Bli kjent med galleriene

Fristiller seg fra Melgaard

Ingrid Jakhelln
Ingrid Jakhelln
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Rod Bianco skifter navn til Golsa. Direktører Tuva Trondsdatter Trønsdal og Gard Eiklid vil styrke satsningen på unge kunstnere.

Forrige uke endret et av Oslos mest kjente gallerier navn. Rod Bianco åpnet dørene i 2009, en av initiativtakerne var den omdiskuterte kunstneren Bjarne Melgaard. I 2015 tok Tuva Trondsdatter Trønsdal og Gard Eiklid over som direktører for galleriet.

– Mange har trodd at det fortsatt har vært Melgaard sitt galleri, så vi bytter navn for å understreke at det er vi som står bak, sier Gard Eiklid og Tuva Trondsdatter Trønsdal.

Inspirert av persisk jentenavn

Det nye navnet er Golsa, et tradisjonelt persisk jentenavn, kom Eiklid og Trondsdatter Trønsdal over under en reise til Iran i 2015.

– Vi besøkte kunstneren Mehdi Ghadyanloo. I løpet av oppholdet ble Ghadyanloos første datter, Golsa, født. I sin litterære betydning betyr Golsa «flower-like», som figurativt kan oversettes til «vakker blomst». Reisen til Iran ble monumental for utviklingen av galleriet, navnet Golsa ble derfor et naturlig valg for oss, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.

Annonse

Melgaard vil ha mer frihet

Det er alltid risikabelt med et navnebytte, særlig når man har bygget opp en solid merkevare rundt navnet.

Rod Bianco har de siste to årene markert seg som et friskt pust i galleriverden med event som «Got It for Cheap», hvor man kunne sikre seg originalverk fra vel 750 kunstnere til den sjokkerende lave prisen 300 kroner.

De hadde også braksuksess i vinter med utstillingen «Noe maa gaa i stykker», hvor de utstilte deler av Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnes samarbeidsprosjekt rundt den avdøde forfatteren Stig Sæterbakken.

Nå ønsker imidlertid galleriet å skape avstand mellom seg selv og Bjarne Melgaard. Med dette sagt, kommer ikke Melgaard til å forsvinne helt fra galleriet.

– Melgaard har et ønske om å ha større frihet. Vi har fortsatt prosjekter der han er involvert, men det kommer ikke til å være like synlig, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.

Den nåværende utstillingen på Golsa, «Milkshake #3», er kuratert i samarbeid med MELK (foto: Christian Tunge)

Satser på unge kunstnere

Eiklid og Trondsdatter Trønsdal endrer ikke bare galleriets navn, de sikter også på å forandre galleriets profil gjennom å rette større fokus mot unge, norske kunstnere. Dette betyr ikke at de gir fullstendig avkall på arven etter Rod Bianco. Alle kunstnerne de har jobbet med blir med videre.

– Vi vil vise kunst av generasjonen vi selv er en del av, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.

Eiklid og Trondsdatter Trønsdal er selv født tidlig på 90-tallet, og er dermed del av den siste generasjonen som husker tiden før internett. Oppveksten har vært preget av en vanvittig teknologisk utvikling. Unge kunstnere i dag er på ulike måter inspirert og påvirket av dette, og det er denne kunsten Golsa vil satse på.

Blant kunstnerne som står på plakaten for Golsas første leveår er Charlie Roberts, Nick Farhi, Liv Melin, Urd Pedersen, Audar Kantun, Yves Scherer, Grear Patterson og Malin Gabriella Nordin.

Et uhøytidelig utstillingsrom

De to direktørene har store forventinger til at Golsa skal være et åpnere visningsrom, hvor flere føler seg velkommen.

– Kunstverden er ikke alltid inkluderende, men vi håper Golsa blir et sted der alle føler seg velkommen, selv om vi ligger i en bakgård bak en sort dør, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.

At kunstverden kan fremstå som elitistisk er ingen nyhet. Det lover imidlertid godt for fremtiden at Golsa nå vi ned fra pidestallen og ut til folket, selv om det ikke finnes noen garanti for at folket vil inn i gallerirommet.

«Milkshake #3» viser utradisjonelt kunstfoto av tre norske og to internasjonale kunstnere (foto: Christian Tunge)

Kick off med Melk og foto

Navnet Golsa ble offentliggjort 1. mars, og dagen etter åpnet det «nye» galleriet sin første utstilling «Milkshake #3». Utstillingen er kuratert av det kunstnerdrevne galleriet Melk, som har visningsrom et steinkast fra Golsa.

Melk jobber i hovedsak med utradisjonell fotokunst, og det er altså dette man nå kan se i Golsas lokaler.

«Milkshake #3» byr på verk av Espen Gleditsch, Linn Pedersen, Ole Martin Lundbø, danske Emil Salto og amerikanske Hannah Whitaker.

Med utstillingen håper Golsa og Melk å understreke behovet for å skille mellom bilde og fotografi. De vil belyse hvordan kunstnerne arbeider med ulike fotoprossesser, og hvordan dette gir svært forskjellige resultat både i tekstur og innhold.

Samarbeidet med Melk skriver seg inn i Golsas satsning på å reformere gallerirommet.

— Vi liker at vår første utstilling er et samarbeid med et annet galleri. Siden vi startet har vi snakket om at vi må samarbeide mer, så nå er det på tide at vi går foran som et godt eksempel, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.

Det gjenstår å se hvordan Golsa på sikt vil skille seg fra Rod Bianco, men vi er spente på å se hva de to direktørene har på lager – både av samarbeidsprosjekter og ung kunst.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker