Rod Bianco skifter navn til Golsa. Direktører Tuva Trondsdatter Trønsdal og Gard Eiklid vil styrke satsningen på unge kunstnere.
Forrige uke endret et av Oslos mest kjente gallerier navn. Rod Bianco åpnet dørene i 2009, en av initiativtakerne var den omdiskuterte kunstneren Bjarne Melgaard. I 2015 tok Tuva Trondsdatter Trønsdal og Gard Eiklid over som direktører for galleriet.
– Mange har trodd at det fortsatt har vært Melgaard sitt galleri, så vi bytter navn for å understreke at det er vi som står bak, sier Gard Eiklid og Tuva Trondsdatter Trønsdal.
Inspirert av persisk jentenavn
Det nye navnet er Golsa, et tradisjonelt persisk jentenavn, kom Eiklid og Trondsdatter Trønsdal over under en reise til Iran i 2015.
– Vi besøkte kunstneren Mehdi Ghadyanloo. I løpet av oppholdet ble Ghadyanloos første datter, Golsa, født. I sin litterære betydning betyr Golsa «flower-like», som figurativt kan oversettes til «vakker blomst». Reisen til Iran ble monumental for utviklingen av galleriet, navnet Golsa ble derfor et naturlig valg for oss, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.
Melgaard vil ha mer frihet
Det er alltid risikabelt med et navnebytte, særlig når man har bygget opp en solid merkevare rundt navnet.
Rod Bianco har de siste to årene markert seg som et friskt pust i galleriverden med event som «Got It for Cheap», hvor man kunne sikre seg originalverk fra vel 750 kunstnere til den sjokkerende lave prisen 300 kroner.
De hadde også braksuksess i vinter med utstillingen «Noe maa gaa i stykker», hvor de utstilte deler av Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnes samarbeidsprosjekt rundt den avdøde forfatteren Stig Sæterbakken.
Nå ønsker imidlertid galleriet å skape avstand mellom seg selv og Bjarne Melgaard. Med dette sagt, kommer ikke Melgaard til å forsvinne helt fra galleriet.
– Melgaard har et ønske om å ha større frihet. Vi har fortsatt prosjekter der han er involvert, men det kommer ikke til å være like synlig, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.
Satser på unge kunstnere
Eiklid og Trondsdatter Trønsdal endrer ikke bare galleriets navn, de sikter også på å forandre galleriets profil gjennom å rette større fokus mot unge, norske kunstnere. Dette betyr ikke at de gir fullstendig avkall på arven etter Rod Bianco. Alle kunstnerne de har jobbet med blir med videre.
– Vi vil vise kunst av generasjonen vi selv er en del av, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.
Eiklid og Trondsdatter Trønsdal er selv født tidlig på 90-tallet, og er dermed del av den siste generasjonen som husker tiden før internett. Oppveksten har vært preget av en vanvittig teknologisk utvikling. Unge kunstnere i dag er på ulike måter inspirert og påvirket av dette, og det er denne kunsten Golsa vil satse på.
Blant kunstnerne som står på plakaten for Golsas første leveår er Charlie Roberts, Nick Farhi, Liv Melin, Urd Pedersen, Audar Kantun, Yves Scherer, Grear Patterson og Malin Gabriella Nordin.
Et uhøytidelig utstillingsrom
De to direktørene har store forventinger til at Golsa skal være et åpnere visningsrom, hvor flere føler seg velkommen.
– Kunstverden er ikke alltid inkluderende, men vi håper Golsa blir et sted der alle føler seg velkommen, selv om vi ligger i en bakgård bak en sort dør, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.
At kunstverden kan fremstå som elitistisk er ingen nyhet. Det lover imidlertid godt for fremtiden at Golsa nå vi ned fra pidestallen og ut til folket, selv om det ikke finnes noen garanti for at folket vil inn i gallerirommet.
Kick off med Melk og foto
Navnet Golsa ble offentliggjort 1. mars, og dagen etter åpnet det «nye» galleriet sin første utstilling «Milkshake #3». Utstillingen er kuratert av det kunstnerdrevne galleriet Melk, som har visningsrom et steinkast fra Golsa.
Melk jobber i hovedsak med utradisjonell fotokunst, og det er altså dette man nå kan se i Golsas lokaler.
«Milkshake #3» byr på verk av Espen Gleditsch, Linn Pedersen, Ole Martin Lundbø, danske Emil Salto og amerikanske Hannah Whitaker.
Med utstillingen håper Golsa og Melk å understreke behovet for å skille mellom bilde og fotografi. De vil belyse hvordan kunstnerne arbeider med ulike fotoprossesser, og hvordan dette gir svært forskjellige resultat både i tekstur og innhold.
Samarbeidet med Melk skriver seg inn i Golsas satsning på å reformere gallerirommet.
— Vi liker at vår første utstilling er et samarbeid med et annet galleri. Siden vi startet har vi snakket om at vi må samarbeide mer, så nå er det på tide at vi går foran som et godt eksempel, sier Eiklid og Trondsdatter Trønsdal.
Det gjenstår å se hvordan Golsa på sikt vil skille seg fra Rod Bianco, men vi er spente på å se hva de to direktørene har på lager – både av samarbeidsprosjekter og ung kunst.