Subjekt Sets

Fakethias vil heller være på grensen til irriterende, enn å være en intetsigende DJ og produsent

(Foto: Privat.)
(Foto: Privat.)
Mathias Humlen (23) er en av Oslos mest spennende DJ-er å følge med på. I år slipper han album med Sushi x Kobe, i vår slipper han egen EP, denne uka er han By:Larm-aktuell, og i kveld spiller han på Subjekt Sets.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Fakethias er kveldens DJ i Subjekt Sets.

Musikkprodusenten og DJ-en Mathias Humlen (23), bedre kjent som Fakethias, er fra Skien, og en av de få, unge DJene i hovedstaden i 2018 som ikke beveger seg ene og alene i house- og techno-landskapet.

I en by med et uteliv som domineres av de nevnte sjangrene, reiser Fakethias hakket lenger, kanskje mot et mer dystopisk fremtidsscenario av et lydbilde. Det er i hvert fall et langt steg fra housemusikkens four-on-the-floor-rytme – om ikke faktisk en protest mot den – og langt mer utfordrende enn mye av den nye technoen.

Det er helt elektronisk, filmatisk (dramatisk, dramaturgisk), intenst, dystopisk, iskaldt, eklektisk, aggressivt, dynamisk, energisk og friskt.

Våren 2017 fullførte Humlen sin bachelorgrad i utøvende rytmisk musikk med laptop som hovedinstrument ved Universitetet i Agder. I år er han aktuell med flere utgivelser enn noen gang tidligere, og i kveld Subjekts hedersgjest, når han er fjerde DJ ut i Red Bull Music- og Subjekt-samarbeidet Subjekt Sets.

Annonse

Hør Fakethias med «Esc» under.

By:Larm-aktuell

Fakethias er også turnerende DJ med rapduoen Sushi x Kobe, og også medprodusent for deres nye album som kommer i 2018. De tre møttes på byen i Bergen, like før Emir Hindic og Kristoffer Uthaug (Sushi x Kobe) begynte å rappe.

– De spurte meg om beats etter at de hadde hørt en låt jeg produserte for Linni, forteller Fakethias.

Han er også produserende og turnerende DJ for den nye pop-gruppa Softcore Untd., dermed også dobbelt By:Larm-aktuell.

(Foto: @Fakethias på Instagram.)

Mixtapeformatet

Men som produsent er det kanskje enda mer spennende tider i vente for Fakethias. Han slipper nemlig sin første EP, «Attune», på Ball ‘Em Up i løpet av våren.

– Musikken er skrevet med et mixtape-format i bakhodet, så sporene fungerer som deler av en lengre sekvens eller kanskje historie. En ganske intens lytteopplevelse? Nye inntrykk? Jeg gleder meg til å vise flere sider av det jeg driver med, enn det lille jeg vanligvis får vist som DJ eller som produsent for rappere.

– Vi også! Hvordan beskriver du ditt eget sound?

– Som produsent beveger jeg meg ganske fritt mellom sjangre, med lyddesignet som en slags rød tråd. Store deler av prosessen min baserer seg på å finne og forme teksturer. Jeg ønsker å lage bilder med musikken, på en måte. Det blir mye på mange måter styggfint, synes jeg.

– Veldig cinematisk, ja. Er det forskjell fra det du produserer og den musikken du spiller som DJ?

– Ja. Som DJ tenker jeg mer funksjonelt enn jeg gjør i studioet, men jeg er fortsatt opptatt av å blande stiler, å bryte opp og å lage kontraster.

(Foto: @Fakethias på Instagram.)

Vil heller plage enn å please

– Hva kjennetegner en god DJ?

– En god DJ finner balansen mellom å tilfredstille og å utfordre publikum. Jeg vil forlate klubben med en følelse av å ha opplevd noe mer enn bare å danse til fengende rytmer. På en måte vil jeg heller være DJ-en som ble på kanten til irriterende, enn den som ikke tilførte noe som helst.

Humlens klubbmusikkinteresse startet da han flyttet til Bergen som 19-åring, men hadde allerede produsert annen musikk før da. Den gang kjente han ingen i byen, og snek seg inn på Nabovarsels klubbkveld på Landmark hvor Arca spilte. Det beste klubbminnet har han fra Berghain:

– Klisjé nok, men det første og beste klubbminnet jeg har er fra første gangen jeg dro på Berghain, en søndag formiddag. Jeg endte opp med å være der i hvert fall et halvt døgn. Perc, James Ruskin og Ben Klock var blant de som spilte.

– Hvilke klubber er best i Oslo?

– The Villa fordi det er stedet som føles mest som en skikkelig techno-klubb, og Revolver fordi de generelt booker mye utradisjonelt innenfor elektronisk musikk.

Og for et house- og techno-dominert uteliv i hovedstaden, kan Fakethias’ kvelder føles som et friskt pust. Ofte spiller han selv på Revolver.

– Jeg føler tilbudet i Oslo er ganske variert om dagen, noe som er bra. Oslo er en liten by, men har allikevel flere små scener for ulike typer klubbmusikk. 

(Foto: @Fakethias på Instagram.)

Spiller på Subjekt Sets i kveld

– Hva skal vi få høre under ditt Subjekt Sets-sett?

– Litt av musikken som interesserer meg mest om dagen. Kanskje noe nytt og egenprodusert?

– Og hva tror du er fremtiden til norsk elektronisk musikk?

– Jeg tror den vil fortsette å ha internasjonal relevans. Og på flere plan i fremtiden. Den vil nok utvikle seg i flere ulike retninger, ettersom man fortsatt vil være avhengig av å se utover og hente inspirasjon fra resten av verden.

Subjekt sets er et samarbeid mellom Red Bull Music og Subjekt. Frem til sommeren 2018 skal vi sende 60 minutter lange DJ-sett – med håndplukkede DJs –  direkte fra våre Facebook-sider, og hjem til bussturen, vorset eller kveldsskiftet ditt. I kveld spiller Fakethias det fjerde Subjekt Sets-settet, og du kan få det med deg direkte fra kl. 21.00 på våre Facebooksider. Husk å like og følge siden for å få en varsling når det skjer!

Oppdatert: Se Subjekt Sets med Fakethias i reprise under.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran