligere kjæreste ligger gravlagt. To homofile gutter som valgte å ta sine egne liv.

Møtet med «Hussein», som har blitt kastet ut hjemmefra, viser også at langt ifra alle kan leve problemfritt som homofile. Og kanskje skulle programmet heller tatt utgangspunkt i en av disse historiene?

Legning og seksualitet er komplekse begreper

De lesbiske får ikke fortelle mange historier i «Jævla homo». Nora Mehsen er en av få jenter som er med, og hun snakker klokt om seksualitet og kjønnsnormer i en mer teoretisk forankra scene, som det gjerne kunne ha vært flere av.

Legning og seksualitet er komplekse begreper – og den litt banale fotoshooten, hvor maskuline Gisle skal posere feminint, illustrerer hvor vanskelig det kan være å si noe klokt uten å falle i klisjeer.

Fotograf Jakob Landvik klarer likevel å senke tempoet: «Jeg forlanger ikke at jeg har svar på alt til enhver tid», sier han i en god samtale med Gisle om ulike kjønnsuttrykk.

NRKs rene astronaut på homsenes skitne planet

«Jævla homo» virker på en annen side å være langt mer opptatt av normative svar, og serien blir straks mer problematisk når det dreier seg om mindre sømmelige temaer.

I episoden «Fistefest» drar Gisle på sex-klubben SLM, hvor Aksel Skorm Refsdal guider Gisle gjennom klubbens lokaler. Refsdal forteller åpenhjertig om stedet og er varm og imøtekommende, i motsetning til NRK som kler Gisle opp i astronautdrakt og gir seansen et fjasete preg. Det er noe som ikke stemmer når Gisle må kle på seg beskyttelsesdrakt for å omgås mer eksplisitt homofil seksualitet.

Også Ulrik Frost, dansken som «knaller» gifte menn, som Gisle besøker i København, er morsom og sympatisk. Men han stilles en mengde kritiske spørsmål som til slutt gjør at han kommer litt klumsete fra det hele.

Refsdal og Frost blir portrettert som om de driver med rare hobbyer i påvente av det ekte livet bak stakittgjerdet, og når Gisle får sin første tur på utestedet Elsker, eller mottar sine første dick pics på datingsiden Gaysir, skaper serien en uheldig avstand mellom de kåte homsene og snille Gisle.

Ja, innimellom er det som om NRK ikke bare har sendt en uvitende turist til et eksotisk reisemål, men en ren astronaut til en skitten planet.

Unngår surrogati-problematikken

Når turen kommer til foreldreparet med to barn og rekkehus, er alt lykke og duse farger. De har løst gåten og funnet det gode liv. Likevel er det noe som skurrer med denne drømmen også. Paret har fått barn ved surrogati, men som Gisle påpeker, er surrogati ulovlig i Norge. Derimot er det fullt lovlig å importere barn fra en surrogatmor i Mexico, og vipps, så hopper programmet over en svært vanskelig diskusjon.

Dette er et vanskelig spørsmål, som serien også burde brukt mer sendetid på – spesielt når barne- og familielivet er den livsstilen som på mer eller mindre subtilt vis fremheves som mest riktig gjennom serien.

På sosiale medier har serien blitt mottatt med til dels krasse reaksjoner, og i en kommentarutnevner VGs Morten Hegseth programlederen til norsk TVs mest homofobe. Det blir å ta i.

Ja visst, Gisle fremstår som svigermors drøm, og ja, det er litt irriterende at han som kom seilende inn på et bananskall plutselig har blitt homofrigjøringens posterboy. Men til tross for seriens feil og mangler, er det bra at Gisle og NRK vier temaet oppmerksomhet. Jeg skulle ønske at jeg hadde sett en lignende serie på riksdekkende TV da jeg var tenåring. Kanskje det hadde gjort livet mitt lettere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen