Iskaldt, men vakkert

Ingri Fiksdals danseforestilling vekket flere spørsmål enn svar

OITF
OITF
Dermed får vi lyst til å se den igjen, men ikke nødvendigvis for å bli noe klokere.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Oslo Internasjonale Teaterfestival er i gang for fullt. Blant stykkene som ble presentert under åpningshelgen, fant vi Ingri Fiksdals «Diorama»på Hukodden strand i Oslo som et av de mest spennende. Hun har nemlig markert seg internasjonalt som en kritikerrost koreograf – blant annet med nettopp denne danseforestillingen, som tidligere har vært vist i fiskeværet Brixham i England.

Fiksdals hybridskapninger gikk både naturen og industrien i møte på Huk (foto: Dansens hus)

Iskaldt, men usedvanlig vakkert

Vi ankommer Hukodden strand ikledd det vi kunne finne hjemme av ull og andre varme plagg. Gradestokken måler godt under null, og vi er mildt sagt spente på hvordan dette vil gå med tanke på at vi skal sitte stille i kulda de neste 50 minuttene.

Sola glimter fram mellom skyene. Foran oss ligger en rekke steinlignende figurer i stoff. Det er en blanding mellom glitrende paljetter og mer anonyme tekstiler i sølv-, grå- og gulltoner, mens musikken sørger for at bakken nesten rister. Det er Jenny Hval og Lasse Marhaug som står bak lyden.

Tilsynelatende skjer det imidlertid ingenting. Vi leter rundt oss på de ulike steinlignende figurene – ingenting beveger seg.

Annonse

Sola og skyene derimot: De fremfører en dans som imidlertid fungerer overraskende godt til musikken, nesten så man skulle tro at Fiksdal hadde koreografert dem.

Som en kanskje har forstått, driver tankene avsted – i påvente av at noe skal skje. Vi legger merke til båtene som kjører i bakgrunnen, den snødekte stranda og hvordan sola glitrer mot paljettene, som skaper en slags varme i det kalde landskapet. Det hele er usedvanlig vakkert.

En dans utenom det vanlige

Forestillingens tittel spiller på bruken av ordet «Diorama» for en tredimensjonal modell av et landskap i et naturhistorisk museum – og på Louis Daguerres dioramateater oppfunnet i 1822. I dioramateateret kunne publikum se store landskapsmalerier forvandle seg gjennom lys, lydeffekter og liveutøvere.

De to historiske referansene utgjør bakteppet for Fiksdals tverrkunstneriske forestilling hvor dans og performance møter eksperimentell musikk, komponert av Jenny Hval og Lasse Marhaug. Den treffer sterkt, og må oppleves.

Mens vi sitter og drømmer oss bort, begynner noe å skje. Noen av de mystiske figurene, som har ligget musestille begynner å bevege seg. De vrir seg og skyver seg bort over stranden. Det skjer sakte, men det skjer.

De ulike figurene beveger seg på forskjellige tidspunkt – noen av dem er plassert så lang borte at vi knapt kan se dem fra der vi sitter. Det er umulig å ha fullstendig overblikk. Vi må prioritere hvilke figurer vi skal følge med på og opplever dermed en slags spenning – hvilke er verdt å følge med på?

Det hele begynner å ligne en mystisk dans, selv om vi ikke helt vet hva eller hvem som danser. Figurene fremstår som en merkelig blanding av stein, plante, dyr og menneske. Omgivelsene bidrar til at de minner om skilpadder og andre havdyr. Inntrykket forsterkes av de glitrende paljettene, som minner litt om fiskeskjell.

Kombinasjonen av de merkelige bevegelsene, de flotte kostymene og den mystiske musikken, gjør det hele om til en dans utenom det vanlige, som grenser mot performance.

(foto: Dansens hus)

Mystiske, glitrende hattifnatter

Etter en halvtime med det samme lydbildet og lite bevegelse, begynner det å bli vanskelig å holde konsentrasjonen. Vi blir stadig mer oppmerksomme på minusgradene i luften. Dette endrer seg imidlertid brått når musikken bryter og går over i en slags skurring.

Igjen skulle man tro at Fiksdal hadde kontakt med værgudene, for samtidig forsvinner solen, og skaper en mer dyster stemning. Bevegelsene blir tydeligere og fokuset er tilbake.

Etterhvert begynner figurene sakte å springe ut av «skallene» sine. De levende skapningene trer av de steinlignende formene. Her avsløres hva som utgjør det levende og det ikke-levende komponentene i dansen.

Til slutt står danserne fullstendig oppreist i sine glitrende, heldekkende kapper. De minner om en glamorøs utgave av Tove Janssons hattifnatter. Skumle, mystiske og søte på samme tid.

Fødsel, død eller begge deler?

Vi trodde forestillingen nå var over. Det virket som en poetisk slutt at det hele skulle ende med at de mytiske skapningene brøt ut av skallet sitt. Vi opplevde nesten som en slags fødsel.

Men, musikken bryter igjen. Nå med enda større kraft. Vokalsporet fyller Hukodden strand på en nesten episk måte. Skapningene trekker seg ned mot bakken og tilbake inn i skallene. Det oppleves som antiklimatisk og litt trist. Det dreide seg kanskje ikke om en fødsel, men snarere en død?

Denne lite tilfredsstillende slutten fører til at vi sitter igjen med flere spørsmål enn svar. Vi er langt fra ferdig med Ingri Fiksdals forestilling. Hva er disse skapningene? Hva betyr dette, egentlig?

Vi håper vi får muligheten til å se den igjen, og kanskje få svar på spørsmålene våre. Men hvem vet, kanskje vi da bare sitter igjen med enda flere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran