Når kjøpesenteret Grønland Basar stenger dørene i kveld, dukes det opp for en kunstopplevelse utenom det vanlige

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Performanceduoen Trollkrem har kuratert det de muligens kaller for sitt aller siste samarbeid. I kveld vises første del av Trollkrem Import.

Trollkrem ble etablert i 2013 av kunstnerne Tor Erik Bøe og Jenni Hagevik Bringaker. Målet var å invitere kunstnere de ville se opptre i Oslo, finne nye måter å presentere performancekunst på og å initiere overraskende samarbeid mellom ulike kunstnere og institusjoner.

Tor Erik Bøe på Grønland Basar. (Foto: Una Mathiesen Gjerde.)

I kveld blir et godt eksempel på nettopp det. Som en del av Munchmuseet i bevegelse, har kunstnerduoen Trollkrem kuratert et performanceprogram, som de velger å presentere på et kjøpesenter på Grønland i Oslo etter stengetid.

– Vi stiller oss i opposisjon til idéen om at performancekunst er utilgjengelig og kjedelig, sier Tor Erik Bøe.

Blant annet ved å leke seg med ulike måter å presentere den på:

Annonse

– Selv liker jeg performance fordi det er så utrolig gøy når det funker! Det er et helvete å få det til, nervene blir tynnslitte som bare det. Men, jeg har aldri fått den samme energien av å lage en mer tradisjonell utstilling.

Energisk ble det, da Trollkrem arrangerte legendariske performancekunstfestivalen «Soppen» i Ekebergparken sommeren 2016. På programmet var en god blanding av norske og internasjonale performancekunstere, deriblant Monica Winther fra Oslo og Marcel Alcalá fra Los Angeles.

Mens Bøe og Hagevik Bringaker var midt i planleggingen av festivalen, inviterte kurator for Munchmuseet i bevegelse, Nathalie Hope O’Donnell, seg selv på studiebesøk. Hun ville at Trollkrem skulle gjøre et prosjekt i samarbeid med Munchmuseet. Slik ble Trollkrem Import født.

Mirejam Shalas skal i sin performance fødes på nytt i kjøpesenteret på Grønland. (foto: Tove Sivertsen.)

Vil gjøre performance til en selvfølgelig kulturaktivitet

Trollkrem Import har nå blitt en performancefestival som gjennom det neste halvåret vil foregå på fem ulike kvelder og i fem ulike lokaler i Grønlandsleiret.

– Vi ville dele opp festivalen i fem deler fordi vi ville bruke forskjellige områder på Grønland til forskjellige årstider. Idéen er å gjøre performance til en selvfølgelig og artig månedlig aktivitet, sier Bøe.

Alle prosjekter i regi av Munchmuseet i bevegelse finner sted i området mellom det gamle og det nye museet. Grønland passer i så måte utmerket for Trollkrem Import, i følge Bøe:

– Grønland er den mest interessante bydelen i Oslo, og Trollkrem har alltid vært interessert i å bruke rom som ikke har vært åpenbare for kunst. Etter å ha sjaua i krattet i Ekebergparken under «Soppen», ville vi at Trollkrem Import skulle innta kjøpesenter og karaokebar. Grønlandsleiret er jo kanskje Oslos svar på Santa Monica, sier Bøe.

Først ut er altså Grønlands basar, men i 2018 vil Trollkrem Import også innta Ivars Kro, Grønlands park, Prideparaden og Caféteateret.

– Min visjon for Trollkrem Import er at publikum skal få oppleve fantastiske, uforutsette øyeblikk. Taket skal løfte seg, folk skal møtes og føle at de er en del av noe de aldri har vært med på før, sier Bøe.

Regissør Stine Kajaso skal fremføre et kort teaterstykke inspirert av Ingvar Bergmans «Gycklarnas afton» på Grønland basar. (foto: Munchmuseet.)

Tekstiler fra Grønland

Den første delen av festivalen vil by på stand-up, et teaterstykke om å ikke rekke Vinmonopolet, og en høyenergisk og lavbudsjettstolkning av Ingvar Bergmans «Gycklarnas Afton» (1953).

I tillegg kan man få med seg klær og tekstiler fra området – sydd om og drapert av noen av Norges beste motedesignere – og en performance som sikter på å vise en estetisert versjon av en fødsel.

– Alle kveldens kunstnere har en veldig sterk stemme, men har svært forskjellig bakgrunn. Vi har satt sammen et variert og spennende program, sier Bøe og fortsetter:

– Når var sist gang du fikk se performance brettet ut for åpen scene midt i et stengt kjøpesenter?!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One