Politiske undertoner

En dualistisk symfoni

Ram Galleri
Ram Galleri
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Lyd og installasjon smelter sammen i den nye utstillingen på Ram Galleri. Hvor lett lar vi oss styre av arkitektoniske grep og musikalsk propaganda?

Markus Lantto og Per Kristian Nygård er kunstnerne bak utstillingen «Symfoni» som nå vises i Ram Galleris lokaler. De to har lenge delt atelier, men verkene i «Symfoni» er deres første samproduserte arbeid.

Ved første øyekast kan det se ut som Ram Galleri har pusset opp lokalene sine i Thorvald Meyers gate. Store deler av gallerirommet er dekt av en opphøyd scene i tre.

Foran scenen står to mystiske treskulpturer, som avslører at det dreier seg om en utstilling. Disse skulpturene er ovale, men tredimensjonale. De har ingen perfekt geometrisk form. Snarere, minner skulpturene litt om en zeppelin på fire ben.

Markus Lantto og Per Kristian Nygård viser utstillingen «Symfoni» på Ram Galleri. (Foto: Ram Galleri.)

Musikalske innslag

Det tar litt tid før vi oppdager at dette ikke er en konseptuell, minimalistisk utstilling av treskulpturer. Som utstillingens tittel indikerer, handler det om lyd.

Annonse

Under en nærmere undersøkelse av de frittstående treskulpturene, legger vi merke til to spilledåser – en på hver skulptur. Vi trekker dem opp, og blir forbauset over volumet. Treskulpturene fungerer som lydkasser.

Dette musikalske elementet er forfriskende og spennende. Det gir skulpturene en konkret funksjon. De blir instrumenter, hvilket kanskje ikke er så overraskende i lys av Markus Lanttos utdannelse som musikkinstrumentmaker ved Carl Malmsteenskolan i Stockholm.

Per Christian Nygård har også arbeidet med lyd i tidligere prosjekter. Det er nettopp Nygård og Lanttos fellesinteresse for lyd og installasjon som danner bakteppet for utstillingen.

Det er lite å utsette på Lantto og Nygårds snekkerferdigheter. (Foto: Ram Galleri.)

Håndverket

På siden av kunstnergjerningen, har Nygård og Lantto de siste årene vært involvert i et eksperimentelt boligprosjekt på Svartlamoen i Trondheim. Fem familier gikk sammen inn i prosjektet, hvor målet var å hjelpe hverandre med å bygge hvert sitt hus.

I en samtale med kunstnerne, forteller de at boligbyggingen har styrket deres snekkerferdigheter – kanskje litt for mye:

— Vi har blitt for dyktige til å snekre – det blir for troverdig, forteller Lantto.

Det er ingenting å utsette på håndverket. Både scenen og skulpturene ser plettfrie ut. Desto mer overraskende blir det dermed at scenegulvet svikter litt under føttene i det man går over det. Når man beveger seg rundt på plattingen, kan man plutselig merke at gulvet ikke bare knirker – det er bjeller som ringer under føttene på en.

Gulvet, som man vanligvis ikke tenker over, gjør seg synlig. Nygård og Lantto beskriver det som et forsøk på å koreografere mennesket gjennom arkiteknoiske grep. Hvor koreografert det blir, vet vi ikke. Men, man blir sannelig sulten på å finne de ulike stedene på gulvet hvor bjellene ringer.

Små spilledåser er montert på skulpturene, som fungerer som lydkasser. (Foto: Ram Galleri.)

En dualistisk symfoni

Utstillingens tittel understreker verkenes funksjon. Rent faktisk med tanke på de frittstående skulpturenes spilledåser som spiller gjenkjennelige melodier, men også i en mer overført betydning.

Ordet «symfoni» har sin etymologiske opprinnelse i de greske ordene syn (sammen) og fon (lyd). Direkte oversatt dreier det seg om samlyd – flere lyder som går over i hverandre og skaper en helhet.

Det lar seg ikke gjøre å gå på gulvet samtidig som man spiller av spilledåsene – det er imidlertid fullt mulig å spille de to spilledåsene på samme tid.

Her synes også utstillingens politiske undertone. Spilledåsene spiller hver sin sang. Den ene spiller «Internasjonalen», en av arbeiderbevegelsens mest kjente melodier og tidligere nasjonalsang i Sovjet. Når man trekker opp den andre spilledåsen, kan man høre «Lili Marleen» – som ble brukt av USA under andre verdenskrig for å demoralisere tyske tropper – rett og slett ved å gi dem hjemlengsel.

De to sangene gir dermed motstridende assosiasjoner. «Internasjonalen» manner opp til kamp, mens «Lili Marleen» gjør det stikk motsatte. Det blir et lydbilde på krigens dualitet hvor tanker om det felles gode kolliderer med individets interesser og behov.

Skulpturene minner om sauer og spiller propagandamusikk. (Foto: Ram Galleri.)

Saueflokkmentalitet

At det kan dreie seg om nettopp menneskets kvaler i valget mellom kollektive og individuelle interesser, gjør seg ekstra tydelig i en videre lesning av de frittstående skulpturenes fysiske utseende. De minner ikke bare om zeppeliner, de kan ses som abstraherte sauer.

Dette skyldes først og fremst de fire bena, som hver skulptur står på, samt måten de er plassert på – som to sauer på et beite. Både hva gjelder propagandaelementet – som begge sangene innehar – og skulpturenes sauelignende utseende, dras tankene hen til hvordan mennesker kan la seg lede som en flokk sauer – saueflokk mentalitet.

Hos sauer, plasserer man bjellen på den tammeste sauen. På samme måte som de kanskje mest sårbare menneskene gjennom historien ofte har blitt utnyttet av ulike politiske aktører – kommunister, kapitalister og fascister.

Det trekker utstillingens referanser inn i fremtiden. Hvordan vet vi at vi ikke lar oss villede som flokk? Er vi i det hele tatt en flokk? Og, om vi er det – hvor lett er vi å lede?

Vi tar i alle fall oss selv i å bli ledet av Lantto og Nygårds arkitektoniske grep i det vi går i sirkel over scenen på jakt etter en bjelle. Har vi latt oss styre?

Utstillingen står til 6. mai.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran